Chatboten Juno på tremåneders-kontroll

Chatboten Juno på tremåneders-kontroll

Chatbot Juno Holmestrand kommune Fra 1. januar fikk Holmestrand kommune sin egen chatbot som fikk navnet Juno. Vi har hatt Juno på tremåneders-kontroll, og har følgende oppsummering:

Juno lærer ennå

Juno har vært operativ i 3 måneder. Hen er fortsatt litt fersk og trenger fortsatt hjelp av innbyggerne til å bli bedre til jobben sin. Ukentlig følger robottrenere med på Junos logg, for å rette opp rusk i maskineriet, og hjelpe Juno til å bedre forstå hva innbyggere ønsker svar på.

Ofte stilte spørsmål

Spørsmål som vi ser går igjen i Juno er spørsmål rundt koronaviruset, kommunale avgifter og søk etter ansatte. Når det gjelder søk etter en spesielt ansatt så er ikke det noe Juno har kunnskap om, utenom kommunalsjefene og kommunedirektøren og så klart ordfører. Dette er et bevisst valg. For å få kontaktinformasjon til spesifikke ansatte så må du kontakte servicetorget.

Junos helsekort 3 måneder:

  • Juno har svart på 2017 spørsmål siden 1. januar
  • 33,3% som er misfornøyd med svarene de har fått og 66,6% som er fornøyd med svarene per dag. Dette tilsvarer at 1 av 3 ikke er fornøyde med svaret de har fått fra chatboten, mens 2 av 3 har fått svar på det de lurte på. Dette er noe vi arbeider med å forbedre.
  • Topp fem dialoger som blir brukt er kontaktinformasjon, Sande kommune, servicetorget, koronaviruset og kommunale avgifter.

Dette er statistikk fra 1. januar til 1. april.

Juno svarer ikke alltid riktig

Juno gir noen ganger helt feil svar. Robottrenere som hjelper Juno jobber med å gå igjennom tilbakemeldinger som innbyggerne sender inn når de bruker Juno. Det er derfor viktig at innbyggere bruker chatboten og gir tilbakemelding når de ikke har fått svar på det de lurte på, slik at vi kan jobbe med å forbedre den.

Hvordan bruker du Juno?

Når du bruker chatboten Juno er det viktig at du skriver korte og tydelige setninger. Noen ganger viser Juno til linker hvor informasjonen ligger, som på Holmestrand kommunes nettside. Det er ikke alltid at Juno svarer direkte på spørsmålet ditt, men den geleider deg til hvor du kan finne informasjonen du leter etter.

Hva er Juno? 

  • En chatbot er et dataprogram som er utviklet for å samhandle med mennesker ved hjelp av tekst.
  • Juno er programmert til å reagere på bestemte nøkkelord og har en avansert kunstig intelligens til å tolke- og gi respons på handlinger.
  • Tilgjengelig 24 timer i døgnet
  • Et supplement til kommunens kontaktflate som e-post, personlig oppmøte, skjemaer og telefonkontakt

Les Møt Juno- kommunens chatbot

Til toppen