10 Forslag til aktiviteter for arbeid med språk - innhold, form og bruk
Arbeid med innholdssiden av språket
Forslag til aktiviteter med fokus på overbegreper (som for eksempel: frukt, leker, kjøretøy og dyr):
- Tankekart for å få oversikt over ulike begreper innenfor hvert enkelt overbegrep. Innenfor overbegrepet frukt; eple, banan, appelsin, osv. Bruk konkreter sammen med bildene.
- Hvilke begreper er like/hører sammen innenfor samme kategori? Ha fokus på ett overbegrep og deretter utvid med flere. Vis barna to klesplagg og si at de er like fordi de er klær. Barna får velge to klesplagg. Si at de er like fordi begge er klær. Gå gjennom flere overbegrep på denne måten. Her kan for eksempel “Lotto” eller “Mitt skip er lastet med” brukes. Etter hvert som barna mestrer dette kan man utvide med at dem for eksempel skal fortelle hvorfor en genser og en bukse passer sammen, og hvorfor en genser og en bil ikke hører sammen.
Forslag til tiltak knyttet til substantiver (som for eksempel: jente, gutt og hus):
- Lek og benevning med konkreter som for eksempel store Duplo-leker.
- Pekebøker og enkle fortellinger ved bruk av konkreter.
- Lek med dukker: Den voksne snakker til barnet via dukken og lar barna utføre en handling, eks; “Pek på nesen min” og “Jeg vil sitte på stolen”.
- “Lotto” med ulike substantiv.
Forslag til aktiviteter knyttet til verb (som for eksempel: gå, løpe, sitte og spise):
- Finne gjenstand ved at verbet nevnes. For eksempel: “Vis meg den du kan skrive med”.
- Lag en bondegård og ha fokus på verbene. Let for etter noe som man kan kjøre med, dyret som sier bæ, osv.
- “Kongen befaler” at alle barna skal hoppe, hinke, osv.
Forslag til aktiviteter knyttet til preposisjoner (som for eksempel: foran, bak, mellom, under, over og ved siden av):
- Lek med preposisjoner. For eksempel: “Stå foran stolen” og “Legg bamsen under stolen”.
- Man kan også bruke preposisjoner i leker som for eksempel “Kongen befaler”.
- “Hopp i havet”: Finn bilder av ulike figurer/gjenstander hvor de står foran, bak, osv. Barna får utdelt fire kort hver. Målet er å få to like kort ved å spørre andre om et kort som de har, eks; “Har noen et kort hvor bamsen er foran treet?”
Forslag til aktiviteter knyttet til adjektiv (som for eksempel: høy, lav og kort):
- På jakt etter f.eks; høye/lave, store/små gjenstander o.l. Måle de opp mot hverandre og se hvilke gjenstander som er kortest/lavest osv.
- Spille “Lotto” eller ”Hopp i havet” med f.eks; med bilder av blant annet store/små klosser, bamser osv.
Arbeid med brukssiden av språket.
Forslag til aktiviteter for arbeid med bruk av språket:
- Fortelle fortellinger med og uten bildestøtte, gjenfortelle historier/eventyr med bildestøtte, osv.
- Forslag til temaer: “Gruffalo”, “Gullhår og de tre bjørnene”, “Skinnvotten” (for de eldste).
Arbeid med formsiden av språket.
Forslag til aktiviteter knyttet til lytteleker:
- Lydlotto (spill og app): Lydlotto finnes i ulike spill. For eksempel ulike lyder som lyden av bil, fly, glass som knuser, osv. Lydlotto finnes også som app. Lydlotto kan man også lage selv. Finn ulike lydkilder og lag bilder som passer til lydkildene.
- Den magiske boksen: Finn en boks, og legg ulike gjenstander i den. Rist på den magiske boksen og la barna gjette hva som er i den. Forslag til innhold: penger, nøkler, Lego, ingenting, vann, sand og steiner. Man kan også ha bilder av de ulike gjenstandene som barna kan peke på.
- Matche like lyder (lydbokser): Man kan bruke fyrstikkesker med ulikt innhold som for eksempel: fyrstikker, steiner, penger, lapper og makaroni. Fyll to esker med samme innhold. Bland eskene og finn to like esker ved å riste på dem. Lytt ut lydene; høres disse eskene like ut?
Forslag til aktiviteter knyttet til rimleker:
- Historier med rim: Den voksne lager setninger/historier på rim. Det ene rim-ordet er utelatt, og barna skal finne et ord som rimer. Her finnes det ingen fasit, så man må være forberedt på at historien ikke blir helt som du hadde tenkt. For eksempel: “Når mammaen min sier spis, så får jeg lyst på en…. (is/fis)”.
- Rimeleken: Barna sitter i ring. Den voksne viser en gjenstand og sier et ord som rimer på navnet til gjenstanden. Gjenstanden sendes videre og alle skal forsøke å finne ord som rimer. Bytt ut gjenstanden når barna ikke finner flere ord som rimer.
Forslag til aktiviteter knyttet til stavelsesleker:
- Klapp navn: Barna sitter i en ring og på tur klapper barnegruppa navnene til barna. Man kan også trampe navnene slik at det blir enda tydeligere at ordet deles opp.
- Sko leken: Alle barna og de voksne finner en sko som er deres. Skoene legges i en haug og dekkes til med et teppe. Den voksne trekker en sko. Barnet som eier skoen, rekker opp hånda. Alle barna klapper stavelsene i navnet til barnet (det er viktig at dette gjøres sammen gjennom at man for eksempel teller til 3 for deretter å klappe stavelsene). Barnet får deretter trekke en ny sko og slik fortsetter leken til alle barna har funnet sin sko, og klappet stavelsene i navnet til alle barna. Etter hvert som leken pågår, kan man lage ulike hauger med sko. For eksempel kan alle navnene som har to stavelser ligge i samme skohaug, alle som har tre stavelser i navnet ligge i samme skohaug, osv. Til slutt kan man telle opp hvor mange navn i barnegruppa som har 1, 2, 3, 4, 5 stavelser i navnet sitt.
Forslag til aktiviteter knyttet til å lytte ut første lyd:
- Forlyd jakt: Denne leken kan man gjennomføre i en samling eller ute på tur. Den voksne kan bestemme hvilken lyd gjenstandene skal begynne på. For eksempel; “Nå skal vi finne noe som begynner på /a/.”.