Søk om kommunal utleiebolig
Kommunen har ansvar for å gi individuelt tilpasset bistand til vanskeligstilte på boligmarkedet. Vanskeligstilte er personer som ikke kan ivareta sine interesser på boligmarkedet. Boligsosial bistand omfatter alle som oppholder seg i kommunen. Boligsosial bistand kan gis på ulike måter, eksempelvis i form av veiledning, og på tvers av tjenestesteder. Boligsosial bistand er ikke ensbetydende med tildeling av kommunal utleiebolig. Leie av kommunal bolig kan være et av flere tiltak. Helseutfordringer og behov for tilrettelegging og tilsyn kan kvalifisere for bolig med bemanning.
Kommunal utleiebolig kan tildeles innbyggere som fyller tildelingskriteriene, herunder også tilrettelagte boliger og boliger med bemanning. Kommunal bolig er ikke ment som en varig ordning, og det oppfordres til å forsøke å skaffe seg bolig privat. Leieavtale er tidsbestemt, vanligvis tre år. Unntak er bemannede omsorgsboliger der leieavtale gjelder inntil omsorgsbehovet endres.
Søknad om kommunal bolig
Her kan du søke digitalt om bemannet bolig
Last ned søknad om bemannet bolig (PDF, 141 kB)
Her kan du søke digitalt om bistand til vanskeligstilte på boligmarkedet
Last ned søknad om bistand til vanskeligstilte på boligmarkedet (PDF, 152 kB)
Her kan du søke digitalt om bytte av bolig eller fornyelse av leiekontrakt
Last ned søknad om bytte av bolig eller fornyelse av leiekontrakt (PDF, 153 kB)
Søknad sendes helst digitalt, men om det søkes på papir sendes søknad Holmestrand kommune v/ boligkoordinator, Postboks 312, 3081 Holmestrand eller leveres; Prestegårdsalleen 35, Sande eller Rådhusgaten 11, Holmestrand
Skjema og veiledning fås ved henvendelse til Tjenestekontoret.
Aktuell informasjon
- du er folkeregistrert og bosatt i Holmestrand kommune de siste 12 månedene.
- du er over 18 år og har lovlig opphold i Norge.
- muligheter for hjelpetiltak og utbedring/tilpasning av egen bolig er utprøvd som alternativ til flytting.
- du ikke har egnet bolig, eller at flytting til ny bolig kan føre til vesentlig bedring av livskvalitet.
- du kan tilpasse deg ordensregler som gjelder for boligene.
- din økonomi er av en slik karakter at det vil være umulig å kunne skaffe seg annen egnet eid eller leid bolig i det ordinære boligmarkedet.
- du ikke har uoppgjort gjeld til Holmestrand kommune som følge av tidligere leieforhold.
Leietiden for kommunale boliger er normalt begrenset til 3 år. Ledige leiligheter annonseres ikke.
Kommunen skal bidra til at alle har et godt og trygt sted å bo. Kommunal utleiebolig kan tildeles innbyggere som bor eller oppholder seg i Holmestrand kommune, har problemer med å skaffe egen bolig, og som for øvrig fyller tildelingskriteriene.
Månedlig husleie fremkommer av husleiekontrakten. Noen leieforhold har strøm inkl. i husleien, andre har eget abonnement.
Noen av de tilrettelagte boligene krever at man inngår avtale om servicepakke. Dette gjelder Serviceboliger Sande bo- og behandlingssenter (såkalte inneboliger), Bofellesskapet Sande, avdeling C Hof bo- og behandlingssenter, Rovebakken og 3-tallet. Dette faktureres separat.
Dersom du vil flytte ut av din kommunale bolig, er det vanligvis 3 måneders oppsigelse. Dersom boligen er vasket, rengjort og ny leietaker klar, kan oppsigelsen avvikles raskere. Du må levere oppsigelsen skriftlig. Oppsigelsen sendes til Holmestrand kommune, eiendom, Pb. 312, 3081 Holmestrand.
- Leiligheten skal være i samme stand som da du flyttet inn
- Du må vaske ned boligen og rydde ut alle eiendeler fra leiligheten og boden når du flytter
- Du er ansvarlig for eventuelle skader. Du vil få et krav på utførte reparasjoner og arbeid for å sette i stand leiligheten igjen, hvis boligen ikke er i orden
- Ved fraflytting vinterstid må du la strømmen stå på i oppsigelsestiden
Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få beskjed om når det antas at det blir fattet et vedtak i saken.
