Informasjonshefte Kleiverud barnehage

2 Praktisk informasjon

Åpningstider:

  • Barnehagen er åpen fra 06:45 til 17:00, mandag til fredag.
  • Barnehagen er stengt på helligdager, mellom jul og nyttår, og dagene mellom palmesøndag og skjærtorsdag.
  • Barnehagen er stengt i juli, men én barnehage holder åpent i uke 28 for påmeldte barn. Påmelding skjer i god tid før sommerferien via Visma.

Betaling:

  • I tillegg til oppholdsbetaling, betales 385 kr per måned for mat (100% plass). Dette dekker lunsj, frukt og melk til frokost og lunsj.

Mat og drikke:

  • Alle barn må ha med en merket drikkeflaske med vann hver dag. Flasken tas med hjem for vask hver dag.
  • Barn må ha med matpakke til frokost.
  • Barnehagen serverer to smøremåltider (lunsj og ettermiddagsmat). En dag i uka serveres varm mat eller hjemmelagde rundstykker.
  • Barn i alderen 3-6 år deltar i matlagingen. Småbarn deltar i enkle oppgaver.
  • Et lett måltid serveres kl. 14:00, bestående av knekkebrød/brødskive og frukt. Send med ekstra matpakke/yoghurt hvis barnet trenger mer mat.
  • Barnehagen serverer melk og/eller vann til alle måltider.
  • Ved spesielle festdager utgår matlaging den uka.

Vi følger retningslinjer fra helsedirektoratet om måltider i barnehage

Barnetall og grunnbemanning
Barnehagen har 6 avdelinger. Store barn er fordelt på Diamanten, Stjerna og Rektangelet. Diamanten og stjerna har 18 barn pr. avdeling, mens Rektangelet er utvidet, og har 24 barn. 
Små barn vil være fordelt på Trekanten, Sirkelen og Kvadratet. Trekanten vil å ha 9 barn på avdelingen, mens Sirkelen og Kvadratet er utvidet og har 12 barn pr. avdeling. 

De ordinære avdelingene er bemannet med en pedagogisk leder og to fagarbeidere/assistenter, eller en pedagogisk leder, en barnehagelærer og en fagarbeider/assistent.

Utvidede avdelinger har en grunnbemanning på fire voksne. Bemanningen består av en pedagogisk leder, en barnehagelærer og to fagarbeidere/assistenter, eller en pedagogisk leder og 3 fagarbeidere/assistenter.

Reduserte barnehageplasser
Barnehagene i Holmestrand kommune tilbyr ulike størrelser på barnehageplassene. Barna kan komme i barnehagen de dagene de er tildelt, ut fra den prosenten de disponerer plass. Dette betyr at barn som har delt plass, bare kan delta på aktiviteter og arrangementer som faller på tildelte dager. Se vedtektene for spørsmål ved oppsigelse eller endringer av plass.

Elever og studenter
I år vil det være en lærling på Diamanten. Hun heter Ghonwa Akram Alomar og vil bli godt kjent med hele barnehagen.

I tillegg er Kleiverud barnehage partnerbarnehage med USN. Det innebærer at vi har et tett samarbeid med universitet, og at vi tar imot studenter gjennom hele året.

Spesialpedagog
I barnehagen jobber det også en spesialpedagog 10 t/u; Hilde Therese Mùrer. Hun vil arbeide med  grupper av barn i barnehagen, også minoritetsspråklige barn. Spesialpedagogen vil i tillegg være med på å veilede personalet og utvikle faglig kunnskap innenfor det spesialpedagogiske feltet.

Personalsamarbeid 
I løpet av barnehageåret gjennomføres det hver måned et personalmøte på kveldstid. I tillegg har vi 5 planleggingsdager på dagtid der barnehagen er stengt. På disse arenaene møtes hele personalgruppen for faglig utvikling, planlegging, vurdering og evaluering av egen praksis.

