Hof skoles arbeid med elevenes skolemiljø

5 Håndtering

§ 9A-4 Aktivitetsplikt for å sikre at elevar har eit trygt og godt psykososialt skolemiljø, 4. og 5. ledd: 

«Når ein elev seier at skolemlijøet ikke er trygt og godt, skal skolen så langt det finst eigna tiltak sørgje for at eleven får eit trygt og godt skolemiljø. Det same gjeld når ei undersøking viser at ein elev ikkje har eit trygt og godt skolemiljø. Skolen skal sørge for at involverte elevar blir høyrde. Kva som er best for elevane, skal vere eit grunnleggjande omsyn i skolen sitt arbeid.»

På Hof skole skal alle elever og foresatte oppleve å bli tatt på alvor hvis de kommer til skolen med bekymring om at en elev blir utsatt for krenkende ord eller handlinger. Skolen tar ansvar og initiativ for å stoppe slik atferd. 

Rektor har det overordnede ansvaret for at skolen følger opp saker som gjelder det psykososiale miljøet. 

Når elev, foresatte eller ansatte ved skolen har avdekket at elever blir utsatt for krenkende ord og handlinger, skal skolen sikre en oppfølging i tråd med lover og forskrifter. 

Prinsippet for håndtering er at problemer løses på lavest mulig nivå, men at ansatte vet når saker skal meldes videre.

Faser i arbeidet:

Faser i arbeidet:
Oppgave Ansvar Dokumentasjon
Undersøkelser og observasjon settes i gang umiddelbart. Kontaktlærer (rektor varsles) Varslingsskjema
Samtaler med eleven som opplever seg krenket, for å skaffe informasjon og gi støtte. Skolen skal sikre at elevens egen subjektive opplevelse kommer fram. Kontaktlærer (rektor orienteres) Notat
Samtaler med foresatte til eleven som opplever seg krenket. Skolen har ansvar for å legge til rette for et godt samarbeid når det gjelder tiltak som kan/bør gjøres. Kontaktlærer (rektor orienteres) Notat
Sanksjoner Sanksjoner må være i tråd med ordensreglementet Rektor Referat - Visma flyt skole
Oppfølging Problemsituasjonene følges inntil de opphører helt. Alle involverte elever skal følges opp. Rektor/kontaktlærer Referat
Dersom den krenkende adferd ikke opphører, skal andre eksterne parter inn i saken, f.eks PPT, tverrfaglig team, barnevern, politi. I alvorlige saker skal skoleeier varsles Rektor Referat
Avviksmelding når det er brudd på § 9A Rektor Avviksmelding
Evaluering av tiltak Når tiltakene evalueres, vurderes også behov for nye tiltak Rektor Referat
Sanksjoner Sanksjoner må være i tråd med ordensreglementet Rektor Referat - Visma flyt skole
Oppfølging Problemsituasjonene følges inntil de opphører helt. Alle involverte elever skal følges opp. Rektor/kontaktlærer Referat
Dersom den krenkende adferd ikke opphører, skal andre eksterne parter inn i saken, f.eks PPT, tverrfaglig team, barnevern, politi. I alvorlige saker skal skoleeier varsles Rektor Referat

Skjema for kvalitetssikring fylles alltid ut. Spesielt om § 9 A-5: «Skjerpa aktivitetsplikt dersom ein som arbeider på skolen, krenkjer ein elev.» Dersom en som arbeider på skolen får mistanke om eller kjennskap til at en annen som arbeider på skolen utsetter en elev for krenkelse som mobbing, vold, diskriminering og trakassering, skal vedkommende straks varsle rektor. Rektor skal straks varsle skoleeier. Dersom det er en i ledelsen som står bak krenkelser, skal skoleeier varsles direkte.