Unni Margrethe Sten er årets vinner av Holmestrand kommunes kulturpris

Unni Margrethe Sten har i over 16 år vært en sentral skikkelse i kampen for like rettigheter for homofile i Holmestrand. Hennes engasjement og dedikasjon har blitt anerkjent med tildelingen av Holmestrand kommunes kulturpris 2023.

Unni Margrethe Sten får overrakt Holmestrand kommunes kulturpris av ordfører Alf Johan Svele - Klikk for stort bildeUnni Margrethe Sten fikk Holmestrand kommunes kulturpris 6. desember av ordfører Alf Johan Svele Holmestrand kommune

Pådriver for Pride i vår kommune

Unni var pådriver for å etablere Pride i Holmestrand for første gang i fjor, og hennes innsats resulterte i en verdig og vellykket Pride-feiring i byen. Hun ledet komiteen og jobbet utrettelig med å skaffe sponsormidler for arrangementet. Dette bidro til en stor oppslutning fra både lokale innbyggere og tilreisende.

I forbindelse med Skeivt kulturår i 2022, ble det holdt en forestilling kalt "Rapture", som formidlet tro og kjærlighet gjennom dans, musikk, poesi og videodokumentar. Unni og hennes kone, Brith Hiorth, var sentrale i denne dokumentaren og fikk arrangert visningen i Holmestrand.

I tillegg til sitt arbeid lokalt, har hun også vært en profilert representant for Holmestrand i media, med opptredener blant annet på NRK og TV2.

Innsats for et inkluderende samfunn

Unni Sten, som er 83 år gammel, har bevist at alder ikke er til hinder for å skape positiv endring og en inkluderende kultur. Med tildelingen av kulturprisen for 2023 hedres hennes bemerkelsesverdige innsats for å skape et mer inkluderende samfunn, og hun fortjener all ære for sitt bidrag til å fremme kjærlighet og likestilling.

Gratulerer med velfortjent pris!

Om Holmestrand kommunes kulturpris

Alle innbyggere kan nominere kandidater til Holmestrand kommunes kulturpris. Formålet er å hedre mottakeren som takk for særdeles god innsats for kommunens befolkning innen kunst eller annet kulturarbeid.

Prisutvalget, hovedutvalg for kultur, oppvekst og frivillighet, behandlet alle innkomne nominasjoner og kåret vinneren.

Prisen består av et kunstdiplom av lokale kunstner Lisa Ruhe og en gavesjekk.

Les mer om Holmestrand kommunes kulturpris og frivillighetspris