Hof skoles arbeid med elevenes skolemiljø

3 Forebygging og holdningsskapende arbeid

§ 9A-3 Nulltoleranse og systematisk arbeid, 1. avsnitt: 
”Skolen skal ha nulltoleranse mot krenking, vald, diskriminering og trakassering». 

Utdanningsdirektoratet har utarbeidet et forskningsbasert materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø. Materiellet gir konkrete forslag til arbeid og omfatter følgende områder: 

  • klasseledelse
  • relasjoner mellom lærer og elev
  • elevenes sosial kompetanse
  • mobbing og andre krenkelser
  • forebygge og fremme psykisk helse
  • hjem-skole-samarbeid
  • rådgiving
  • fysisk miljø 

Helhetlig arbeid med læringsmiljøet og forebyggende tiltak: 

Hof skole visjon er:

  • trygghet
  • inkludering
  • mestring 

God klasseledelse er en forutsetning for et trygt og godt læringsmiljø. De ansatte skal være forutsigbare/ha kontroll over egne følelser i relasjon med elevene, være tydelige i sin kommunikasjon og legge til rette slik at alle elever opplever likeverd/er inkludert i fellesskapet. Hof skole har utviklet felles standarder for god klasseledelse. 

På alle team drøftes jevnlig skolemiljø, sosiale ferdigheter og forebygging. 

Sosiallærer og helsesykepleier deltar aktivt i det forebyggende arbeidet. Det er fokus på kompetanseheving i personalet.

 Inspiserende i friminutt skal bruke refleksvest, være ute til rett tid og ellers følge retningslinjene i inspeksjonsplanen.

 Elevrådene: Er aktive og organiserer spennende aktiviteter for elevene i friminuttene. Vennebenk, trivselsledere, lekeutdelere, åpen hall og lignende. 

Fadderordning; for å skape trygghet og tilhørighet på tvers av alder. De yngste elevene skal få en trygg og god skolestart og føle seg trygge på skolen. 

Aktiv bruk av ordensreglementet i opplæring av sosiale ferdigheter og vurdering i orden og oppførsel. 

Aktiviteter som gir fellesopplevelser og samhørighet mellom elever: DKS-arrangement, ekskursjoner, skoleball, aktivitetsdager, blir kjent tur på 8.trinn og lignende. 

Elevene skal sikres medvirkning gjennom samtaletimer, elevsamtaler, elevråd og skolemiljøutvalg. Foreldrene skal sikres medvirkning gjennom FAU, skole-hjemsamarbeid, skolemiljøutvalg, foreldremøter og samtaletimer.