12 Tilrettelegging for lek og trening av sosiale ferdigheter
Ifølge Rammeplan for barnehager (2017) har leken en sentral plass i barnehagen som arena for barns utvikling og læring, samt sosiale- og språklige samhandling. I barnehagen skal barna oppleve stimulerende miljø som støtter opp om deres lyst til å leke, utforske, lære og mestre. Alle barn skal erfare å være betydningsfulle for fellesskapet og være i positivt samspill med barn og voksne. Barnehagen skal dermed aktivt legge til rett for barns utvikling av vennskap og deltagelse i sosialt fellesskap. Personalet skal observer, veilede og delta i leken på barnas premisser.
Hvordan kan de ansatte støtte barna i leken?
- Vær i nærheten og bidra med innspill som kan inspirere leken. Den ansatte må leve seg inn i barnas lek, uten å styre den for mye.
- Gi barna mulighet til å definere egen lek/opplevelser, ved at de ansatte stiller åpne spørsmål i form av «Hva leker dere?», eller «Hva skjedde nå?»
- Bidra til felles lek og samspill som involverer flere barn ved å oppmuntre barna til å gjøre noe sammen. De ansatte må være oppmerksom på tilskuere til leken, og oppfordre deltagende barn og invitere dem med.
- I vanskelige situasjoner mellom barn, er det sentralt å spørre barna hva som har skjedd og hvordan den kan løses, før den ansatte kommer med egne forslag. Dersom barna ikke klarer å løse situasjonen selv, kan den ansatte hjelpe dem ved å gi hint eller stille spørsmål.
ilde: Ellen Os
Hvordan kan de ansatte organisere og tilrettelegge for barnas lek?
- Tilrettelegging av lekeområdet i form av f.eks ulike lekesoner/ lekeområder.
- Igangsette lek ut fra ulike temaer, som f. eks: butikk, doktor/sykehus, familie.
- Introdusere regel-, rolle- og fellesleker som inkluderer flere barn.
- Ta utgangspunkt i de opplevelsene som barnegruppa har felles, f.eks; tur, eventyr osv.
- De voksne må være beviste på at barn kan ha ulike referanserammer, f. eks, fra TV. De ansatte må sørge for å gi barna input og informasjon som behøves for å delta i leken.
- Legg frem ulike rekvisitter/materiale/konkreter som innbyr til ulik typer lek.
- Lek ut eventyr/historier/bøker. Fordel roller og dramatiser eventyr eller innhold i bok.
Forslag til tiltak knyttet til sosial ferdighetstrening.
Det er sentralt å ha fokus på en ferdighet over 3 økter. Organiser i grupper på maks 6 barn. Ta utgangspunkt i en ferdighet, eks; «Å vente på tur».
Gjør følgende:
- Definer ferdigheten: Forklar hva det betyr å vente på tur.
- Modeller ferdigheten: Vis barna hvordan ferdigheten skal gjennomføres ved bruk av dukker og en plan.
- Etabler et behov for ferdigheten: Hvorfor er dette så viktig å mestre?
- Barna får lov til å prøve å spille ut en situasjon hvor planen følges. Ett barn av gangen, en voksen hjelper barnet i planleggingen. De andre barna får observasjonsoppgaver, som for eksempel: følger barnet trinnene i planen, se om det virker, osv.
- Gå igjennom planen. Ha fokus på de områdene barnet mestret i fremføringen.
- Tilbakemeldingsrunde.
Deretter skal ferdigheten generaliseres i andre situasjoner, eks; lekegrupper, på avdeling. Alle de voksne må da ha tilgang og kjennskap til planen for bruk av ferdigheten. På den på måten kan de hjelpe barna når det oppstår vanskelige situasjoner.
Forslag til sosiale ferdigheter barn bør mestre:
- Å lytte
- Å si takk
- Turtaking
- Å be om hjelp
- Å følge beskjeder
- Å få be om å være med
- Å dele
- Å spille spill
Idebank for relevant materiell:
M. Holmsen (2007); Samtalebilder – en vei til kommunikasjon med barn, Dam forlag
L. Palm og L. Sollenberg (2011); Ti små vennebøker, Gan Ascehoug
S. Rakenes; Grønne tanker – glade barn; Psykologisk førstehjelp i barnehagen,
B. Svatun og A Kaardal (2009) Rett og Galt, Cappelen Damm.
B. Svatun (2014); Tenkeboka, Gyldendal forlag
Språkhjertet.no: Sosiale historier.