Psykisk helsehjelp i krisetider - Du kan snakke med oss

Psykisk helsehjelp i krisetider - Du kan snakke med oss

Har du kontakt med tjenesten fra før og er i behov av en samtale, tar du direkte kontakt med din veileder. Du kan også ta en kikk på våre nettsider for mer informasjon. 

Se vårt tjenestetilbud

6 råd til å dempe uro

Det er mange som reagerer med uro på Korona-pandemien. Alle som er sårbare for stress kan oppleve en økt aktivering og bli engstelige, irritable og opptre mindre rasjonelt enn ellers.

Psykisk helsehjelp i krisetider - Du kan snakke med oss - Klikk for stort bilde Pexels Når vi aner at noe er farlig reagerer kroppen automatisk. For eksempel kan musklene bli anspent og fordøyelsen kan stoppe opp. Når vi merker at kroppen går i faremodus blir vi redd. Det er naturlige reaksjoner, som hjelper oss til å flykte eller kjempe i farlige situasjoner. Når faren er diffus og teoretisk blir de naturlige reaksjoner forstyrrende. Da tenker vi mindre med fornuften og mer med følelsene.

Her er 6 råd til å dempe uro og engstelse

  1. Sett deg inn i myndighetenes anbefalinger
    Den beste informasjon om koronaviruset fins på helsenorge.no. NRK.no er også nøktern og lett forståelig. Det er ikke lurt å søke informasjon i mindre seriøse medier, som kan overdrive og forvrenge for å skape sensasjon.
  2. Begrens tiden du følger nyheter om pandemien
    Vi trenger å følge rådene til myndighetene, men vi trenger ikke å oppdatere oss på nyhetene hele tiden - det vil bare øke stress og engstelse.
  3. Fyll hodet med noe annet
    Det er bra å holde seg opptatt med noe annet enn pandemien. Det kan være underholdning, spill, lek, lesing av romaner, fagbøker, tidsskrifter, podcast, hobbyer.
  4. Bruk kroppen
    Det enkleste og beste er i grunnen å være i fysisk aktivitet. Gå en tur. Det demper kroppens og hodets uro, styrker robustheten og gjør det lettere å sovne på kvelden.
  5. Gjør noe for andre
    Hjelp andre med praktiske ting eller med å roe seg ned. Hjelp gjennom å prøve ikke å bli syk og ikke å bringe smitte videre til andre, og gjennom ikke å handle mer enn en trenger. Det er også en hjelp for andre å dempe sin egen uro, være en trygg person for andre.
  6. Behold døgnrytmen
    Stå opp tidlig, spis frokost, lunsj og middag på samme tidspunkt hver dag, gå i seng på samme tid. Rutiner skaper trygghet og forutsigbarhet, og forebygger konflikter. Kroppen er et vanedyr, mangel på struktur skaper uro.

Jens Tennebø Jensenius, psykolog