Informasjons- og veiledningshefte for barnehagene

8 Beskrivelse av modellen Strukturert begrepslæring

For å kunne sette ord på følelser og opplevelser, for å forstå fortellinger, for å delta i rollelek og samspill med andre, har barn behov for språk. Språket har ulike dimensjoner, og er - som modellen under viser - bygd opp av en innholds-, form- og bruksside som påvirker hverandre gjensidig i barnets språkutvikling. For å oppnå et velutviklet språk må barn utvikle en god kompetanse innenfor alle tre områdene (Bloom, L. & Lahey, M. 1978).

Modell av hvordan innhold, form og bruk sammenfaller - Klikk for stort bildeStrukturert begrepslæring Holmestrand kommune

Fremgangsmåte for arbeid med begrepsinnlæring

Organisering

  • Gruppe på 4- 6 barn.
  • Tenk sammensetning ut fra språklig nivå, uavhengig av alder.
  • Hver økt skal være på maks 20-30 minutter.
  • Gjennomføres 2-3 ganger pr uke over en periode på 4 -6 uker
  • NB! Viktig med pause på 4-6 uker før en ny arbeidsperiode igangsettes. 

Forarbeid

  • Vurdering av språklig nivå stiller krav til kartlegging (TRAS) i forkant.
  • Lag lister på 30 begreper med utgangspunkt i hva som er barnegruppas forutsetninger og behov. Det er hensiktsmessig å velge begreper knyttet til avdelingens arbeid med ulike temaer, bøker eller eventyr.
  • Ha nødvendig materiell som konkreter, bilder, bøker m.m. tilgjengelig. Å etablere et godt system på språkposer/esker og annet konkretiseringsmateriell gjør gjennomføringen enklere. 

Gjennomføring

  • Det jobbes systematisk med kun 15 av begrepene fra lista om gangen. De resterende 15 begrepene skal dermed ikke være i fokus. NB! Det er viktig at det i forkant er gjennomført en kartlegging av barnas forståelse av alle valgte begrepene før oppstart.
  • Det skal være fokus på alle tre språkområdene; innhold, form og bruk. Ta utgangspunkt i underpunktene som er beskrevet for hvert område, og tilpass ut fra hvilket begrep som er i fokus.
    • Innhold: 
      • Forkunnskaper
      • Betydning
      • Synonym
      • Autonym (motsetningsord)
      • Dobbel betydning
      • Overbegrep
    • Form:
      • Ordbilde
      • Langt/kort ord 
      • Stavelser - klappe
      • Rimer på…?
      • Begynner på lyden…?
      • Sammensatte ord?
      • Lydere
      • Morsmål
    • Bruk: 
      • Hva brukes ordet til?
      • Når brukes ordet?
      • “Har du noen gang sett…fortell!”
      • “Har du noen gang hørt…fortell!”
  • I arbeid med begrepene er det viktig å ta i bruk visuelle stimuli i form av konkreter, bilder, tegninger og tankekart. Eks; «katt» illustreres med bilder i tankekart. Det samme gjelder hva som kjennetegner katten (fire bein, hale, osv.) Andre ting som kan komme med er mus, kattemat, katteleker.
  • Ha en muntlig oppsummering med barna av hovedpunktene fra økten.
  • Lag en skriftlig oversikt/tankekart som kan henges opp på veggen på avdeling, i garderoben og/eller sendes med hjem.

Etterarbeid

Det må være en pause på 4-6 uker før ny kartlegging av alle 30 begrepene fra lista. Målet er at barna skal vise en større forståelse av alle 30 begrepene, også de begrepene det ikke har vært fokus på i arbeidet.