Koronasituasjonen

18.10.2021 15.01

DS Juno

DS Juno

For 100 år siden var dampskip i rutetrafikk et vanlig syn i Holmestrand.
DS Juno Anders Beer Wilse  

Store og små dampskip fraktet både rik og fattig til deres destinasjoner. I dag er det lite igjen av denne flåten med dampskip som en gang seilte fra Holmestrand. Men ytterst på kaia på Hakan ligger en skipsbaug med anker og ror. Dette er baugen til dampskipet D/S JUNO som i 70 år fraktet passasjerer mellom Holmestrand, Drammen og Oslo.   

Dampskipet D/S JUNO ble bygget ved Akers Mekaniske Verksted i Oslo i 1886 som skip nr. 111. Skipet var på 79 bruttotonn (bruttotonn er volumet av alle innelukkede, benyttede rom på skipet) og hadde plass til 154 passasjerer. Dampskipet seilte i rutetrafikk mellom Holmestrand og Kristiania og ble ofte referert til som «Kristiania-Juno». Dette var for å skille det fra et eldre dampskip som også hadde navn Juno. Dette var et noe mindre skip som ble bygget i 1866 og gikk mellom Holmestrand og Drammen. Det ble derfor kjent som «Drammen-Juno».

Begge dampskipene var eid av dampskipsselskapet D/S A/S JUNO. Selskapet ble startet i 1886 av T. Ihle og S. Treu og var operativt frem til 1950-årene. Driften gikk bra og i årene som fulgte kjøpte selskapet inn flere skip som gikk i rute til blant annet Svelvik, Drøbak, Hurum, Holmsbu og Horten.

I 1907 ble «Drammen-Juno» solgt og «Kristiania-Juno» overtok ruten til Drammen.  På slutten av 1930-tallet ble Juno bygget om og skipet fikk installert dieselmotor. I mange år gikk skipet i trofast rutetrafikk frem og tilbake mellom Drammen og Holmestrand. De siste årene av sin levetid begynte imidlertid Juno igjen å gå til Oslo. Men etter 70 år i tjeneste var slutt for det gamle dampskipet. Konkurransen fra bilene ble for stor og den skipsbaserte rutetrafikken måtte gi tapt.

I 1958 ble det lagt i opplag på Hovedøya. Der fikk det dessverre ikke ligge i fred for ubudne gjester og det ble snart flyttet til Holtnesstøa på Hurum. Der lå den sine siste dager til den sank en søndag i februar 1962. I 1986 ble det startet en cafe som tok sitt navn fra skipet. Cafè Juno holder i dag til i Holmsbu, men lå tidligere ved Holtnesstøa hvor Juno sank i 1962.

I nesten 40 år lå skipet på havets bunn og rustet mens det sakte, men sikkert ble overgrodd med tang og tare.  Det ville fortsatt ha ligget på havets bunn hvis det ikke var for foreningen DS Junos venner som i 2001 fikk samlet inn penger og arrangert hevingen av vraket etter Juno. Håpet var at tilstanden til skipet var god nok til at skipet etter restaurering kunne settes i trafikk igjen. Dette var dessverre ikke tilfelle og det ble besluttet å kun restaurere baugen og stille det ut på kaia i Holmestrand. I dag er baugen plassert ytterst på kaia på Hakan hvor den ligger lett synlig for besøkende. Ved skipet er det satt opp infoskilt som forteller om skipets historie.

Del av gamle DS Juno 

Til toppen