Om framtidig togtilbud på Vestfoldbanen

Holmestrand kommune kan ikke godta forslaget til fremtidig togtilbud på Vestfoldbanen slik det foreligger i dag. Det vedtok et enstemmig kommunestyre i en uttalelse om det framtidige togtilbudet på Vestfoldbanen.

Kommunestyret har møte i Sande kommunelokale - Klikk for stort bildeKommunestyret består av 35 folkevalgte fra kommunens 26 000 innbyggere. Holmestrand kommune

Uttalelsen ble vedtatt med bakgrunn i dialogen som har vært mellom kommunene, Vestfold og Telemark fylkeskommune og Jernbanedirektoratet i planleggingen av nytt rutetilbud på Vestfoldbanen.

Det som kom fram i denne dialogen og Jernbanedirektoratets foreløpige forslag er at tilbudet til reisende fra Sande, Holmestrand og Horten stasjoner medfører bytte av tog i henholdsvis Drammen og Tønsberg for reiser til Gardermoen og Torp/Skien. Det medfører også at våre stasjoner ikke får fire tog i timen, men to som er det samme som i rushtiden i dag.

Kommunestyrets uttalelse

Holmestrand kommune kan ikke godta forslaget til fremtidig togtilbud på Vestfoldbanen slik det foreligger i dag. Det vil medføre at reisende til og fra Sande og Holmestrand stasjon må bytte tog ved reiser til og fra Gardermoen og Torp/Skien i henholdsvis Drammen og Tønsberg, noe som er uholdbart for reisende, pendlere og næringslivet i regionen vår.

Det er uforståelig at de store investeringene som er gjort med dobbeltspor og nye stasjoner i vår region, ikke fører til et vesentlig bedre tilbud enn i dag, men kun en opprettholdelse av dagens reisetid på strekningen vår.

Holmestrand er en av landets største vekstkommuner og bidrar med det til økt vekst i passasjergrunnlaget for BaneNor, da mange i vår kommune er arbeidspendlere. Det nye forslaget vil dele den viktige og befolkningstunge bo- og arbeidsregionen bestående av Vestfoldkommunene og Drammensregionen i to, og kan gjøre det mindre attraktivt å pendle med tog i vårt område.

Holmestrand kommune ber om at Jernbanedirektoratet ved planlegging av framtidig ruteplan på Vestfoldbanen tar hensyn til behovene for reisende til og fra Sande og Holmestrand stasjoner slik at de velger tog i stedet for privatbil. Vestfold og Telemark fylkeskommune bes følge opp dette.

Holmestrand kommune vil følge opp Jernbanedirektoratet og Vestfold og Telemark fylkeskommune om rutetilbudet for reisende med tog fra Holmestrand kommune for å sikre et likeverdig tilbud på hele Vestfoldbanen.

Pendlere må ikke få dårligere arbeidsforhold i nye togsett.

Uttalelsen ble vedtatt i kommunestyret 8. februar.

Se behandling av saken her

En orientering fra Jernbanedirektoratet om status i arbeidet ble også gitt i kommunestyrets møte.