Oppfordringen går til alle innbyggere i Holmestrand kommune i alder 18-84. De eldre aldersgruppene er ivaretatt på andre måter.
Slik registrerer du deg i vaksinekøen
Du skal registrere fødsels- og personnummer, telefonnummer og svare på spørsmålene som stilles.
Hjelper du en med registreringen?
Du kan registrere på vegne av en som ikke har bank-ID eller smarttelefon. Logg deg inn med din egen bank-ID, velg at du gjør det for noen andre, og legg inn din relasjon til personen. Legg inn ditt eget telefonnummer om personen du hjelper ikke har smarttelefon. Da må du hjelpe personen på nytt når beskjeden kommer om at det tid for å bestille vaksinetime.
Registrer deg til vaksine her
Dersom du får opp teksten i registreringsskjemaet på engelsk, så må du trykke på ikonet oppe til høyre (jordkloden) i skjemaet for å endre språket til norsk.
Klarer du ikke registrere deg digitalt?
Ring hjelpetelefonen på 33 28 42 58 som er åpen kl. 9-14.30 på hverdager. Da får du nødvendig hjelp til å registrere opplysningene om vaksinasjonen. Vi gjør oppmerksom på at hjelpetelefonen bare skal brukes til vaksineregistrering og timebestilling for de som ikke kan gjøre dette digitalt, samt avbestilling av time.
Vær oppmerksom på at det kan være lang ventetid på telefonen.
Hva skjer etter du har registrert ja/nei til vaksine?
Når du har registrert deg, vil du bli varslet på SMS når det åpnes for at du kan bestille time til vaksine. Dersom du har oppgitt en annen persons telefonnummer, må du forsikre deg om at vedkommende varsler deg når det kommer en SMS fra Holmestrand kommune om at det er mulig å bestille tid til vaksinasjon.
Når du har mottatt SMS’en må du, enten selv eller ved hjelp fra andre, logge deg inn på samme nettsted og bestille time, eller ringe hjelpetelefonen. Ved timebestilling må du svare på noen helserelaterte spørsmål. Vaksinen er gratis, og den består av to doser. Du må bestille tid for begge doser.
Viktig ved timebestilling!
Kun når du har fullført hele registreringen for timebestilling, så vil du raskt få en SMS. Får du ingen SMS, må du gjøre registreringen på nytt. Vi opplever at enkelte har gått for raskt ut av løsningen, og da blir ikke time registrert og ingen SMS blir sendt ut.
Personvern og vaksineregistrering
Koronavaksinasjon er en del av det nasjonale vaksinasjonsprogrammet, og det er kommunene som har ansvaret for å tilby koronavaksinasjon til personer i anbefalte grupper som oppholder seg i kommunen. Kommunens ansvar for dette framgår Smittevernloven § 3–8.
For å kunne tilby vaksinen i tråd med Folkehelseinstituttet anbefalinger må vi samle inn og registrere personopplysninger om din helse.
For å sikre kvalitet i innsamlingen benyttes et standardisert spørreskjema. Du vil få de samme spørsmålene enten du velger å bruke det av selvregistreringsløsningen via kommunens hjemmeside eller tar kontakt med oss via telefon. Svarene på spørsmålene skal bidra til at du blir riktig plassert i vaksinekøen.
Du vil motta en SMS ved fullført registrering. Når det nærmer seg din tur til å motta vaksine vil du motta en ny SMS der du blir bedt om å bestille time for vaksinering.
- Kontaktinformasjon
- Om du ønsker vaksine eller ikke
- Navnet på din fastlege
- Om du er helsepersonell eller har annen kritisk samfunnsfunksjon
- Opplysninger om tidligere og nåværende helsetilstand
- Behov for transport
- Eventuelle tidligere allergireaksjon ved vaksine
Opplysningene du oppgir når du registrerer deg er taushetsbelagt informasjon. Det er bare helsepersonell som har ansvar for å foreta prioriteringer og utføre vaksinering som vil ha tilgang til disse opplysningene internt.
Opplysningene vil bli lagret i kommunens digitale system for vaksinasjoner; Helseboka. Helseboka har tilgang til noen opplysninger, men kan ikke bruke disse til annet det som er skriftlig avtalt med kommunen gjennom en databehandleravtale.
Etter at du har fått vaksine er vi forpliktet til å melde dette til Nasjonalt vaksinasjonsregister (SYSVAK). Meldeplikten framgår av SYSVAK- registerforskriften §§ 1–7 og 2–1. Når vaksinen er registrert i SYSVAK, vil din fastlege kunne søke opp din vaksinestatus.
Du se hvilke vaksinasjonsopplysninger som er registrert om deg selv og dine barn under 16 år i din kjernejournal
Vaksinering er å anse som helsehjelp. Opplysningene vil bli journalført og lagret i tråd med pasientjournalforskriften.
Du har rett til innsyn
Du kan henvende deg til kommunen og be om å få innsyn i dine personopplysninger. Foreldre/ foresatte har rett til å vite hvilke opplysninger som er registrert om egne barn fram til de er 16 år. Dersom barnet er mellom 12 og 16 år skal det få uttale seg før innsyn eventuelt kan gis.
Vi vil svare på din henvendelse innen 30 dager. Vi vil be deg om å bekrefte identiteten din eller oppgi ytterligere informasjon før vi lar deg ta i bruk dine rettigheter overfor oss. Du må derfor legge ved kopi av gyldig legitimasjon. Dette gjør vi for å være sikre på at du er den du er, og at ingen andre gir seg ut for å være deg.
Du har rett til korrigering
Dersom du oppdager feilaktige personopplysninger om deg selv kan du kreve at vi korrigerer informasjonen. Kommunen skal også på eget initiativ rette mangelfulle eller feilaktige opplysninger.
Du har rett til å be om begrensning eller sletting
Dersom du mener kommunen registrerer informasjon om deg som ikke er nødvendig, kan du be om at denne informasjonen blir begrenset eller slettet. Dette gjelder ikke dersom opplysningene skal oppbevares i henhold til annen lovgivning, for eksempel Lov om behandling av helseopplysninger ved ytelse av helsehjelp (pasientjournalloven).
Du har rett til å klage til Datatilsynet
Hvis du mener at vår behandling av personopplysninger ikke stemmer med det vi har beskrevet her, eller at vi på andre måter bryter personvernlovgivningen, så kan du klage til Datatilsynet. Du finner mer informasjon på Datatilsynets nettsider.
Kostnadsfrie rettinger
Når du ber om innsyn, retting, sletting eller tar i bruk andre rettigheter etter personvernreglene, er dette gratis, med mindre anmodningene dine er åpenbart grunnløse eller overdrevne.
Personvernerklæring for digitale skjema