Hver avdeling har også annen hver uke et møte på 1,5 time hvor de kan planlegge, vurdere og evaluere det pedagogiske arbeidet på avdelingen.

Hver andre uke har lederteamet i barnehagen, (pedagogiske ledere, fagleder og virksomhetsleder) et pedagogisk møte på 1,5 t hvor faglig utvikling, planlegging, vurderinger og evaluering av barnehagens praksis står sentralt.

Teammøte er en møtearena for småbarns- og storbarns-avdelingene. Her møtes pedagogiske ledere/barnehagelærerne ca. en gang i måneden for å samkjøre planer/arbeid på de to ulike teamene.

Forsikringer
Barnehagen har forsikring i KLP.

Forsikringen gjelder innenfor barnehagens område under ordinær barnehagetid og på turer som foregår under barnehagens ledelse. www.klp.no

Foreldresamarbeid

Barnehageloven om barnehagens formål:

«Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. (Barnehageloven §1.Formål,1.ledd))”

Barnehageloven og rammeplanen setter blant annet fokus på at samarbeid mellom barnehage og hjem er viktig. Det er den daglige kontakten ved levering og henting som danner mye av grunnlaget for samarbeidet mellom barnehage og hjem. Vi vil at dere ber om en samtale i et annet rom hvis dere ved levering og henting skulle trenge å snakke om sensitive tema. Barns personvern er viktig, og vi ønsker ikke å «snakke over hodet» på barna.

Månedsplaner
Avdelingene sender ut månedsplaner på visma-appen, dette er viktig informasjon om hva som planlegges av pedagogisk opplegg og aktiviteter den aktuelle måneden. Skriv den gjerne ut og heng den opp hjemme, så kan barna også følge med på hva som skal skje. Korte beskjeder eller meldinger formidles også via visma-app fra barnehagen til dere foresatte.

Foreldresamtaler
Pedagogene på hver avdeling inviterer dere foreldre til to foreldresamtaler hvert år, en på høsthalvåret og en på vårhalvåret. I forkant av 2- og 4-undersøkelsen på helsestasjonen, gjennomføres det en foreldresamtale i barnehagen. Denne sendes med samtykke til helsestasjonen. Foreldre kan også be om flere samtaler om de ønsker dette. I foreldresamtalen samtaler vi om barnets utvikling og trivsel. Alle i Holmestrand har et felles fokus på «barn som bekymrer» og vi spør jevnlig i foreldresamtaler om strev i familien. Når dere informerer om viktige endringer i barns liv, kan vi være ekstra oppmerksomme overfor barnet i vanskelige perioder.

Foreldremøter/foreldrekafé
Kleiverud barnehage har et foreldremøte hver høst for alle. Der vil det være ulike tema og saker som blir tatt opp, og gjerne etter forslag fra foresatte. I april inviterer vi til foreldrekafè fra 16:00 – 17:30, hvor foresatte får mulighet til å se avdelingens prosjektarbeid, bilder og mingle med andre foreldre og personalet. 
Vi tilbyr også et møte for foresatte til nye barn, dette foreldremøtet holdes i juni.

Foreldreråd
Foreldrerådet består av alle foreldre/ foresatte til barna i barnehagen. Foreldrerådet skal fremme felles interesser fra foreldrene, bidra i samarbeidet med barnehagen og være med å skape et godt barnehagemiljø. Foreldrerådet skal bli forelagt og ha rett til å uttale seg i saker som er viktige for foreldrenes forhold til barnehagen.

Foreldremedvirkning
FAU er forkortelsen for Foreldrerådets arbeidsutvalg. Alle foreldre som har barn i barnehagen, er medlemmer av foreldrerådet. Foreldrerådet velger et arbeidsutvalg (FAU) og FAU fungerer som et styre for foreldrerådet.

I Kleiverud barnehage består FAU av to foreldremedlemmer fra hver av de seks avdelingene (6 hovedmedlemmer og 6 vara). For best mulig kontinuitet velges leder for to år. For andre medlemmer, er det et ønske at vara i FAU rykker opp til hovedmedlem 2.året. FAU er foreldrenes talerør. Deres synspunkter skal bli hørt og tatt hensyn til.

