Hof skoles arbeid med elevenes skolemiljø

6 Kontinuerlig, langvarig og systematisk arbeid

Med kontinuerlig menes det at det systematiske arbeidet må være en rød tråd i skolens arbeid og ikke bare noe som gjøres når det oppstår ubehagelige situasjoner eller ved oppstarten av et nytt skoleår. Arbeidet skal drives hele tiden, gjennom hele skoleåret. Det systematiske arbeidet skal være gjennomtenkt og planmessig. Planene og rutinene må være innarbeidet og må følges av personalet når det jobbes med saker som vedrører skolemiljøet til elevene. 

Rektor har ansvaret for den daglige oppfølgingen av skolens systematiske arbeid. Rektor skal følge med og har ansvaret for at det systematiske arbeidet er aktivt, systematisk og planmessig.

Skolen har følgende rutiner:

Skolen har følgende rutiner:
Oppgave Tidspunkt Ansvar
§9 A - fast tema på planleggingsdag ved oppstart Ved skolestart Rektor
Skolens planer og tiltak for forebyggende og holdningsskapende arbeid gjennomsyrer skolehverdagen. Løpende Rektor
Opplæring og informasjon til alle ansatte Plan for å sikre elevene et godt psykososialt læringsmiljø på Hof skole Ordensreglementet Ved skolestart I tillegg er dette alltid tema på personalmøter høst og vår Rektor
Foresatte gjøres kjent med at planen og ordensreglementet (i Visma Flyt skole). Læringsmiljø og trivsel er fast tema på alle foreldremøter. Informasjonsplikt – ved skolestart Foreldremøte Rektor/kontaktlærer
Informasjon og gjennomgang av Kapittel 9 A i opplæringsloven i skolens elevråd, FAU og skolemiljøutvalget Hver høst Rektor
Tiltak og aktiviteter vedr. skolemiljø tas opp i alle råd og utvalg Løpende Elevrådskontakt - rektor
Elevundersøkelsen gjennomgås i personalet, elevråd, FAU og skolemiljøutvalg Januar Rektor
Alle team analyserer trinnvis elevundersøkelsen, tiltak drøftes/evalueres Januar Team - rektor

Internkontroll: Internkontroll beskrives i planen «HMS-arbeid på Hof skole». 
Kilder og læringsressurser finnes på Udir sine nettsider.