Padleglede langs kysten

- Alle som har lyst til å padle er velkommen til å være med, sier Morten Onshuus, kajakkentusiast og leder av den lokale turistforeningen sin kajakkgruppe.

Kajakkentusiast Morten Onshus  - Klikk for stort bildeKajakkentusiast Morten Onshus Holmestrand kommune

DNT sin kajakkgruppe i vårt område er en felles gruppe for Horten og Holmestrand. Det er et mål for gruppa at alle som er med på tur har våtkort, eller tilsvarende, og gruppa arrangerer også egne våtkort-kurs.

Faste padledager

Gruppa padler fast hver tirsdag på Hillestadvannet fra mai ut i oktober, så det er mer eller mindre en året rundt-aktivitet. Det er mange deltagere, varierende fra 10-20, med den eldste på 80 år. – Han er til gjengjeld den sprekeste, blunker Morten.

Og mangler du kajakk, så kan du låne en, kan Morten fortelle. – Vi har fire utlånskajakker.

Og selve padlegleden er lett å oppnå.

– Padling kombinerer friluft med opplevelse, du kan snike deg inn over alt i hver krik og krok med kajakken, forteller Morten.

Hvorfor bli hekta på å padle? Morten synes padling er en rekreasjon som kombinerer sosialt med sport, og det behøver ikke være fokus på tempo. Og Morten tar alle de som ønsker å prøve ut kajakk, imot med åpne armer.

– Jeg håper vi kan få et miljø som er enda større enn i dag. Hvem vet hva 2022 bringer? Ta kontakt med DNT om du vil prøve kajakk!

«Du kan snike deg inn over alt i hver krik og krok».

Opplev padleleden langs kysten vår

Padleled Vestfold og Telemark består av 622 km graderte padleruter langs fylkets kyst. I løpet av 2022 blir padleleden enda lengre, med utvidelse av ruter til Telemarkskysten og Telemarkskanalen. Prosjektet er et samarbeid mellom fylkeskommunen, kommuner og frivilligheten i fylket. I prosjektet inngår også ansvaret for tilretteleggingstiltak som parkeringsplasser og padlehuker. Dette skjer gradvis.

I tillegg har også Oslofjorden friluftsråd, padlemiljøene i fylket samt Norges Padleforbund bidratt med sin verdifulle kunnskap. Padleled Vestfold er hovedsakelig et informasjons- og motivasjonsprosjekt hvor det skal gjøres færrest mulig inngrep i naturen.

Prøv padleleden i vår kommune

Det er beskrevet 12 turer i Holmestrand kommune med fire steder som utgangspunkt;

• Bjerkøymoloen
  • Skjervika
  • Holmestrand sentrum
  • Sandsletta.
Padlehuken på Tvillingbru i Holmestrand kommune - Klikk for stort bildeHolmestrand har én padlehuk med mulighet for overnatting. Den er plassert på Tvillingbru langs kyststien. Holmestrand kommune

På disse fire utfartspunkter er det satt opp informasjonstavler som beskriver området og mulighetene for parkering, butikker, rasteplasser, og mulighet for å fylle på vann og overnatting i padlehuker.

Padlerutene er graderte alt etter hvor utsatte og utfordrende de er. Det finns ruter til både erfarne og nybegynnere. Alle rutene er beskrevet i padleled-kartboka som er på nett og som kan fås i vannfast kartbok for de som ønsker det på kommunens servicetorg.

Padlehuker, kart og turforslag langs padleled Vestfold Telemark

Årets magasin til innbyggere - Klikk for stort bildeÅrets magasin til innbyggere Holmestrand kommune

Årets innbyggermagasin

Denne artikkelen kunne du først lese i årets innbyggermagasin.  Se magasinet for Morten sine lokale kajakktips!

Se magasinet på nett her