Foreldresamtaler hvor det skal formidles bekymring, kan gjøre oss urolige. Ta høyde for at samtalen også kan være vanskelig for foreldrene. Legg vekt på å skape en trygg og god atmosfære. Legg til rette for at det vanskelige blir saklig og ordentlig.
Innspill til planlegging av samtalen
- Hva er hensikten med samtalen?
- Hva kan foreldrene ønske seg av samtalen?
- Hvordan kan jeg bruke min kompetanse på en god måte?
- Hvordan kan jeg være åpen, konkret og opprettholde bekymringen i samtalen?
- Hvordan kan jeg best ta imot foreldrenes reaksjoner?
- Hva tror du foreldrene gruer seg mest til?
- Er det noe du gruer deg til i samtalen?
- Hva tenker du om foreldrene?
- Hva tenker du om barnet?
- Vurder om dere har behov for hjelp fra noen andre i forkant av samtalen.
Hvem skal delta i samtalen?
Når samtalen avholdes i barnehage eller skole bør det være to til stede. En av partene bør være fra ledelsen. Av hensyn til foreldrene som kommer bør en unngå å stille med flere enn to fra personalet. Informer foreldrene i forkant om hvem som skal være til stede. På forhånd bør det avtales hvem som leder samtalen og hvem som skriver referat og plan for det videre arbeidet.
Inviter foreldrene til samtalen med informasjon om
- Samtalens primære formål
- Tidspunkt
- Varighet
- Hvem som deltar
Hva er viktig å få sagt i samtalen?
Beskriv med stikkord hva bekymringen for barnet går ut på. Ta utgangspunkt i loggen. Lag på forhånd en liste over punkter det er viktig å få formidlet til foreldrene. Gi foreldrene en kopi av punktene på forhånd eller senest når møtet starter.