I saker som omhandler innflytelse på barnehagens virksomhet, vurdering av barnehagen, endring og utvikling, tar foreldrene kontakt med FAU for å fremme slike saker, eventuelt tar FAU selv initiativ til oppgaver.

Barnehageledelsen kan også ta opp saker via FAU. FAU behandler saker som angår hele barnehagen. Saker som gjelder enkeltbarn drøftes ikke i FAU, da dette er taushetsbelagt.

SU - samarbeidsutvalget
SU er forkortelsen for Samarbeidsutvalget. Utvalget består av virksomhetsleder, to tillitsvalgte fra barnehagens personal, leder og nestleder i FAU.

Samarbeidsutvalget har rett til å uttale seg i saker som gjelder barnehagen. Det betyr at SU kan behandle og gi råd om alt fra overordnede mål og planer, pedagogisk organisering, til utvikling av barnehageanlegget, trafikksikkerhet og håndtering av mobbing og uønsket adferd.

Samarbeidsorganet skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ. Samarbeidsutvalget kan være høringsinstans i barnehagepolitiske saker. I tillegg bør utvalget informere kommunen om forhold som ikke fungerer tilfredsstillende.

I Kleiverud barnehage velger SU en leder for to år. I samarbeid med virksomhetsleder har de i oppgave å kalle inn til møte, fastsette agenda, være ordstyrer. Virksomhetsleder er sekretær.

Alle foreldre kan melde saker via e-post til sin FAU representant ved avdelingen barnet går i eller via e-post til FAU leder. Samarbeidsutvalgets medlemmer kan selv ta initiativ til saker.

Alle saker bør meldes skriftlig, være godt forberedt og inneholde forslag til vedtak.

                Nyttige lenker: http://www.foreldrenett.no/

                Barnehageloven: http://www.lovdata.no/all/nl-20050617-064.html

Foreldreutvalget for barnehager: https://www.fubhg.no/

Samarbeidspartnere
Som en del av det pedagogiske arbeidet i barnehagen har personalet ved behov samarbeid med:

·         Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT)

·         Barne- og familiesenteret (helsestasjonen og psykisk helsetjeneste for barn og unge).

·         Barnevernstjenesten

·         Barne- og ungdomspsykiatrien (BUPA)

PPT har kontaktmøter med barnehagene ved jevne mellomrom. Ved undring rundt barns utvikling kan dette drøftes anonymt på kontaktmøtene. Ved konkrete bekymringer eller henvisninger vil foreldre involveres i prosessen.

Når et barn skal henvises til videre utredning ved andre instanser utenfor barnehagen skal det være i samarbeid med foreldre, med samtykkeerklæring.

Helsestasjonen og barnehagen har et samarbeid knyttet til 2- og 4 års undersøkelsen på helsestasjonen. Ved samtykke fra foreldrene skal barnehagen og helsestasjonen formidle opplysninger som er viktige i forhold til barns utvikling. Dette kan være opplysninger i forhold til hørsel, syn, motorikk, språk eller andre ting. 

Barnehagen har jevnlig besøk av nettverkskontakt fra barnevernet. Her kan personalet og foreldre drøfte undring og bekymringer rundt barn. Dette er et lavterskeltilbud som alle kan benytte seg av.

Vi har også på tvers møter der vi kan drøfte tema og bekymringer med barnevern, helsesykepleier og PPT rådgiver. Foreldre kan også delta på disse møtene. Hvis familier samarbeider med ytterligere instanser kan det også avtales samarbeidsmøter med alle som arbeider i laget rundt barnet/ familien.

Ved bekymring knyttet til vold, incest eller andre grove overgrep mot barn så sendes bekymringsmelding til barnevernstjenesten uten informasjon til foreldrene. Personalet i barnehagen er pliktig å melde inn slike saker dersom de er bekymret.

