Informasjons- og veiledningshefte for barnehagene

4 Hjelpeark for utfylling av drøftingsplan

Ved bekymring for forhold knyttet til språk, atferd og/eller lek, kan punktene nedenfor være til hjelp for å kartlegge og reflektere nærmere innad i personalgruppa. Disse punktene skal også være et utgangspunkt for utfylling av drøftingsplanen i forkant av kontaktmøte med PPT. Snakk med styrer og drøft dine bekymringer. Dette skal dokumenteres i drøftingsplanen. Åpen og tett dialog med foresatte sikrer et godt foreldresamarbeid.  Det er viktig å informere foresatte om at syn og hørsel bør undersøkes parallelt med igangsettelse av tiltak.

1. Gi en konkret beskrivelse av situasjonen/barnet som skal drøftes

Observasjonsverktøyet “TRAS” bør fylles ut og brukes som utgangspunkt for drøfting av videre tiltak. Det er viktig å reflektere over følgende spørsmål:

  • Hvordan legges det til rette for lekegrupper og språkgrupper på avdelingen? Hva er innholdet og hvilke materiell brukes?
  • Hvordan fungerer barnet i større og mindre gruppe, og ute og inne?
  • Hvordan er miljøet på avdelingen; både når det gjelder det fysiske miljøet (organisering og strukturering av lekemateriell, osv.) og det sosiale?

 

2. Beskriv gjennomførte og planlagte tiltak.

  • Velg ett fokusområde/situasjon og lag så konkrete og målbare tiltak som mulig.

 

3. Veien videre i samarbeid med PPT.

  • Snakk med kollegaene dine på avdelingen om hvordan de opplever situasjonen. Er det felles forståelse for hva som er utfordrende og hvorfor? Alle må reflektere rundt hvor vidt det kan være noe knyttet til voksenrollen og/eller miljøet på avdelingen som kan bidra til å forsterke eller opprettholde en uønsket atferd/situasjon.
  • Er det noe som kan gjøres annerledes når det gjelder struktur, organisering og fokus på avdelingen? Gjør nødvendige endringer som kan bidra til at mål oppnås; hvilke tiltak må prioriteres?
  • Utarbeid en realistisk plan for gjennomføring og evaluering; tidsramme, prioritering av mål og hensiktsmessige tiltak.
  • Beskriv videre oppfølging av utprøvde tiltak.