Informasjons- og veiledningshefte for barnehagene

11 Høytlesing i barnehagen

Gjennom høytlesing får barna felles opplevelser og referanser, og opplever leseglede. De møter og erfarer nye ord og begreper i en meningsfull kontekst, og lytteferdighetene stimuleres. 

Forberedelser

  • Valg av bok: ut fra interesse og nivå. Den voksne bør finne frem bøker hvor innholdet passer til nivået og interessen i barnegruppen. Hvis barna skal velge ut bøker, er det viktig at man i forkant velger ut maks 3 bøker som de kan velge ut fra. 
  • Finn frem konkreter og/eller illustrasjoner som støtter historien i boka.
  • Noter spørsmål til barna på Post-it-lapper og lim dem inn på aktuelle steder i boka. La spørsmålene være åpne slik at barna må tenke gjennom svarene, og gi dem muligheter til å fortelle, beskrive, undre og fantasere. Barna skal få dele sine opplevelser, meninger og tanker.
  • Tenk gjennom om de ulike karakterene bør ha ulike «stemmer» og om det skal være variasjon i stemmevolum og tempo under formidlingen.
  • Finn fram fokusordene som er skrevet ned (med eventuelle illustrasjoner) dersom du ønsker å snakke om disse under formidlingen og samtalene underveis. 

Forslag til gjennomføring

Første gang:

  • Etter førlesingsfasen er barna spente på fortellingen i boka, og da leser du boka nokså sammenhengende for barna. Gjør gjerne avtale med barna i forkant om at i dag skal vi lese først og prate etterpå. På denne måten formidles bokas historie kronologisk for barna, men ikke la det bli en regel som ikke kan brytes. Enkelte ganger dukker det opp noe i teksten som bare «må» prates om. 
  • Dramatiser historien ved å bruke ulik stemme til sentrale karakterer, og variere stemmens volum og tempo. Det kan være krevende for barn i førskolealder å følge med på en lang historie, og din dramatisering vil hjelpe dem til å holde konsentrasjonen.
  • Vis frem konkreter og/eller bokas illustrasjoner for å fremheve temaene, eller bruk prosjektor med bilder du har scannet inn i forkant, for å vise boka på storskjerm. 
  • Ha en samtale med barna i etterkant av høytlesingen dersom de sitter med mange spørsmål.

Andre gang: 

  • Neste gang/dag dere tar frem boken, bruker dere tid på å prate mens dere leser den. 
  • Prat med barna om illustrasjonene og om de temaene de er mest opptatt av.
  • Få frem fokusordene som du har planlagt, og som er nedskrevet på et stort ark (med eventuelle illustrasjoner), men vær også oppmerksom på barnas interesse og bidrag når dere prater om språk, ord og uttrykk. 
  • Bruk de planlagte spørsmålene ved behov, men vel så viktig er det å være sensitiv når det gjelder barna, og ivareta deres initiativ og interesse underveis. La dette styre samtalen. 
  • Still åpne spørsmål. Legg vekt på den gode samtalen ved å gi barna tid til å reflektere og svare. 
  • Engasjer barn som er stille og usikre, uten at de utfordres for mye. Vis at du ser dem og er interessert i deres bidrag. Still spørsmål som ikke krever lange utredninger i svaret. 

Kommentar

  • Å bruke boka to/flere ganger kan gi ulike erfaringer. I noen grupper gir barna uttrykk for at det er kjedelig, mens i andre grupper ønsker barna å høre og snakke om den igjen, igjen og igjen. 
  • Skap spenning og engasjement ved å invitere barna med i samtale før boka brukes for andre gang. Kanskje figuren eller dukken setter i gang aktiviteten ved å begynne å prate om boka, og undre seg over hva den handler om.