Trygghet, mestring og læring for alle

  1. 1 Innledning
  2. 2 Situasjonen i dag
  3. 3 Visjon, mål og indikatorer på måloppnåelse
  4. 4 Hovedområdene i strategien
    1. 4.1 Livsmestringskompetanse
      1. 4.1.1 Livsmestringskompetanse i barnehagen
      2. 4.1.2 Livsmestringskompetanse i skolefritidsordningen
      3. 4.1.3 Livsmestringskompetanse i skolen
      4. 4.1.4 Livsmestringskompetanse i voksenopplæringen
    2. 4.2 Språklig kompetanse
      1. 4.2.1 Språklig kompetanse i barnehagen
      2. 4.2.2 Språklig kompetanse i skolefritidsordningen
      3. 4.2.3 Språklig kompetanse i skolen
      4. 4.2.4 Språklig kompetanse i voksenopplæringen
    3. 4.3 Digital kompetanse
      1. 4.3.1 Digital kompetanse i barnehagen
      2. 4.3.2 Digital kompetanse i skolefritidsordningen
      3. 4.3.3 Digital kompetanse i skolen
      4. 4.3.4 Digital kompetanse i voksenopplæringen
  5. 5 Profesjonsutvikling og kompetanse i barnehager og skoler
  6. 6 Referanser
  7. 7 Handlingsplan for kommunale barnehager 2020/2021
    1. 7.1 Prioritert hovedområde
    2. 7.2 Andre forhold som bør vektlegges i begrunnelse for prioritering
    3. 7.3 Tiltak for å følge opp prioriterte hovedområder (i prioritert rekkefølge)
    4. 7.4 Viktige suksesskriterier
    5. 7.5 Hva bør være det neste prioriterte området?
  8. 8 Handlingsplan for grunnskole 2020/2021
    1. 8.1 Digitalisering/pedagogisk bruk av IKT i opplæringen
    2. 8.2 Andre forhold som bør vektlegges i begrunnelse for prioritering
    3. 8.3 Tiltak for å følge opp prioriterte hovedområder (i prioritert rekkefølge)
    4. 8.4 Viktige suksesskriterier
    5. 8.5 Hva bør være det neste prioriterte området?

2 Situasjonen i dag

Gjør det godt i brukerundersøkelser - Klikk for stort bildeGjør det godt i brukerundersøkelserKommunereformen gir en god anledning til å samles om en felles strategi for å utvikle gode barnehager og skoler i den nye storkommunen. En felles retning for utviklingen blir til felles praksis på sikt. Det er ikke et mål at alle skal gjøre alt likt, og planen vil sikre at virksomhetene og profesjonene kan være uavhengige i det daglige arbeidet.

Det er flere fellestrekk mellom barnehagene og skolene i de tre kommunene. Blant annet har alle satset på tidlig innsats, språk og livsmestring. I Sande har visjonen vært «at alle skal ha en opplevelse av mestring hver dag». I holmestrandsskolen har det vært en helhetlig tilnærming til språk gjennom språkkomunnearbeidet. Skolene har også fokusert særlig på IKT og tidsriktig læring. Disse satsingene vil bli videreført, og dette vil bidra til å skape kontinuitet i arbeidet. Videre er det en anerkjennelse av arbeidet som er gjort i de respektive kommunene.

Barnehager og skoler gjør det gjennomgående godt i brukerundersøkelser. Dette vitner om god trivsel og fornøyde foresatte.

Når det gjelder Sande og Holmestrand, er det i en del sammenhenger store sprik i læringsresultater mellom kommunene og mellom skoler. Det er også tydelig at svingningene er relativt store fra år til år (Kvalitetsmelding for grunnskolen i Holmestrand og Sande kommuner 2019). Variasjoner mellom kommunene er naturlig. Det er mer urovekkende at det er til dels store variasjoner og svingninger i resultater innad i kommunene. Det tyder på at det ligger et potensial i å jobbe helhetlig, målrettet, systematisk og systemisk med å forbedre opplæringen. Dette arbeidet må ta utgangspunkt i enkeltelevens læring og utvikling. Gode resultater på kommunenivå starter med at vi gir den enkelte elev mulighet til å lære mer.