Informasjonshefte Kleiverud barnehage

2 Praktisk informasjon

Barnehagens åpningstid er fra 6:45 – 17.

Barnehagen er åpen mandag til fredag, men har stengt alle helligdager. Barnehagen er også stengt mellom jul og nyttår, og dagene mellom palmesøndag og skjærtorsdag. Barnehagen er også stengt i juli måned, og de kommunale barnehagene samarbeid om 1 uke sommeråpen barnehage. En av barnehagene vil sommeren 2025 holde åpent i uke 28 for de barna som er påmeldt. I god tid før sommerferien er det påmelding til sommeråpen barnehage. Dersom man ikke overholder fristen som er lagt ut på Visma, får man ikke dette tilbudet.

I tillegg til ordinær oppholdsbetaling betales 360 k pr. mnd (100% plass) for mat. Matpengene faktureres sammen med oppholdsbetalingen, og dekker lunsj og frukt samt melk til frokost og lunsj hver dag.

Alle barn må hver dag ha med egen drikkeflaske merket med barnets navn i barnehagen. Den skal bringes med hjem hver dag for vask. Flasken skal KUN inneholde vann.

Alle barn må ha med seg matpakke til frokost. Barnehagen serverer to smøremåltider, et til lunsj og et til to-mat. En dag i uka serveres det varm mat eller for eksempel hjemmelagde rundstykker. På avdelingene med barn i alderen 3-6 år er en gruppe barn med på å tilberede maten og alt som hører til. På småbarn deltar barna på enkle oppgaver. Det serveres et lett måltid fra barnehagen ved 14-tida. Måltidet består av knekkebrød/brødskive og frukt. Dersom dere ønsker at barnet skal spise noe mer på denne tiden sender dere med ekstra matpakke/yoghurt til dette måltidet. Barnehagen serverer melk og/eller vann til alle måltidene.

Ved spesielle festdager/merkedager hvor vi serverer mat på festen, utgår matlaging den uka.

Vi følger retningslinjer fra helsedirektoratet om måltider i barnehage

Barnetall og grunnbemanning

Barnehagen har 6 avdelinger. Store barn vil være fordelt på Diamanten, Stjerna og Rektangelet med 18 barn pr. avdeling, og er ordinære avdelinger. 
Små barn vil være fordelt på Trekanten, Sirkelen og Kvadratet, og fra 15.09.24 vil alle de 3 småbarnsavdelingen være utvidet med 12 barn pr. avdeling.

De ordinære avdelingene er bemannet med en pedagogisk leder og to fagarbeidere/assistenter, eller en pedagogisk leder, en barnehagelærer og en fagarbeider/assistent.

Utvidede avdelinger har en grunnbemanning på fire voksne. Bemanningen består av en pedagogisk leder, en barnehagelærer og to fagarbeidere/assistenter, eller en pedagogisk leder og 3 fagarbeidere/assistenter.

I år vil det være en lærling på Diamanten. Hun heter Maria Kasandra Wabakken og vil bli godt kjent med hele barnehagen.

I barnehagen er vi heldig å ha to dyktige spesialpedagoger; Sandra Romanova-Cakure og Elise Jonassen. De vil arbeide med enkeltbarn og i grupper av barn i barnehagen. De vil i tillegg være med på å veilede personalet og utvikle faglig kunnskap innenfor det spesialpedagogiske feltet.

I tillegg er Kleiverud barnehage partnerbarnehage med USN. Det innebærer at vi har et tett samarbeid med universitet, og at vi tar imot studenter gjennom hele året.

Personalsamarbeid 

I løpet av barnehageåret gjennomføres det 1 gang i måneden et personalmøte på kveldstid. I tillegg har vi 5 planleggingsdager på dagtid der barnehagen er stengt. På disse arenaen møtes hele personalgruppen for faglig utvikling, planlegging, vurdering og evaluering av egen praksis.

Hver avdeling har også annen hver uke et møte på 1,5 time hvor de kan planlegge, vurdere og evaluere det pedagogiske arbeidet på avdelingen.

