Informasjons- og veiledningshefte for skolene

2 Samarbeidsrutiner mellom PPT og skolene

  • Hver skole har faste kontaktdager med PPT
  • Kontaktmøter er drøftingsmøter mellom en skole og PPT. Ledelse og PPT deltar. Kontaktlærer deltar i møtet når de har saker de ønsker å drøfte.
  • I møtet drøftes saker både på system – og individnivå. Ved drøfting av enkeltelever, har skolen innhentet samtykke fra foresatte og elever over 15 år.
  • PPT og skolens ledelse har to ganger i året et strategisk samarbeidsmøte, der også kommunens ledelse deltar. 

Før drøfting med PPT: Drøftingsplan skal være utfylt i forkant av drøfting og brukes aktivt i møtet. Drøftingsplanen belyser saken og utprøvde tiltak. Hvilke tiltak som er igangsatt og effekten av disse, skal beskrives, samt nye tiltak som skal prøves ut. Ved neste drøfting, evalueres disse. Drøftingsplanen danner utgangspunkt for henvisning av saker, både på system – og individnivå, og skal legges ved henvisningen. 

Temaer til forberedelse av drøfting

I forkant av drøfting med PP-tjenesten, bør følgende temaer/områder vurderes:

Tilpasset opplæring:

  • Hva skal til for at du skal kunne tilpasse undervisningen for alle elever?
  • Hva skal til for at du kan ivareta denne eleven innenfor det ordinære?
  • Hvilke timer fungerer godt? Hva gjør at det fungerer bra?
  • Hva fungerer ikke så godt?
  • Er intensiv opplæring (i lesing, skriving og regning) forsøkt? Med hvilken effekt?
  • Hvordan jobbes det med språk og begreper?


Klasseledelse:

  • Hvordan er det for deg å være klasseleder i din klasse?
  • Hva skulle du ønske du fikk til med klassen din, og hva skal til?
  • Hva vil du trenge av støtte? Fra ledelsen, kolleger, PPT osv.
  • Teamsamarbeid – hva er styrkene til den enkelte, hvordan utnytte det? 


Klassemiljø:

  • Hvordan tror du elevene opplever miljøet i klassen, både faglig og sosialt? 
  • Hvilke tiltak er satt i gang for å styrke klassemiljøet?
  • Hvordan vil du beskrive relasjonene mellom elevene, og mellom voksne og elever?


Individsaker:

  • I hvilke situasjoner trives eleven?
  • I hvilke situasjoner lærer eleven best (klasserom, gruppearbeid, stasjoner, uteskole mm)?
  • Hvordan fungerer eleven faglig og sosialt? Er det gjennomført kartlegginger?
  • Følger eleven klassens progresjon?

 

Viser grader av tilpasset opplæring, fra Tilpasset opplæring til Individuelt tilrettelagt opplæring - Klikk for stort bildeTrapp for tilpasset opplæring Holmestrand kommune

 

Innhenting av informasjon – flerspråklige elever

For god tilrettelegging i skolen for flerspråklige barn er det viktig å innhente relevant informasjon i forkant. 

Familiebakgrunn:

  • Hvor er barnet født?
  • Har barnet bodd i andre land før det kom til Norge?
  • Når kom barnet/familien til Norge?
  • Har barnet gått i norskspråklig barnehage, evt flere?
  • Har barnet gått i norskspråklig skole, evt hvor lenge? Gått på skole i annet land? 


Morsmål:

  • Hva er barnets førstespråk/morsmål?
  • Hva er foreldrenes førstespråk/morsmål (og dialekt)?
  • Hvilket språk benytter barnet i kommunikasjon med foreldre?
  • Hvilket språk benytter barnet i lek og kommunikasjon med andre barn? 
  • Hvilket språk benytter barnet hjemme når det snakker med seg selv i lek?
  • Foreldrenes beskrivelse av barnets språklige utvikling på morsmål:
  • Når kom de første ordene?
  • Er barnet lett/vanskelig å forstå?
  • Beskrivelse av barnets språkforståelse.
  • Beskrivelse av barnets ordforråd, uttale og setningsoppbygging