De nødvendige samtaleneDe fleste synes det er ubehagelig å blande seg i andres saker. Både fordi vi er redde for å ta feil, fordi vi er redde for å bli involvert i mer enn vi kan håndtere og fordi vi er redde for konsekvensene i form av å bli møtt med aggresjon, trusler eller å ødelegge relasjoner.Hensikten med de nødvendige samtalene er å finne ut om du har grunn til å være bekymret. Dette for å kunne støtte og hjelpe barn og unge videre.Her kommer noen råd om hvordan samtale med barn, ungdom og foreldre om vanskelige tema.Uforberedt samtale – når barnet snakker for første gang Slike samtaler kan oppstå i situasjoner med flere barn til stede Vær rolig Vi må ta imot det barnet sier uten å vise at vi blir skremt av det de forteller Si at det var bra barnet sa i fra om dette, og at dette må vi snakke nærmere om senere Snakk med nærmeste leder for å gå igjennom hvem som skal ha den videre samtalen med barnet, ungdommen eller foreldrene og når det skal skjeSelve samtalen Planlegg og vær bevisst slik at samtalen avsluttes når du eventuelt har fått tilstrekkelig informasjon til å overlate oppfølgingen til andre – eksempelvis barneverntjenesten Sett av god tid til samtalen. Vær på et sted eller i en aktivitet der dere kan være uforstyrret. Fortell at det var riktig at barnet kom til deg. Barn trenger å få tydelig beskjed om at det er lov å snakke om det vanskelige som har skjedd Ikke lov barnet at dette blir en hemmelighet mellom deg og barnet. Forklar at du må si i fra til andre voksne for at ting skal bli bedre. Fortell at vi vil hjelpe, og at loven sier at vi må hjelpe Barnet har en rett, men ingen plikt til å fortelle. Kanskje barnet ikke vil fortelle oss mer enn det har gjort, og det er helt greit. Barnet bestemmer hva det vil vi skal vite, og når vi skal få vite det. Selv om det er viktig at de snakker, må de ikke bli presset. Eksempel: Du fortalte i sta’… Fortell meg mer om det… for jeg har ikke vært der, fortell så godt du kan? Fortell meg det slik at jeg kan forstå det… Hva skjer videre da? Du har nå fortalt meg om… Skriv ned hva barnet og du selv sier. Dette er viktig for eventuell videre saksgang Still åpne spørsmål, unngå ledende og konkrete spørsmål Gi barnet gode pauser – ikke avbryt La barnet være ekspert på sin egen historie og fortelle fritt ved ganske enkelt å gjenta det barnet forteller. Noen ganger må barnet oppfordres til å fortelle mer. Bruk “fortell mer om…” og “beskriv…” når du prater med barn Si noe om at barnet ikke er alene, at du kjenner andre som har opplevd det samme, og at ingen barn burde oppleve noe slikt. Barn som har opplevd vold føler seg ensomme og tror ofte at de er alene om å oppleve slike ting Fortell at det de voksne gjør er de voksnes ansvar; "Det er ingen voksne som har lov å gjøre det du har fortalt nå”. Gjenta de ordene som barnet har brukt. Si at barnet ikke har gjort noe galt, uansett hvor umulige barn er, er ikke dette lov Dersom barnet opplever skyld, er det viktig å si at barnet gjorde det beste det kunne i situasjonen, og at det er ikke barnets skyldAvslutning av samtalen Gjør oppmerksom på at det kan gå noe tid før noen snakker med mor og far, men at du skal komme tilbake til barnet Si til barnet at det alltid er velkommen igjen når det trenger noen å komme til Følg rutinen for saksgang ved bekymringSamtalehjelp til deg som er bekymret for et barnSNAKKE gir økt fagkunnskap og handlingskompetanse til alle hjelpere som arbeider med barn. Kunnskapskildene i SNAKKE baserer seg på tre kilder forskning-, bruker- og erfaringskunnskap. Nettsiden kan gi hjelpere nyttig kunnskap og trening i hvordan snakke med barn og unge vi er bekymret for. Les mer på nettsiden til Snakke med barn. Planlegging av foreldresamtalenTenk gjennom samtalen på forhåndForeldresamtaler hvor det skal formidles bekymring, kan gjøre oss urolige. Ta høyde for at samtalen også kan være vanskelig for foreldrene. Legg vekt på å skape en trygg og god atmosfære. Legg til rette for at det vanskelige blir saklig og ordentlig. Innspill til planlegging av samtalen Hva er hensikten med samtalen? Hva kan foreldrene ønske seg av samtalen? Hvordan kan jeg bruke min kompetanse på en god måte? Hvordan kan jeg være åpen, konkret og opprettholde bekymringen i samtalen? Hvordan kan jeg best ta imot foreldrenes reaksjoner? Hva tror du foreldrene gruer seg mest til? Er det noe du gruer deg til i samtalen? Hva tenker du om foreldrene? Hva tenker du om barnet? Vurder om dere har behov for hjelp fra noen andre i forkant av samtalen. Hvem skal delta i samtalen? Når samtalen avholdes i barnehage eller skole bør det være to til stede. En av partene bør være fra ledelsen. Av hensyn til foreldrene som kommer bør en unngå å stille med flere enn to fra personalet. Informer foreldrene i forkant om hvem som skal være til stede. På forhånd bør det avtales hvem som leder samtalen og hvem som skriver referat og plan for det videre arbeidet. Inviter foreldrene til samtalen med informasjon om Samtalens primære formål Tidspunkt Varighet Hvem som deltar Hva er viktig å få sagt i samtalen? Beskriv med stikkord hva bekymringen for barnet går ut på. Ta utgangspunkt i