Hver andre uke har lederteamet i barnehagen, (pedagogiske ledere, fagleder og virksomhetsleder) et pedagogisk møte på 1,5 t hvor faglig utvikling, planlegging, vurderinger og evaluering av barnehagens praksis står sentralt.

Teammøte er en møtearena for småbarns- og storbarnsavdelingene. Her møtes pedagogiske ledere/barnehagelærerne ca. en gang i måneden for å samkjøre planer/arbeid på de to ulike teamene.

2.1 Visma

Vi bruker appen som henter «Min barnehage foresatt» fra Visma. Her får dere beskjeder, dagbokinnlegg, og dere kan selv legge inn fravær for deres barn. Vi forventer at alle laster ned denne appen, slik at vi har en plattform som vi kan nå dere på. Her blir det også publisert viktige beskjeder samt at dere foretar påmeldinger via appen. Dere må også selv fylle ut tillatelser som gjelder barnehagehverdagen. Spør avdelingen ved behov for bistand.

2.2 Klær og utstyr

Det er foresattes ansvar at barnet har klær tilpasset vær og årstid tilgjengelig i barnehagen. Foresatte blir oppringt om det mangler nødvendige klær.  Barnehagen har ikke låne-tøy, og det betyr at dere foreldre må komme til barnehagen med utstyret som mangler. Det forventes av oss at dere som foresatte tar ansvar, og rydde og holde orden i klær og sko på barnas garderobeplasser.  Alle klær må merkes godt slik at det er mulig for de ansatte å vite hvem klærne tilhører.

Hvert barn skal til enhver tid ha nok tøy til å kunne skifte minst to hele sett i barnehagen:

  • To bukser
  • To gensere
  • To strømpebukser
  • To par sokker
  • Flere par med truser
  • To bodyer, for de som bruker dette
  • To t-skjorter
     

Ekstra for de varme månedene:

  • Lette klær, shorts og t-skjorter
  • Solhatt/caps
     

Ekstra for de kalde månedene: 

  • Ullundertøy
  • Ull/fleecetøy til å ha under dressen, eller når barna sover, på ekstra kalde dager.
  • Ullsokker
     

Fottøy:

  • Cherrox:brukes i vått vær, ned til noen få minusgrader
  • Gummistøvler: brukes i perioder gjennom hele året, må være hele og uten hull
  • Vintersko/høstsko: Vanntette/vannavstøtende pustende sko med litt høyde på skaftet. Fottøyet bør være uten snøring.
  • Joggesko: brukes i varmere og tørrere perioder. Fottøyet bør være uten snøring.
  • Sandaler: brukes i varmere og tørre perioder. Bør være enkle å ta av og på. Sandaler med beskyttelse på tærna er veldig fint.
     

Yttertøy:

  • Regntøy: må være helt og uten hull, med strikk som går over gummistøvlene
  • Votter: bør være enkle å ta på og av. Når det gjelder regnvotter med for bør foret være lett å få på plass. For best mulig grep er ullvotter veldig fint for de små
  • Sydvest: vi foretrekker sydvest fremfor hette på grunn av hektefare
  • Vinterdress: heldress fungere best, men todelte resse fungere også på de største barna. Dressen må være stor nok til at det er god plass til klær under
  • Hals/halslue: unngå skjerf på grunn av hektefare
  • Parkdress/overgangsdress:bør tåle litt vann og ha plass til tøy under. Må ha hel strikk som går over sko/støvler
     

Husk også dette: 

  • Myke og romslige klær gir best bevegelsesfrihet
  • Barnehagen er ikke erstatningspliktig for klær/utstyr som blir ødelagt eller borte i barnehagen
  • Sjekk jevnlig at klær og skifteklær er hele og har riktig størrelse
  • Våte og skitne klar som sendes med hjem, må erstattes neste dag
  • Snorer i klær bør fjernes for å unngå hektefare
  • ALT AV KLÆR OG UTSTYR MÅ MERKES TYDELIG MED BARNETS NAVN!
     

