Snakk med en helsesykepleier

Helsesykepleiere kan svare på spørsmål om kropp og helse, pubertet, sex- og samliv, problemer med venner eller familie og vanskelige tanker og følelser. I Holmestrand kommune er det mange dyktige helsesykepleiere som jobber på barneskoler, ungdomsskoler og videregående skoler.

Gjennom hele året har helsesykepleiere helsesamtaler for barna på 1. trinn og 8. trinn, og på høsten er det måling av vekt og høyde på 3. trinn, med gruppesamtale om kosthold og aktivitet. En del foreldre ønsker veiledning i etterkant.

Spillbrett - Klikk for stort bildeDet er mange måter å starte en samtale på Holmestrand kommune

Gode og dårlige hemmeligheter

I skolehelsetjenesten i Holmestrand er målet å ha undervisning om gode og dårlige hemmeligheter på 1. trinn, pubertet på 5. trinn, psykisk helse på 6. trinn og seksualitet på 9.trinn. Det kan gjerne være mer, alt etter behov og anledning.

Alle helsesykepleiere har lavterskel tilbudet «Åpen dør». Det betyr at alle barn eller foreldre kan ta kontakt hvis de har behov. En del barn og ungdom får i tillegg oppfølging med faste samtaler over en litt lengre periode.

Bamse med oppgaver - Klikk for stort bildeSkolehelsetjenesten i Holmestrand kommune Holmestrand kommune

Hva grubler du på?

Barna liker godt at de kan snakke med helsesykepleiere om det de grubler på. Både i samtaler, grupper og klasseundervisning kan det snakkes om pubertet og psykisk helse, seksualitet og grenser.

Prevensjonsveiledning og utskrivning av resept er en nyttig kompetanse å ha, særlig på videregående skole. Hos en helsesykepleier skal det også være lov å snakke om de virkelig vanskelige tingene i livet, på samme måte som at kommunens helsesykepleiere tør å spørre om vold, rus og overgrep.

Helsesykepleier kan du ta kontakt med gjennom skolen eller ved å ringe Helsestasjonens sentralbord.

Les Verdens beste jobb!