Overgang til skole
Skole, barnehage og foreldre samarbeider om at overgangen fra barnehage til skole skal bli best mulig for det enkelte barn. Siste halvår før barnet begynner på skolen fyller pedagogisk leder ut et skjema som overføres til skolen, med skriftlige samtykke fra foreldrene.

 

2.1 Visma

Vi bruker appen som henter «Min barnehage foresatt» fra Visma. Her får dere beskjeder, dagbokinnlegg, og dere kan selv legge inn fravær for deres barn. Vi forventer at alle laster ned denne appen, slik at vi har en plattform som vi kan nå dere på. Her blir det også publisert viktige beskjeder samt at dere foretar påmeldinger via appen. Dere må også selv fylle ut tillatelser som gjelder barnehagehverdagen. Spør avdelingen ved behov for bistand.

2.2 Klær og utstyr

Det er foresattes ansvar at barnet har klær tilpasset vær og årstid tilgjengelig i barnehagen. Foresatte blir oppringt om det mangler nødvendige klær.  Barnehagen har ikke låne-tøy, og det betyr at dere foreldre må komme til barnehagen med utstyret som mangler. Det forventes av oss at dere som foresatte tar ansvar, og rydde og holde orden i klær og sko på barnas garderobeplasser.  Alle klær må merkes godt slik at det er mulig for de ansatte å vite hvem klærne tilhører.

Hvert barn skal til enhver tid ha nok tøy til å kunne skifte minst to hele sett i barnehagen:

  • To bukser
  • To gensere
  • To strømpebukser
  • To par sokker
  • Flere par med truser
  • To bodyer, for de som bruker dette
  • To t-skjorter
     

Ekstra for de varme månedene:

  • Lette klær, shorts og t-skjorter
  • Solhatt/caps
     

Ekstra for de kalde månedene: 

  • Ullundertøy
  • Ull/fleecetøy til å ha under dressen, eller når barna sover, på ekstra kalde dager.
  • Ullsokker
     

Fottøy:

  • Cherrox:brukes i vått vær, ned til noen få minusgrader
  • Gummistøvler: brukes i perioder gjennom hele året, må være hele og uten hull
  • Vintersko/høstsko: Vanntette/vannavstøtende pustende sko med litt høyde på skaftet. Fottøyet bør være uten snøring.
  • Joggesko: brukes i varmere og tørrere perioder. Fottøyet bør være uten snøring.
  • Sandaler: brukes i varmere og tørre perioder. Bør være enkle å ta av og på. Sandaler med beskyttelse på tærna er veldig fint.
     

Yttertøy:

  • Regntøy: må være helt og uten hull, med strikk som går over gummistøvlene
  • Votter: bør være enkle å ta på og av. Når det gjelder regnvotter med for bør foret være lett å få på plass. For best mulig grep er ullvotter veldig fint for de små
  • Sydvest: vi foretrekker sydvest fremfor hette på grunn av hektefare
  • Vinterdress: heldress fungere best, men todelte resse fungere også på de største barna. Dressen må være stor nok til at det er god plass til klær under
  • Hals/halslue: unngå skjerf på grunn av hektefare
  • Parkdress/overgangsdress:bør tåle litt vann og ha plass til tøy under. Må ha hel strikk som går over sko/støvler
     

Husk også dette: 

  • Myke og romslige klær gir best bevegelsesfrihet
  • Barnehagen er ikke erstatningspliktig for klær/utstyr som blir ødelagt eller borte i barnehagen
  • Sjekk jevnlig at klær og skifteklær er hele og har riktig størrelse
  • Våte og skitne klar som sendes med hjem, må erstattes neste dag
  • Snorer i klær bør fjernes for å unngå hektefare
  • ALT AV KLÆR OG UTSTYR MÅ MERKES TYDELIG MED BARNETS NAVN!
     

Utstyr
Innesko/tøfler: tilpasset årstid og barnets motorikk. På sommeren er det veldig fint med sandaler som kan brukes inne. Pass på at inneskoene er lette å ta av og på.