loggen. Lag på forhånd en liste over punkter det er viktig å få formidlet til foreldrene. Gi foreldrene en kopi av punktene på forhånd eller senest når møtet starter. Gjennomføring av foreldresamtalenI samtalen skal det informeres om hva som vekker uro eller bekymring. Vis respekt for foreldrene ved å være undrende og tenk høyt sammen med dem. Ha som utgangspunkt for samtalen en holdning om at foreldrene ønsker det beste for sitt barn. Innledningsfasen – her etableres tillit Samtalen gjennomføres på et sted som foreldrene opplever trygt Tilby gjerne litt kaffe eller te. Ta godt imot foreldrene – skap trygghet Presenter punktene dere ønsker å drøfte i samtalen – fortell at det skrives referat Fortell foreldrene formålet med samtalen – sett søkelys på det vesentlige La foreldrene komme med sine tanker – vær lyttende Hoveddel – konkretisering av bekymringen Gi en balansert beskrivelse av barnets styrker og utfordringer. Vis til dine faktiske observasjoner fra loggen Gi foreldrene tid til å fordøye informasjonen. Noen foreldre kan reagere med for eksempel å benekte, vise sinne og fortvilelse. La foreldre få tid og rom. Ikke «trøst bort», men ta imot følelsene på en rolig måte. Uttrykk gjerne de følelsene du ser hos foreldrene, men uttrykk også at samtalen er nødvendig Hvis relasjonen mellom dere og foreldrene er vanskelig, bør dette tas opp i begynnelsen av samtalen. «Jeg er fullt klar over at vi har forskjellig syn på ting …» Spør foreldrene hva de tenker om det de har fått presentert. Sørg for at foreldrene får komme fram med sitt og lytt til hva de har å si. Spør om de kjenner igjen de observasjonene som er gjort. Gi rom for tenkepauser og foreldrenes reaksjoner. Husk at foreldrene kan være sårbare og at de som oftest vil det beste for barna sine Dersom du ikke er helt sikker på om du har forstått det foreldrene sier, kan du få bekreftelse på andre måter, for eksempel: «Oppfatter jeg deg riktig når du sier…?», «Kan du utdype…?», «Kan du gi et eksempel…?» Foreldrene får da anledning til å fortelle hva det er de mener, og en får sjekket om en har fått en felles forståelse av barnets situasjon Tål uenigheter som kan komme. Fokus skal være på det som kan bedre barnets situasjon og ikke på foreldrenes uenighet Vær barnets stemme Hold søkelyset på barnets behov for hjelp og støtte, og at det er viktig at dere kan samarbeide. Hjelp foreldre til å forstå forskjell på det som er vanlig for barn og det som vekker bekymring Bekreft foreldrenes kompetanse og gode intensjoner der disse er til stede Ha en dialog om hva som skal til for å bedre barnets hverdag Sett ord på hvordan barnets situasjon vil være etter samtalen Avslutningsfasen – samtalens avrunding og felles forståelse av veien videre Møtelederen oppsummerer avtaler og konkrete tiltak. Dersom dere ikke finner felles løsninger, kan det være nødvendig å kontakte andre tjenester for ytterligere hjelp, eller be om samtykke til å drøfte saken i et «På tvers»-møte. Videre avtale skrives i referatet Avtal et nytt møte Foreldresamtaler hvor det oppstår truslerI enkelte samtaler kan dere opplever at foreldre virker truende eller kommer med trusler. Her er noen anbefalinger knyttet til det. Prøv å avrunde samtalen så fort som mulig, si at møtet avsluttes nå og at det vil bli kalt inn til nytt møte. Meld straks fra til virksomhetens leder, som vil vurdere om episoden skal meldes til politiet. Lederen vil videre sørge for den ansattes sikkerhet, og om nødvendig tilby krisehjelp. Skriv ned hva som skjedde og hva som ble sagt så nøyaktig som mulig, umiddelbart etter episoden. Vurder om det er grunn til å kontakte barneverntjenesten Etter foreldresamtalenSett av tid til etterarbeid Fikk dere formidlet bekymringen tydelig nok for foreldrene, og forstod de bekymringen dere har for barnet? Er referatet fra møtet skrevet på en slik måte at foreldrene kjenner igjen utsagnene? Ble det etablert et godt samarbeid med foreldrene og ble det satt realistiske mål for å hjelpe barnet? Hvordan ser bekymringen ut nå? Er den mindre eller større? Ev. på hvilken måte? Hvordan skal det øvrige personalet informeres, og om hva? Hvordan har dere det etter samtalen? Gi hverandre tilbakemelding på hva som gikk bra og hva som opplevdes vanskelig. Videre oppfølging Etter den første samtalen er gjennomført, kan det være behov for flere oppfølgingsmøter. Nye deltakere inviteres med dersom det er behov for det, – husk å bruke samtykkeskjema. Vurder tiltakene. Hva har fungert, og hva har ikke fungert for barnet? Drøft nye tiltak og handlingsmuligheter. Hvem skal gjøre hva videre saken? Gjennomgå avtaler og ansvar for den videre oppfølgingen. Er det andre ting som må avklares? Er det andre som skal orienteres om møtet, og hvem skal i så fall orientere dem? Gjør avtale om videre saksgang Evaluering Hva har fungert, eller ikke fungert? Har barnet fått det bedre? Dersom barnet ikke har fått det bedre og situasjonen står fast til tross for oppfølging og tiltak må det vurderes sammen med foreldrene hvilke andre muligheter en har til å hjelpe barnet. Bør situasjonen drøftes med andre? Publisert 21.06.2023 14:44 Sist endret 26.09.2025 08:18