Informasjons- og veiledningshefte for barnehagene

5 Språk og kommunikasjon

Kommunikasjon og språk påvirker og påvirkes av alle sider ved barnets utvikling. Ifølge Rammeplan for barnehager (KD 2017) skal alle barn få god språkstimulering gjennom barnehagehverdagen ved å delta i aktiviteter som fremmer kommunikasjon og en helhetlig språkutvikling. Det er viktig å følge med på barns språklige utvikling slik at en så tidlig som mulig fanger opp barn som har ulike former for kommunikasjonsvansker, som er lite språklig aktive, eller som har en forsinket språkutvikling.

1-2 år

Språkforståelse

  • Peker på bilder i bøker på oppfordring 
  • Kan følge enkle språklige oppfordringer sammen med kroppsspråk. Kan følge enkle oppfordringer knyttet til situasjon; «Pek på», «Gi meg» 
  • Lytter til høytlesing og peker på bilder. 
  • Mellom 1:6 og 2:0 år: Viktigere at barnet viser god språkforståelse enn at det snakker mye. 
  • Passivt ordforråd (forståelse): mellom 71 - 394 ord ved 20 mnd. alder.

Språkproduksjon

  • Tilegner seg flere ord og kombinerer dem rundt 1:6 års alder. 
  • Mestrer flere konsonanter, særlig først i ord. 
  • Vokabularspurt når ordforråd overstiger 50 ord. 
  • Aktivt ordforråd (produksjon): mellom 19 - 615 ord ved 2 årsalder. 
  • Ytringer som refererer til personer, gjenstander, hendelser m.m.

2-3 år

Språkforståelse

  • Kan følge to oppfordringer; «Hent eplet som ligger på bordet» 
  • Forstår meningsmotsetninger som stor – liten 
  • Viser interesse for rim og regler. Liker å bli lest for.

Språkproduksjon

  • Deltar i sanglek, rim og regler. 
  • Bruker spørreordet «Hva» og begynner å bruke pronomen og preposisjoner. 
  • Etablering av lydene /m/,/n/,/p/,/b/,/t/,/d/ i ord. 
  • Bruker 2- 3 ordsytringer. 
  • 3 åringer bruker rundt 1000 ord aktivt – men forstår langt flere.

3-4 år

Språkforståelse

  • Forstår enkle hv- spørsmål (hva, hvem, hvorfor) og nektende setninger 
  • Forstår enkle sammenhenger; «Hva gjør du når du er sulten?» 
  • Forstår overbegreper; dyr, frukt, klær m.m. Forstår farge-, form- og størrelsesord. 
  • Kan klassifisere og kategorisere begreper

Språkproduksjon

  • Kan bruke språket til å uttrykke meninger, ønsker og følelser. 
  • Språket blir en viktig del av leken. 
  • Tøyser med språket og er interessert i rim. 
  • Uttaler ord med /k/, /g/,/f/,/s/,/v/. 
  • Mestrer stavelser i ord. 
  • 3 - 4 ords setninger – i riktig rekkefølge. 
  • 4 åringer kan bruke rundt 2000 ord aktivt – men forstår langt flere. 

4-5 år

Språkforståelse

  • Basisferdigheter etableres ved 4 årsalder. 
  • Forstår det meste som blir sagt 
  • Følger kompliserte oppfordringer. 
  • Forstår gradbøyning av en del adjektiv. 
  • Kan klassifisere begreper; «mat», «dyr» etc

Språkproduksjon

  • Har ordbøyninger, voksen syntaks og uttaler stort sett språklydene korrekt. 
  • Kan fortelle hva noe er og forklare ords mening; «Hva er å sove?» 
  • Kan fortelle om egne erfaringer i nåtid og fortid på en forståelig måte. 
  • 5 åringer kan bruke rundt 4000 ord aktivt. 
  • Enkelte barn eksperimenterer med skriftspråket. 

6-8 år

Språkforståelse

  • Forstår abstrakt språk 
  • Følger komplekse instruksjoner 
  • Forstår dobbeltheter (gåter og vitser)

Språkproduksjon

  • Samtaler på en ganske «voksen» måte. 
  • Stabil mestring av tid- og mengdebegreper. 
  • Utvikler skriftspråk

 

Kilder: 
A. Høygård (1999); «Barns språkutvikling- muntlig og skriftlig», Universitetsforlaget. 
H. I. Bylander og T. K. Krogh (2016): «Ditt barns språk», InfoVestforlag