Verdens beste jobb!

Vi spurte en helsesykepleier om hva som er det beste med jobben. Det var ikke vanskelig å svare på: «Jeg har verdens beste jobb! Jeg har et variert arbeid der jeg treffer alle de fantastiske barna og ungdommene på skolen. Jeg får lov til å bidra inn i deres liv, løfte dem opp og heie dem frem!»

Vår store fordel er at vi ikke skal vurdere elevene – hos oss er alle gode nok! Vi trenger ikke stille krav og vi kan hjelpe barna og ungdommen selv til å ta kloke valg. Vi har i tillegg taushetsplikt etter Helsepersonelloven.

Vi møter sinte, glade, modige, morsomme, kloke, triste, engstelige barn – barn med hele følelsesregisteret. Å forstå følelsene sine kan løse opp i mange barns strev. Vi øver oss på å se sammenhenger og kjenne igjen hvordan følelsene kommer til uttrykk i kroppen. De fleste følelsene bor faktisk i kroppen og kjennes som sommerfugler i magen eller hjertebank og svette hender.

En ekstra givende del av jobben er å arrangere jente- og guttegrupper eller grupper for barn som bor i to hjem. Da setter vi kanskje litt frukt på bordet og åpner for den gode samtalen. Målet er å lære noe nytt, eller bli bedre kjent med hverandre og se at vi sammen kan hjelpe hverandre med å løse ulike utfordringer.

Helsesykepleierne veileder også foreldre. Vi snakker om foreldreansvar og relasjoner. En viktig oppgave er å støtte og trygge foreldrene til å gjøre gode valg for sine barn. Barns trivsel og utvikling er helt avhengig av at foreldrene fungerer godt i sine roller. Å ha et nært bånd til barna sine, å være interessert i dem og nysgjerrige på hva de er opptatt av, kan rettlede for hvordan vi kan være gode foreldre for barna våre. Dette båndet mellom foreldre og barn er det viktigste for at barna skal utvikle god selvfølelse og trygghet. Noen ganger kan båndet bli svekket av tillitsbrudd og skuffelser. Men det kan bli sterkere gjennom at foreldre viser at de er glad i barnet sitt, er interessert i dem, lytter til dem og gir dem av sin tid.

Noen ganger må vi minne både barn og ungdom på at livet er fullt av utfordringer og noen ganger motgang. Det å lære seg å takle motgang i stedet for å unngå den, vil gjøre barna mer robuste.

Heldigvis får vi lov til å plastre noen knær og undersøke noen kuler i hodet innimellom også! Det er godt å kjenne at kunnskapen og ferdighetene som sykepleier kommer til nytte. Helsesykepleierne har utdanning og erfaring i å se hele mennesket. Hos oss kan man komme med både vondt i armen og vondt i følelsene.

Mange tenker kanskje at helsesykepleiere har løsningen på det meste. Det har vi ikke. Men vi kan hjelpe til med å finne løsninger, og henvise videre når vi ser det er nødvendig. Samarbeidspartnerne våre er skole, PPT, fastlege, psykisk helseteam, BUP, familievernkontor og barneverntjenesten.

Sølvi Bettum og Inger Kathrine Leikaas Bringaker
Helsesykepleiere i Holmestrand kommune