Innsending av listeforslagHvordan gå fram for å sende inn listeforslag til kommunestyre- og fylkestingsvalget 2023 i Holmestrand kommune. Innsending av listeforslag Nytt i 2023 - listeforslagsportal Det er etablert en egen listeforslagsportal hvor partier og grupper som ønsker å stille ved kommunestyrevalget 2023 kan underskrive, oppføre listekandidater og levere listeforslag elektronisk. Alle partier oppfordres til å benytte den nye listeforslagsportalen. Den elektroniske løsningen er opprettet for å gjøre prosessen enklere - men følger samme regelverk og fungerer på tilsvarende måte som papirløsningen. Ved å bruke listeforslagsportalen, vil riktig valg / valgår / kommune komme automatisk opp på det som sendes inn via løsningen. Brukes ikke listeforslagsportalen, kan listeforslaget leveres på papir slik som tidligere. Frister Fristen for innlevering av listeforslaget er fredag 31. mars 2023 klokken 12.00. Det er et krav at forslaget er kommet frem til kommunen. Ved elektronisk innlevering er det lett å forholde seg til dette innleveringstidspunktet. Ved papirinnlevering er det ikke nok at listeforslaget er poststemplet innen fristen dersom dere velger å sende det inn via posten. Fysisk innlevering kan kun skje til Holmestrand rådhus - åpningstid 08.00-13.30. Fristen for å trekke tilbake et listeforslag er torsdag 20. april 2023 - klokken 12.00 (innlevert listeforslag kan kalles tilbake av tillitsutvalget). Bestemmelsen om dette finner du i valgloven § 6-5 Selve listeforslaget Det er tilstrekkelig at forslaget underskrives av to styremedlemmer i lokalpartiet med ansvar for innlevering av listeforslag i Holmestrand. Reglene om antall underskrifter finner du i valgloven § 6-3 (1) Når det gjelder hvem som blir nominert/oppført på listeforslaget, er det viktig å være klar over alle som står oppført har rett til å kreve seg fritatt fra valg (må avgi en skriftlig erklæring om dette etter at forslaget er innlevert og informasjon om oppføringen er sendt ut av valgsekretariatet). Les om dette i valgloven § 3-4. Partinavn på listeforslaget Partinavnet som skal påføres listeforslaget skal være det samme som er registrert i Partiregisteret; registrert vernet partinavn (HØYRE - ikke Holmestrand HØYRE, RØDT - ikke Holmestrand RØDT osv.) Bestemmelsen om dette finner du i valgloven § 6-1 (2) bokstav b. Antall listekandidater Det skal velges 35 medlemmer til kommunestyret i Holmestrand, og valgloven regulerer i dette tilfellet at det skal være minst 7 og maksimalt 41 navn på listeforslaget. Bestemmelsen om dette finner du i valgloven § 6-2 (2) Dersom en kandidat ikke skulle være innført i folkeregisteret som bosatt i Holmestrand når listeforslaget innleveres, må det ligge ved en erklæring fra kandidaten om at vedkommende vil være valgbar på valgdagen, altså ha flyttet til Holmestrand. Bestemmelsen om dette finner du i valgloven § 6-4 bokstav c. Merk følgende: Hvis ikke listeforslagsportalen brukes, må listeforslaget skrives ut to-sidig, slik at signaturen til underskriver 1 og 2 kommer på baksiden (det er ikke anledning til å levere listeforslaget på to adskilte ark). Vedlegg til listeforslaget Det må også leveres et vedlegg, og dette inneholder noen andre opplysninger enn det som kommer frem på selve listeforslaget. Opprettelse og utfylling av vedlegg vil også være tilgjengelig i listeforslagsportalen (aktuelle vedlegg blir automatisk produsert og sendt til kommunen når listeforslaget leveres elektronisk) Bestemmelsen om vedlegg finner du i valgloven § 6 - 4. Merk: Hvis ikke listeforslagsportalen brukes, må vedlegget printes ut to-sidig, slik at signaturen til underskriver 1 og 2 kommer på baksiden (det er ikke anledning til å levere vedlegget på 2 adskilte ark). Det er også mulig å sende inn listeforslaget og vedlegget skannet via e-post for å rekke innleveringsfristen, men originale to-sidige papirversjoner må uansett leveres så fort som mulig. Hva skal stå på listeforslaget? Kandidatene skal minimum være oppført med fornavn, etternavn og fødselsår. Øvrig informasjon Det er også mulig å føre opp kandidatenes stilling og/eller bosted. Om én kandidat på listen skal ha øvrig info, må alle kandidatene på listen ha det. I listeforslagsportalen huk også av for at listen følger forenklet regelverk - forutsatt at partiet ved forrige stortingsvalg fikk en oppslutning på minst 500 stemmer i ett valgdistrikt eller minst 5 000 stemmer i hele landet. Husk å markere for antall kandidater som skal ha stemmetillegg - i Holmestrand er det maksimalt 6 kandidater som kan få slikt tillegg. På selve listen (og stemmeseddelen) vil dette komme frem ved at kandidaten er markert med fet skrift. Veiledning fra Valgdirektoratet På sidene til Valgdirektoratet ligger det informasjon om listeforslag, om å: stille til valg opprettelse / innlevering av listeforslag. Godkjenning av valglistene Når listeforslaget er mottatt og kontrollert, etter 31. mars vil valgsekretariatet sende underretning til alle foreslåtte kandidater med en kort frist for å eventuelt trekke sitt kandidatur. Når fristen for å be seg fritatt er utløpt, legges det frem en sak til valgstyret om endelig godkjenning av listeforslaget. I god tid før fristen som er 1. juni. Lokallag i Holmestrand Alt knyttet til signatur av listeforslag osv forutsetter at forslagsstiller er registrert/operativt, og at alle opplysninger er registrert i Enhetsregisteret. Dette innebærer at det lokallaget har oversendt følgende dokumenter for registrering hos Enhetsregisteret; Stiftelsesdokumenter Vedtekter Protokoll som viser valg av det sittende styret Eventuelle styreendringer vil komme frem av årsmøteprotokoll - hvilket da betyr at denne må sendes Enhetsregisteret. Er det på innsendingstidspunktet ikke samsvar mellom det som kommer frem i Enhetsregisteret og siste og gjeldende årsmøteprotokoll (med oversikt over styrets medlemmer av lokallaget), kan signert protokoll sendes ved som dokumentasjon på fullmakt til å signere listeforslaget. Sist endret 23.03.2023 10:09