Startskudd for generasjonsmøter mellom ungdom og eldre

Fredag 26. april ga SpareBank 1 stiftelsen BV en pengegave som markerte startskuddet for trepartssamarbeidet mellom stiftelsen, Generasjon M og kommunen. Nå ansettes lokal ungdom til generasjonsmøter på kommunens bo- og behandlingssentre.

- Dette har jeg veldig tro på, sier ordfører Alf Johan Svele.

- Generasjonsmøter går begge veier, så dette er en vinn vinn-situasjon.

SpareBank 1 Stiftelsen BV delfinansierer samarbeidet over tre år, og gaven fungerer som økonomisk risikoavlastning for kommunen.

Glade mennesker oppstilt på kai - Klikk for stort bildeFra venstre: Anne Stine Hole (Generasjon M), Alf Johan Svele (Holmestrand kommune), Lars Joakim Tveit (Holmestrand kommune), Gisle Dahn (SpareBank 1 stiftelsen), Lars Anders Berg (SpareBank 1) og Thea Giske (Generasjon M) Arild Fallan

En meningsfull og lønnet lørdagsjobb

Kommunedirektør Lars Joakim Tveit forteller om et spennende samarbeid som vil være berikende for flere av kommunens aldersgrupper. De neste årene skal 24 lokale ungdommer få en deltidsjobb som M-venn, der de besøker beboere ved kommunens bo- og behandlingssenter på lørdager. I tillegg til å skape positive opplevelser for beboerne, gir dette ungdom verdifull arbeidserfaring.

- Vi takker Sparebank 1 Stiftelsen BV og Generasjon M for muligheten til å delta i prosjektet, sier Lars Joakim Tveit.

Er du ungdom som ønsker å bli M-venn? Se lenger ned i saken.

- Jeg er glad for at banken og stiftelsen kan bidra til å sette i gang dette samfunnsnyttige prosjektet i Holmestrand kommune, sier Lars Anders Berg, Lokalbanksjef Horten og Holmestrand, SpareBank 1 Sørøst-Norge.

- En framoverlent kommune

Gisle Dahn er daglig leder i stiftelsen og forteller engasjert om stiftelsens formål; å bidra til positiv utvikling i samfunnet.

- Gjennom gavetildelinger til allmennyttige formål sikrer vi at kapitalen forblir i lokalsamfunnet der den har sin opprinnelse. Det er fint å kunne samarbeide med en fremoverlent kommune som tør å satse på nye tiltak til beste for sine innbyggere, forteller han.

Hva er Generasjon M og M-venn?

• Prosjekt «Generasjon M» har til formål å øke aktivitetstilbudet for eldre, skape deltidsjobber for lokale ungdommer og skape meningsfylte generasjonsmøter for kommunens innbyggere. Les mer om Generasjon M.
  • Prosjektet gjennomføres ved at kommunen inngår avtale med organisasjonen Generasjon M som leverenadør.
  • Prosjektet finansieres av Kommunen og Stiftelsen.
  • Holmestrand kommune har tre bo- og behandingssentre

Er du ungdom og vil bli M-venn på kommunens bo- og behandlingssentre?

For mange er jobben som M-venn den første introduksjonen til arbeidslivet. Anne Stine Hole er sosial entreprenør og daglig leder i Generasjon M. Hun forteller at Generasjon M ser frem til å ønske 24 nye ungdommer velkommen på teamet.

- Fra august skal ungdommene gå gjennom opplæring og teambuilding, før vi begynner med besøk der vi skaper meningsfulle stunder sammen med beboerne, sier hun.

- Hvis du er nysgjerrig på en litt annerledes og meningsfylt deltidsjobb - så er stillingen som M-venn kanskje for deg.

Regionleder Thea Giske i Generasjon M forteller at du som M-venn jobber sammen med et team med andre ungdommer, der du setter i gang ulike sosiale aktiviteter sammen med beboerne. Ungdommens arbeidsdag vil bestå av alt fra å gå tur i nærmiljøet, plukke blomster, holde quiz, spille piano og ha spennende samtaler om fortid og framtid.

Hun understreker at man ikke må ha tidligere arbeidserfaring for å søke.

- Da jeg søkte på min aller første deltidsjobb, så var det med skrekkblandet fryd. Jeg synes det var nervepirrende å skulle sende inn en søknad, og var nervøs før intervjuet. Så jeg kan skjønne at noen synes det virker skummelt. Derfor vil jeg si at vi har et fantastisk rekrutteringsteam i Generasjon M. De er genuint opptatt av å bli kjent med deg, hva du er opptatt av, og hvilke aktiviteter du ønsker å sette i gang som M-venn, legger Thea til.

Ungdommer mellom 14-20 år som er bosatt i Holmestrand kan sende inn sin søknad innen søndag 12. mai.

Legg inn søknad om å bli M-venn her