3 Rutiner for henvisning
- Bruk alltid henvisningsskjemaet som ligger på Holmestrand kommunes hjemmeside.
- Last ned skjemaet og lagre på PC. Åpne i Adobe Reader for å fylle ut skjemaet elektronisk.
- Formen på skjemaet skal ikke endres.
- Alle henvisninger skal være drøftet, gjennomgått og signert av kontaktperson(er) før den sendes til PPT.
- Dersom henvisningen gjelder en enkeltelev skal ledelsen gjøre en vurdering av særskilte behov, skolens muligheter for tilrettelegging og elevens behov for individuelt tilrettelagt opplæring.
- Foresatte skal lese henvisningen og pedagogisk rapport før signering, samt gis mulighet til å fylle ut skjema med foreldreinformasjon
- Elevens syn og hørsel skal undersøkes før henvisning til PPT
- Vedlegg: Drøftingsplanen skal alltid legges ved henvisningen.
Ulike typer henvisninger
Når skolen skal henvise til PPT, er det viktig med en så presis «bestilling» som mulig, der både årsaken til henvisning, samt hva det ønskes bistand til, kommer tydelig frem. På henvisningsskjemaet er det ulike utfordringer det kan krysses av for, og det er ulike typer henvisninger:
Sakkyndig vurdering
Dersom skolen vurderer at eleven ikke har et tilfredsstillende utbytte av den ordinære opplæringen eller bør ha avvik fra kompetansemålene, bør PPT gjøre en vurdering av behov for individuelt tilrettelagt opplæring (ITO).
Foresatte har rett til å be om sakkyndig vurdering fra PPT uavhengig av skolens vurdering.
- Første gangs henvisning: Fyll ut henvisningskjema med pedagogisk rapport. Målet er å få fyldige og gode beskrivelser av eleven, både av læringsmiljøet, ressurser og utviklingsmuligheter, faglige beskrivelser og sosial fungering.
- Gjentatt henvisning: Gjelder det samme, men nå med et større fokus på gjennomførte tiltak og effekt av ITO. Henvisningen bør synliggjøre innhold, omfang og organisering av ITO. Elevens IOP kan være nyttig her. Gjentatt henvisning sendes hvis eleven fremdeles har behov for ITO etter endt tilrådingsperiode, eller hvis behovene har endret seg.
Utredning av lese- og skrivevansker
Dersom det ønskes en utredning og en rapport som avklarer om eleven har dysleksi og anbefaling av tiltak knyttet til dette, bør det henvises for utredning av lese- og skrivevansker. Denne brukes dersom det tenkes at eleven ikke har behov for individuelt tilrettelagt opplæring (ITO). PPT gjør da ikke en full sakkyndig vurdering og tar heller ikke stilling til spørsmål om ITO. Fyll ut henvisning med pedagogisk rapport. Her er det viktig å vektlegge kartlegging og tiltak, og å få frem i hvilke sammenhenger/fag vanskene kommer til uttrykk.
Veiledning
Det er mulig å henvise kun for veiledning. Dette velges dersom skolen ønsker veiledning knyttet til oppfølging av en enkeltelev, stort sett i saker der det vurderes at det ikke er behov for ITO.
Systemsak
Dersom skolen ønsker veiledning med fokus på hel elevgruppe/klasse og/eller voksenroller, kan det opprettes en egen sak på dette hos PPT. Det trenger ikke å sendes henvisning, men arbeidet bør forankres i en avtale mellom skolen og PPT.
Rutine i systemsaker:
- Henvendelse/forespørsel fra skole (enten pedagog eller ledelse)
- Drøfting mellom PPT og ledelse – avklare behov og forventninger
- Møte mellom ledelse og ansatte (uten PPT): Fylle ut drøftingsplan, som bør inneholde følgende:
- Tydeliggjøring av behov og problemstilling (gjerne gjennom pedagogisk analyse), sikre felles forståelse mellom ledelse og personale (evt. synliggjøre ulike synspunkter) – sjekke ut at det finnes et reelt behov og ønske hos de ansatte
- Hva som er prøvd ut av tiltak
- Kapasitet til å ta imot veiledning (rammer, tidsbruk, hyppighet osv)
- Oppstartsmøte med PPT, ledelse og personalet (PPT leder møtet)
- Gjennomgå drøftingsplan, dobbelsikre felles forståelse i personalgruppa
- Avklare behov og kapasitet
- Etablere en avtale med innhold og rammer og evalueringspunkter
- PPT oppretter systemsak i fagsystem
- Her dokumenteres arbeidet, men det skrives ikke rapporter
Logoped
Det finnes et eget henvisningsskjema for henvisning til PPT. Saken bør imidlertid drøftes med PP-rådgiver på skolen, før henvisning sendes. Se for øvrig eget avsnitt med informasjon om logopedtjeneste.