Utstyr
Innesko/tøfler: tilpasset årstid og barnets motorikk. På sommeren er det veldig fint med sandaler som kan brukes inne. Pass på at inneskoene er lette å ta av og på.

Solkrem: Barna skal smøres med solkrem før de kommer i barnehagen de dagene det er meldt sol. I tillegg må barna ha solkrem på plassene sine slik at personalet kan smøre i løpet av barnehagedagen.

Sovevogn: Seler i vognen må være logiske å få på, og behagelige for barnet. Bag-delen bør være fri for innsnevringer og bøyler som vanskeliggjør tilgangen. En god kalesje gjør det lunt for barna, siden de sover ute. God stabilitet er viktig for sikkerheten. Fire hjul er best. Sjekk også lufttrykk i dekkene jevnlig. Vognen må være lett å trille, både for den daglige trillingen, og hvis en eventuell brannalarm skulle gå mens barna sover. Da er vi avhengig av å kunne flytte vognene effektivt. Vognpose/dyner tilpasset utetemperatur. Vask sengetøyet jevnlig.

Bleier: Vi ønsker bleier som kan åpnes og lukkes, ikke up&go. Barnet må også ha med vaskeservietter og krem til eventuell sårhet. Vi gir beskjed når det må fylles på.

Leker i barnehagen
Personalet og foresatte i Kleiverud barnehage har blitt enige om at det ikke er lov å ta med leker hjemmefra. Barnehagen har de leker som barna trenger.

Storbarnsavdelingene har egne dager hvor barna kan ha med leker, - «ha med dag». Dette blir opplyst om på månedsplanen og i samling for barna i forkant.

2.3 Fravær, sykdommer og medisinering i barnehagen

Syke barn skal være hjemme, dette av hensyn til smittevern. Det er allmenntilstanden som avgjør om barna kan være i barnehagen. Se veiledning på www.helsedirektoratet.no.
Vi ønsker at dere gir beskjed til barnehagen ved fravær så tidlig som mulig, helst før kl. 8, uansett årsak. Dette gjøres i Visma-appen.
Ved smittsomme sykdommer trenger vi at dere gir informasjon til barnehagen. Dette fordi alle foreldre har krav på informasjon om ting som kan påvirke barnets helse. Det vil aldri gå ut informasjon om hvem som har hva med hensyn til personvern. 

Det er viktig at foreldrene er tilgjengelige på telefonen når barnet er i barnehagen. Dette for at vi skal kunne få tak i dere dersom noe oppstår. Dere må melde inn alternative voksne som kan ta telefonen ved barns sykdom, dersom dere som foreldre er spesielt opptatt en dag.

Medisiner skal så langt det lar seg gjøre gis hjemme. Medisinering som må gjøres i barnehagetiden skjer på vegne av foreldrene. Skriftlig avtale skal foreligge, dette grunnet krav til behandling av medisiner. Barnehagen gir kun medisiner utskrevet av lege til barnet og i original emballasje.  

Allergier
I Kleiverud barnehage har vi både barn og ansatte som har alvorlig egg og- nøtteallergi. Vi ber derfor dere foreldre om at nøtteblandinger, peanøttpålegg, kastanjenøtter ol. ikke tas med i barnehagen. Enkelte avdelinger har i tillegg egne regler som gjelder kokt egg og eggerøre. 
 

2.4 Foto og video

Fotografier og film er personopplysninger. Etter personopplysningsloven skal det gis samtykke, dvs. tillatelse til at det filmes eller tas bilder av barn i barnehagen. I visma-appen MÅ dere samtykke til om barnet deres kan bli tatt bilde av og lagt ut i dagposten. Hvis dere ikke ønsker dette er det fint om dere gir beskjed til de på deres avdeling.

Journalister, foreldre og ansatte kan ikke ta bilder i barnehagens arealer ved arrangementer eller i hverdagen uten skriftlig tillatelse fra foresatte til de barna som fotograferes. Nettpublisering krever ekstra tillatelse.

Barnehagefotograferingen skjer våren 2025. Det tas da gruppebilder og portrettbilder av nye barn på småbarn og Løvene.