9 Tips til utforming av Ordlister
Utgangspunkt for utforming av ordlister er barnegruppas språklige nivå, hva barna kan om de ulike begrepene og hvilke begreper de har behov for å lære. Ordlistene skal inneholde ulike over- og underbegreper innenfor flere kategorier som brukes i ulike situasjoner i hverdagen. Det er i tillegg viktig å arbeide med begreper innenfor flere av de ulike ordklassene.
NB! For barn med forsinket språkutvikling er det viktig å starte med konkrete begreper knyttet til hverdagen.
Kategorisering i over- og underbegreper
- Klær (eks; jakke, genser, sko, votter)
- Kroppsdeler (eks, arm, nese, fot, øyne)
- Familie (eks; mor, søster, bestefar)
- Mat: Frukt (eple, banan), grønnsaker (potet, gulrot), pålegg (leverpostei, syltetøy)
- Kjøretøy (eks; bil, båt, buss)
- Dyr: husdyr (katt, ku), skogsdyr (rev, bjørn, ulv) ville dyr (ulv, elefant), insekt (eks; mygg)
- Rom (eks; kjøkken, stue, bad soverom)
- Leker (eks; lego, bil, perler, dukke)
- Møbler (eks; kommode, sofa, stol, bord)
- Verktøy (eks; hammer, sag, spade)
- Planter: blomster (eks; rose, tulipan), trær (eks furu, gran, eik)
- Former (eks; sirkel, trekant/triangel, firkant/kvadrat)
Begreper knyttet til ulike situasjoner:
- Spise frokost/lunsj (eks; skje, glass, brød, melk)
- Påkledning når det er varmt/kaldt/regner (eks; sandaler, votter, støvler)
- I lek ute (eks; sand, ballspill, huske, gjemsel, regn)
- I trafikken (eks; trafikklys, refleks, gangfelt)
- I butikken (eks; handlekurv, handleliste, bankkort)
- På badestranda (eks; håndkle, solbriller, tang, krabbe)
- På bondegården (eks; kalv, korn, fuglerede)
- Tur i skogen (eks; matpakke, termos, rev, bål, grankongle)
De yngste barna eller barn med lavt norskspråklig nivå
Ta utgangspunkt i lekeaktivitet og/eller tema, eks; butikklek, lek i sandkassen o.l. Ordlistene må lages ut fra hvilke begreper barnet har behov for å kunne for å være delaktig og mestre den aktuelle leken/aktiviteten. Her vil det være forskjell fra måten det jobbes med de eldre barna. Det skal fremdeles lages ordlister, men disse skal kun bestå av 10 -15 begreper for å jobbe med konkretiseringsmateriell gjennom lek. I starten skal det være fokus på at barnet mestrer å kjenne igjen, peke ut eller hente de aktuelle konkretene, eks; “Pek på….”, “Vis meg….”, “Hent/løft opp….”osv., Etter hvert kan fokus rettes mot at barnet mestrer å benevne gjenstand/konkret og bruke begrepet aktivt.
Begrepsinnlæring gjennom lek gjennomføres i små grupper (2 -4 barn) gjennom flere daglige økter på avdelingen. Arbeid med hver ordliste bør foregå over en periode på 4 -6 uker. I etterkant av perioden er det viktig å ha en pause på to uker før barnet observeres i selvstendig lek for å kartlegge om det bruker fokusbegrepene i aktiviteten.
Barn med god språkforståelse
Det kan jobbes videre med abstrakte begreper som
- Været (eks; regn, vind, snø sol)
- Tall/mengde (eks; 1,2,3)
- Plassering/Retning (eks; opp, ned, til siden, ved siden av, høyre/venstre)
- Tid (eks; i går/dag/morgen, om kvelden/morgenen, ukedager, årstider)
- Følelser (eks; glad, sint, lei seg)
Arbeid med setningsoppbygging er ikke en del av modellen, men er et sentralt område å jobbe med for utvikling av et godt ordforråd
- Substantiv; ei jente, en gutt, et fjell. Jobbe med bøyning (eks: en gutt –flere gutter)
- Verb: handlingsord (eks; å stå, gå, sitte, gråte)
- Preposisjoner: forteller noe om plassering (eks; i, over, under)
- Pronomen: personlig (eks; jeg, de, mine) og spørrepronomen hva og hvem
- Adjektiv: beskriver egenskap til substantiv og pronomen (eks; en vakker fugl, den sjette jenta, snille deg)
- Negasjoner: nektelsesord (eks; ikke, ingen)
- Konjunksjoner: bindeord (men, og)
- Adverb: beskrive verb, adjektiv eller andre adverb (eks; sang vakkert/nest lengste, ikke, ned, der, kanskje, hvor)
- Synonymer; det samme som (eks; glad –blid, mørk – sort)
- Antonymer: det motsatte av (eks; kald –varm, lang –kort)
Holmestrand kommune