Digital helsestasjon

Er du over 16 år, og lurer på noe om sex, prevensjon, kropp, rus eller vanskelige følelser? Nå kan du trygt snakke med helsesykepleier eller helsestasjonen for ungdom gjennom digital helsestasjon!

Digital helsestasjon er en meldings- og kommunikasjonstjeneste mellom innbyggere og helsestasjonen, skolehelsetjenesten, helsestasjon for ungdom (HFU) og jordmortjenesten. Gjennom helsenorge.no kan du sende spørsmål og få svar fra helsepersonell, sende forespørsel om time eller avlysning av time, holde oversikt over avtalene dine og motta varsler og informasjon. Alt på en trygg og sikker måte. Er du 16 år eller eldre, så går henvendelser direkte til din skoles helsesykepleier eller helsestasjonen for ungdom, og ingenting deles med dine foreldre uten at du har sagt ja.

Gjennom digital helsestasjon kan du:

• Ha sikker digital dialog
  • Be om og avbestill timer
  • Få oversikt over avtaler
  • Få oversikt over dine vaksiner

En mer tilgjengelig helsestasjon

Digital helsestasjon bidrar til en mer tilgjengelig tjeneste hvor det nå er flere måter å ta kontakt på. Ungdom som synes det kan være vanskelig å møte fysisk eller komme seg til helsestasjonen for ungdom i Holmestrand by, kan kontakte helsestasjonen for ungdom (HFU) gjennom digital helsestasjon, stille spørsmål eller avtale time til videosamtale.

Hvordan ta digital helsestasjon i bruk?

For å bruke digital helsestasjon, må du logge deg inn på helsenorge.no med BankID eller tilsvarende. Under «Se alle helsekontaktene dine» vil du finne din faste helsesykepleier/jordmor eller HFU. Ungdom over 16 år må logge inn med egen identifikasjon, og ingen informasjon deles med foreldrene så lenge du ikke ønsker det selv.

Digital helsestasjon er for alle

Digital helsestasjon kan tas i bruk av alle innbyggere. Barn og ungdom under 16 år kan bruke løsningen via foreldrene. Gravide kan ha dialog med jordmor, og foreldre kan se sine barns timeavtaler, hvilket barn som har timen, få oversikt over vaksiner og sende meldinger hvis du lurer på noe. Du har fullmakt for dine egne barn under 16 år, når du har gitt fullt samtykke. Det finnes også mye god kvalitetssikret informasjon til deg som forelder.

helsenorge.no får du også oversikt over din egen helse. Med tilgang til kjernejournal, kommunikasjon med fastlege og sykehus, prøvesvar, frikort mm. Logg deg inn og ta en titt da vel!