18 Praktisk bistand
Beskrivelse:
Tjenesten inneholder nødvendig bistand til dagliglivets praktiske gjøremål i hjemmet og i tilknytning til husholdningen. Innholdet i tjenesten vil variere etter en individuell vurdering av søkers bistandsbehov. Det ytes ikke bistand til oppgaver søker kan utføre selv. Tjenesten kan blant annet inneholde innkjøp/ bestilling av matvarer, vask av klær, nødvendig rengjøring av oppholdsrom som er i daglig bruk, sengeskift og vindusvask (ikke oftere enn hver 6. måned).
Dette inngår ikke i tjenestetilbudet (eksempler ikke uttømmende):
- Hovedrengjøring, puss av sølvtøy.
- Utvendig vask av ikke- vendbare vinduer som ikke kan nåes fra bakkeplan. Dette utføres ikke av hensyn til ansattes sikkerhet.
- Tilrettelegging/rengjøring/oppvask ved gjestebesøk.
- Husstandsmedlemmer som ikke har vedtak om praktisk bistand.
- Stryking av tøy.
- Støvsuging av senger.
- Rengjøring bak tunge hvitevarer og møbler.
Målgruppe:
Personer som har et særlig hjelpebehov, midlertidig eller varig, på grunn av helsesvikt eller nedsatt funksjonsevne som gjør at søker ikke er i stand til å ivareta dagliglivets gjøremål.
Tildelingskriterier:
Søker har på grunn helsesvikt eller nedsatt funksjonsevne behov for bistand til å ivareta dagliglivets gjøremål, og har rett til nødvendige helse- og omsorgstjenester fra kommunen.
Pris for tjenesten:
Det betales for innvilget og utført tid. Betaling beregnes ut fra husstandens samlede inntekt. Egenandel for tjenesten vedtas av kommunestyret.
Bruker kan forvente:
- Tilpasset bistand til å ivareta brukers behov for praktisk hjelp i hjemmet.
- Dersom det ikke foreligger særskilte behov for hyppig rengjøring ytes praktisk bistand til nødvendig, ordinært renhold av brukerens bolig med en regelmessighet som fastsettes av kommunestyret (normalt hver andre til tredje uke).
Tjenesten forventer:
- Boligen må være ryddet og klar før tjenesten kan tre i kraft.
- Hovedrengjøring utføres før tjenesten settes i verk (Hovedrengjøring ytes ikke av kommunen).
- Bruker er tilstede i hjemmet når tjenesten ytes.
- Bruker varsler kommunen dersom det ikke er mulig å ta imot tjenesten til avtalt tid.
- Bruker er forberedt på at tidspunkt for tjenesten kan endres i perioder.
- Bruker har nødvendig utstyr tilgjengelig, herunder funksjonell støvsuger og vaskemaskin.
Lovhjemmel:
Pasient- og brukerrettighetsloven §2-1a.
Helse- og omsorgstjenesteloven § 3-2 første ledd nr. 6 bokstav b, jf. 3-1