Vanningsrestriksjoner

Fra mandag 27. mai til mandag 26. august innføres vanningsplan i kommunen.

Vanningsrestriksjoner - Klikk for stort bildeVanningsrestriksjoner Pexels

Vanning kan foregå i visse tidsrom

Vanning kan skje etter forbokstav i etternavn eller navn på borettslag/sameie, på følgende dager mellom kl. 18.00 og 23.00.

• A–G: mandag og torsdag
  • H–L: tirsdag og fredag
  • M–Å: onsdag og lørdag

Hva er tillatt?

• Det er tillatt å vanne bed, busker og lignende med enten én spreder eller én håndholdt hageslange med munnstykke, eller svetteslange og automatiske dryppvannsanlegg, så lenge du kun vanner på de dager/tidspunkt som er avsatt til deg.

Du har selvfølgelig lov til å vanne – med kanne. Det kan du gjøre alle dager.

Hytter

Det er tillatt å vanne ved hytter/fritidsboliger i Holmestrand kommune på lik linje som for fastboende.

Hva er ikke tillatt?

• Vanning av plen eller vanning uten munnstykke på vannslange er ikke tillatt.

Råd om hagevanning

Nysådd plen eller ferdigplen, nyplantede busker og hekker?

Nysådd plen eller ferdigplen og nyplantede busker og hekker kan vannes med én spreder eller håndholdt hageslange med munnstykke mellom kl. 20.00 og 24.00

Holmestrand kommune oppfordrer til å anlegge ny plen eller plante busker etter 31. august.

Hvorfor er det vanningsrestriksjoner?

Under vannmangel eller når andre forhold krever det, kan kommunen innføre restriksjoner på vannforbruk til spesielle formål, for eksempel hagevanning og andre typer store vannforbruk som fylling av basseng og lignende. I perioder kan vannforsyningen bli satt på prøve. Noen ganger fordi vi til tross for god kildekapasitet har mindre vann i kildene enn vi er vant til. Om alle skal bruke mye vann på en gang for eksempel til hagevanning, kan det bli utfordringer med leveringskapasitet. Restriksjoner sørger for at det er nok vann, også ved hendelser som for eksempel brann. Det jobbes systematisk med å holde vannforbruket nede fra kommunens side, blant annet med aktiv lekkasjekontroll.

Holmestrand kommune ber om at alle følger begrensningene for vanning.

Alternativet er totalt vanningsforbud i kommunen.

Spørsmål om vanningsrestriksjoner?

Har du spørsmål? Ta kontakt med oss.

Råd om hagevanning