Solkrem: Barna skal smøres med solkrem før de kommer i barnehagen de dagene det er meldt sol. I tillegg må barna ha solkrem på plassene sine slik at personalet kan smøre i løpet av barnehagedagen.

Sovevogn: Seler i vognen må være logiske å få på, og behagelige for barnet. Bag-delen bør være fri for innsnevringer og bøyler som vanskeliggjør tilgangen. En god kalesje gjør det lunt for barna, siden de sover ute. God stabilitet er viktig for sikkerheten. Fire hjul er best. Sjekk også lufttrykk i dekkene jevnlig. Vognen må være lett å trille, både for den daglige trillingen, og hvis en eventuell brannalarm skulle gå mens barna sover. Da er vi avhengig av å kunne flytte vognene effektivt. Vognpose/dyner tilpasset utetemperatur. Vask sengetøyet jevnlig.

Bleier: Vi ønsker bleier som kan åpnes og lukkes, ikke up&go. Barnet må også ha med vaskeservietter og krem til eventuell sårhet. Vi gir beskjed når det må fylles på.

Leker i barnehagen
Personalet og foresatte i Kleiverud barnehage har blitt enige om at det ikke er lov å ta med leker hjemmefra. Barnehagen har de leker som barna trenger.

Storbarnsavdelingene har egne dager hvor barna kan ha med leker, - «ha med dag». Dette blir opplyst om på månedsplanen og i samling for barna i forkant.

2.3 Fravær, sykdommer og medisinering i barnehagen

Syke barn skal være hjemme, dette av hensyn til smittevern. Det er allmenntilstanden som avgjør om barna kan være i barnehagen. Se veiledning på www.helsedirektoratet.no.
Vi ønsker at dere gir beskjed til barnehagen ved fravær så tidlig som mulig, helst før kl. 8, uansett årsak. Dette gjøres i Visma-appen.
Ved smittsomme sykdommer trenger vi at dere gir informasjon til barnehagen. Dette fordi alle foreldre har krav på informasjon om ting som kan påvirke barnets helse. Det vil aldri gå ut informasjon om hvem som har hva med hensyn til personvern. 

Det er viktig at foreldrene er tilgjengelige på telefonen når barnet er i barnehagen. Dette for at vi skal kunne få tak i dere dersom noe oppstår. Dere må melde inn alternative voksne som kan ta telefonen ved barns sykdom, dersom dere som foreldre er spesielt opptatt en dag.

Medisiner skal så langt det lar seg gjøre gis hjemme. Medisinering som må gjøres i barnehagetiden skjer på vegne av foreldrene. Skriftlig avtale skal foreligge, dette grunnet krav til behandling av medisiner. Barnehagen gir kun medisiner utskrevet av lege til barnet og i original emballasje.  

Allergier
I Kleiverud barnehage har vi både barn og ansatte som har alvorlig egg og- nøtteallergi. Vi ber derfor dere foreldre om at nøtteblandinger, peanøttpålegg, kastanjenøtter ol. ikke tas med i barnehagen. Enkelte avdelinger har i tillegg egne regler som gjelder kokt egg og eggerøre. 
 

2.4 Foto og video

Fotografier og film er personopplysninger. Etter personopplysningsloven skal det gis samtykke, dvs. tillatelse til at det filmes eller tas bilder av barn i barnehagen. I visma-appen MÅ dere samtykke til om barnet deres kan bli tatt bilde av og lagt ut i dagposten. Hvis dere ikke ønsker dette er det fint om dere gir beskjed til de på deres avdeling.

Journalister, foreldre og ansatte kan ikke ta bilder i barnehagens arealer ved arrangementer eller i hverdagen uten skriftlig tillatelse fra foresatte til de barna som fotograferes. Nettpublisering krever ekstra tillatelse.

Barnehagefotograferingen skjer våren 2026. Det tas da gruppebilder og portrettbilder av nye barn på småbarn og Løvene.