Vedtak om boligsosial bistand er et enkeltvedtak og det er klagerett. Klagefrist er tre uker fra mottatt vedtak. Klage sendes Tjenestekontoret.
- At du bidrar til godt samarbeid og har åpen dialog.
- At du samtykker til at tjenesten samarbeider med aktuelle kommunale tjenester, fastlege og/ eller spesialisthelsetjenesten.
- At du varsler kommunen dersom du skaffer deg egnet bolig selv i søkeprosessen.
- Oppfyller dine forpliktelser i henhold til husleiekontrakten, samt overholder husordensregler.
- At du tegner innboforsikring.
- At du ved undertegning av husleiekontrakten forplikter deg til å inngå avtale med banken om betaling av husleie ved avtalegiro.
- Når ektepar eller samboere tildeles tilrettelagt bolig gjøres dette på bakgrunn av søkers behov. Ved dødsfall har gjenlevende ektefelle ikke automatisk rett til videre leieavtale.
- Leieavtalen bortfaller uten oppsigelse ved tilbud om annen passende bolig, eller andre omstendigheter.
- Husdyr er ikke tillatt uten etter særskilt skriftlig søknad, og avtale med kommunen.
Ventelistevedtak
Det kan bli gitt ventelistevedtak. Dette gjelder søkere som fyller kriteriene for å leie en kommunal bolig, men kommunen har ikke egnet bolig å tilby. Ventelistevedtak gjelder i utgangspunktet i 6 mnd. Det er ingen garanti at en får tilbud om en kommunal utleiebolig i denne perioden.
Startlån
Startlån kan være løsningen for de som har problemer med å etablere seg på boligmarkedet. Lånet kan da bidra til at husstander med boligetableringsproblemer skal få mulighet til å etablere seg å bli boende i nøkterne og gode boliger. Startlån er et behovsprøvd lån og boligen det søkes lån til må ligge i Holmestrand kommune. Et vilkår for startlån i Holmestrand kommune er at du har søkt for å få et maksimalt lånebeløp i ordinær bank eller lignende. Videre må du ha bosted i Holmestrand kommune. Et skriftlig lånetilsagn / eventuelt avslag må foreligge. Startlån skal medvirke til at husstander med tilstrekkelige faste inntekter skal få mulighet til å skaffe seg en nøktern bolig.
Søknadsskjema og mer informasjon om startlån finnes på husbanken sine nettsider.
For ytterligere informasjon eller avtale om veiledning, kan du ta kontakt på tlf. 55 55 33 33
Boligtilskudd til etablering
Boligtilskudd til etablering kan gis etter behovsprøving sammen med startlån. Målgruppen er det samme som for startlån. Tilskudd kan gis etter en streng behovsprøving der husstandens samlede situasjon og økonomi legges til grunn. Det legges vekt på om husstandens vanskelige situasjon er av mer varig karakter og gjør de helt ute av stand over til ikke å komme i boligmarkedet.
Ved behov for tilskuddet, krysses det av for dette i søknadsskjemaet.
Søknadsskjema for startlån
Boligtilskudd til tilpasning
Boligtilskudd til tilpasning kan gis til funksjonshemmede, særlig vanskeligstilte på annen måte som har behov for tilpasning av bolig. Ordningen omfatter alle typer boliger. Tilskudd kan også gis til delvis eller hel dekning av kostnader ved nødvendig oppføring av garasje for funksjonshemmede. Ordningen er behovsprøvd.
Samme skjema som for startlån brukes for søknad om boligtilskudd til tilpasning. Skjema kan også hentes hos Tjenestekontoret eller på Servicetorget på Rådhuset.
Kontakt Tjenestekontoret for bolig:
Tlf: 913 15 917
Besøksadresse: Prestegårdsalleen 35, 3070 Sande.
Behov for nødbolig?
Tlf: 55 55 33 33
E-post: postmottak@holmestrand.kommune.no
Postadresse: NAV Holmestrand, Postboks 213, 3081 Holmestrand
Besøksadresse: NAV Holmestrand, Langgt. 37, 3080 Holmestrand