Koronasituasjonen

17.06.2021 10.20

Kommunale avgifter

Om kommunale avgifter

Faktura for kommunale avgifter sendes ut i slutten fire ganger i året. Den får du om du eier en bolig, fritidsbolig, eller næringsbygg i Holmestrand kommune. Kommunale avgifter dekker vann og avløp dersom eiendommen din er tilknyttet offentlig nett, renovasjon for private husholdninger, samt feiing og tilsyn.

Har du spørsmål rundt dine kommunale avgifter? Her finner du svar på de mest stilte spørsmålene, og svar på hvor du kan henvende deg.

Hvordan distribueres faktura for kommunale avgifter?

Faktura distribueres kun i den distribusjonskanalen som du selv åpner for, eksempelvis Avtalegiro, eFaktura, Vipps eFaktura, Digital postkasse, E-post, papirutgave i post.

  • Avtalegiro eller eFaktura er beste alternativ. Det oppfordres til at alle inngår slik avtale i sin bank.
  • Dersom du en gang har opprettet digital postkasse vil systemet velge dette som distribusjonskanal, med mindre du oppretter avtale om eFaktura eller avtalegiro.
  • Hvis du ikke ønsker å motta faktura i din digitale postkasse må du opprette avtalegiro- eller eFakturaavtale. Alternativt må digital postkasse sies opp.
  • Om du derimot hverken har avtalegiro, eFakturaavtale eller digital postkasse, vil fakturaen blir sendt i posten.

Kan jeg reservere meg fra å motta fakturaer i digital postkasse?

Du kan reservere deg mot digital kommunikasjon fra det offentlige ved å kontakte ID-portens brukerstøtte. Da vil dette også gjelde det som kommer fra kommunen.

MinID kontaktinformasjon for brukerstøtte: E-post: brukerstotte@digdir.no
Grønt nummer: 800 30 300 (Tjenesten er gratis fra fasttelefon i Norge)
Fra utlandet: +47 24 05 56 03.
Åpningstider: Mandag - fredag: 8-15.30

Vil du utsette betalingen?

Du får oversikt over dine fakturaer og kan utsette betalingen via Min side. Logg deg inn med ID-porten. Utsettelsen kan maks legges inn med 14 dager etter forfall.  Ønskes det utsettelser utover dette, må du ta kontakt med økonomi.

Hvordan vet jeg hvilken periode min faktura gjelder for? 

Perioden skal stå på fakturaen. Det sendes ut fire fakturaer i løpet av et år:

1. termin: Forfall 20. mars
2. termin: Forfall 20. juni
3. termin: Forfall 20. september
4. termin: Forfall 20. desember
 

Hvor finner jeg mer informasjon?

Du finner mer informasjon og oversikt over hva kommunale avgifter koster.

Se også prisene på side 12-20 i denne filen 

Har du spørsmål?

Kontakt oss her:

Postmottak@holmestrand.kommune.no
Tlf. 33 05 95 00

Til toppen