Trygghet, mestring og læring for alle

  1. 1 Innledning
  2. 2 Situasjonen i dag
  3. 3 Visjon, mål og indikatorer på måloppnåelse
  4. 4 Hovedområdene i strategien
    1. 4.1 Livsmestringskompetanse
      1. 4.1.1 Livsmestringskompetanse i barnehagen
      2. 4.1.2 Livsmestringskompetanse i skolefritidsordningen
      3. 4.1.3 Livsmestringskompetanse i skolen
      4. 4.1.4 Livsmestringskompetanse i voksenopplæringen
    2. 4.2 Språklig kompetanse
      1. 4.2.1 Språklig kompetanse i barnehagen
      2. 4.2.2 Språklig kompetanse i skolefritidsordningen
      3. 4.2.3 Språklig kompetanse i skolen
      4. 4.2.4 Språklig kompetanse i voksenopplæringen
    3. 4.3 Digital kompetanse
      1. 4.3.1 Digital kompetanse i barnehagen
      2. 4.3.2 Digital kompetanse i skolefritidsordningen
      3. 4.3.3 Digital kompetanse i skolen
      4. 4.3.4 Digital kompetanse i voksenopplæringen
  5. 5 Profesjonsutvikling og kompetanse i barnehager og skoler
  6. 6 Referanser
  7. 7 Handlingsplan for kommunale barnehager 2020/2021
    1. 7.1 Prioritert hovedområde
    2. 7.2 Andre forhold som bør vektlegges i begrunnelse for prioritering
    3. 7.3 Tiltak for å følge opp prioriterte hovedområder (i prioritert rekkefølge)
    4. 7.4 Viktige suksesskriterier
    5. 7.5 Hva bør være det neste prioriterte området?
  8. 8 Handlingsplan for grunnskole 2020/2021
    1. 8.1 Digitalisering/pedagogisk bruk av IKT i opplæringen
    2. 8.2 Andre forhold som bør vektlegges i begrunnelse for prioritering
    3. 8.3 Tiltak for å følge opp prioriterte hovedområder (i prioritert rekkefølge)
    4. 8.4 Viktige suksesskriterier
    5. 8.5 Hva bør være det neste prioriterte området?

3 Visjon, mål og indikatorer på måloppnåelse

Visjon for barnehager og skoler i Holmestrand kommune:
Trygghet, mestring og læring for alle.

Overordnede mål for barnehager og skoler i Holmestrand kommune:

  • Alle barn og elever blir inkludert i sterke fellesskap i barnehager og skoler
  • Elevene får bedre livsmestringskompetanse og bedre læringsresultater
  • Flere ungdommer i Holmestrand fullfører og består videregående opplæring
Indikatorer på måloppnåelse
Hva Opplæringsnivå Utviklingstrekk i perioden (2020–2025)
Elevundersøkelsen Ungdata-undersøkelsen skolene • Det er en positiv utvikling i elevundersøkelsen som helhet.
• Det er en positiv utvikling ved alle skoler når det gjelder indikatorene trivsel og motivasjon, læringskultur og helhetlig positivt skolemiljø.
• Det er en positiv utvikling i Ungdata-undersøkelsen når det gjelder indikatorer som dreier seg om psykisk helse og livsmestring.
Nasjonale prøver Eksamensresultater Grunnskolepoeng Fravær skolene • Det er en positiv utvikling i nasjonale prøver for 5. 8. og 9. trinn.
• Det er en positiv utvikling i grunnskolepoeng og eksamensresultater etter 10. trinn.
• Elever i holmestrandsskolen har synkende fravær i perioden.
Brukerundersøkelsen barnehagene • Det er en positiv utvikling i resultatene i brukerundersøkelsen i barnehagen.
• Det utarbeides en lokal undersøkelse der 4- og 5-åringer beskriver egen opplevelse av trivsel og mestring i barnehagen. Dataene som er samlet inn i perioden, viser at barn selv opplever høy trivsel og mestring i hverdagen.