Nytt vann- og avløpsanlegg i Dunkebekken

Vi skal etablere et nytt vann- og avløpsanlegg samt sanere eksisterende anlegg i området mellom Dunkebekken-inntaket og ned til Bilét. Det vil bli lysregulering av Hvittingfossveien med ett kjørefelt, og stengning av Holtungveien for gjennomkjøring med skilting for omkjøring. Berørte eiendommer vil bli kontaktet i forkant.

Holmestrand kommune har kontrahert entreprenør Isachsen Anlegg AS til å gjøre jobben. Byggherre er Holmestrand kommune.

Hva skal gjøres?

Prosjektet inkluderer sanering og separering av avløpssystemet, samt etablering av nye vann- og avløpsledninger, inkludert en kabeltrasé. En ny overvannsledning skal legges fra bekk inntak og ned til Isdammen.

Omfanget av arbeidet

• Fra Bilét: Eksisterende AF-ledning skal saneres og en ny VA-trasé etableres. Dette inkluderer vann-, spillvanns- og overvannsledninger i grøft og med fjellboring opp til Hvittingfossveien.
  • Hvittingfossveien: Ny trasé legges langs veien til krysset mot Holtungveien, med rørpressing for kryssing av Hvittingfossveien.
  • Holtungveien: Traséen fortsetter her og avsluttes ved Holtungveien 29. Nye ledninger skal legges og eksisterende ledninger saneres i tilknytning til hovedtraséene.
  • Sidetraseer som Ekelundveien, Gamle vålevei, Veslefrikkveien, Markveien og Grefsrudveien skal separeres og saneres.
  • Tilkoblinger: Eksisterende stikkledninger/tilkoblinger ivaretas og tilknyttes nytt anlegget.
  • Prosjektet utgjør ca.3500 meter hovedgrøfter hvor det brukes vanlig graving, tillegg til rørpressing, fjellboring, styrtboring og spuntgrupper.

Anleggsarbeidene skal gjennomføres med minimum tre anleggslag samtidig. Berørte veiarealer skal gjenoppbygges. Veiene eies av kommunen og fylkeskommunen. Faseplaner for utførelsen beskriver tiltak for å sikre myke trafikanter, trafikk og adkomst.

Ulemper i anleggsperioden

• Det vil bli lysregulering av Hvittingfossveien med ett kjørefelt. Berørte eiendommer vil bli kontaktet i forkant.
  • Holtungveien vil stenges for gjennomkjøring med skilting for omkjøring. Berørte eiendommer vil bli kontaktet i forkant.
  • Det vil bli anleggstrafikk og støy fra anleggsmaskiner i anleggsperioden.
  • I forbindelse med omlegging av eksisterende vannledning vil en del boliger i området få midlertidig vannforsyning i lengre perioder. Berørte eiendommer vil bli kontaktet i forkant.
  • Korte avbrudd på vannforsyningen og variasjoner i vanntrykket kan forekomme i forbindelse med midlertidig vannforsyning, omkoblinger og lignende.

Sikkerhet i anleggsperioden

Arbeidsområdene vil sikres forskriftsmessig og gjeldende trafikkregler for de aktuelle traseene følges nøye. Det skiltes etter en godkjent arbeidsvarslingsplan som sørger for en effektiv flyt av trafikken og som hensyntar sikkerheten til både arbeidere og trafikanter.

Det vil utvises ekstra hensyn og varsomhet til myke trafikanter, spesielt barn og unge. I prosjektet kommer det til å bli utnevnt en ansvarlig nabokontakt for håndtering av spørsmål fra berørte parter. Det etterstrebes å opprettholde en trygg og bekvem fremkommelighet forbi arbeidsområdet i alle årstider.

Hva skjer når

Prosjektets varighet er estimert til ca. 17 måneder, fra juni 2024 til oktober/november 2025.

Det tas forbehold om endringer i framdriftsplan da det kan dukke opp uforutsette forhold under anleggsperioden som vi ikke er kjent med.

Ca. byggetids-oversikt over alle VA-trasene i prosjektet:

Oppstart juni 2024

Dunkebekken ulike traseer - Klikk for stort bildeDunkebekken ulike prosjekter Holmestrand kommune

Holtungveien trase 1 (grønn på oversiktsbilde):

• Estimert anleggsperiode: 7 måneder

Hvittingfossveien trase 2 (rød på oversiktsbilde):

• Estimert anleggsperiode: 11 måneder

Våleveien trase 3 (blå på oversiktsbilde):

• Estimert anleggsperiode: 5 måneder

Oppstart august 2024

Veslefrikkveien trase 5 (gul på oversiktsbilde):

• Estimert anleggsperiode: 3 måneder