Informasjons- og veiledningshefte for barnehagene

9 Tips til utforming av Ordlister

Utgangspunkt for utforming av ordlister er barnegruppas språklige nivå, hva barna kan om de ulike begrepene og hvilke begreper de har behov for å lære. Ordlistene skal inneholde ulike over- og underbegreper innenfor flere kategorier som brukes i ulike situasjoner i hverdagen. Det er i tillegg viktig å arbeide med begreper innenfor flere av de ulike ordklassene. 

NB! For barn med forsinket språkutvikling er det viktig å starte med konkrete begreper knyttet til hverdagen. 

Kategorisering i over- og underbegreper

  • Klær (eks; jakke, genser, sko, votter)
  • Kroppsdeler (eks, arm, nese, fot, øyne)
  • Familie (eks; mor, søster, bestefar)
  • Mat: Frukt (eple, banan), grønnsaker (potet, gulrot), pålegg (leverpostei, syltetøy)
  • Kjøretøy (eks; bil, båt, buss)
  • Dyr: husdyr (katt, ku), skogsdyr (rev, bjørn, ulv) ville dyr (ulv, elefant), insekt (eks; mygg)
  • Rom (eks; kjøkken, stue, bad soverom)
  • Leker (eks; lego, bil, perler, dukke)
  • Møbler (eks; kommode, sofa, stol, bord)
  • Verktøy (eks; hammer, sag, spade)
  • Planter: blomster (eks; rose, tulipan), trær (eks furu, gran, eik)
  • Former (eks; sirkel, trekant/triangel, firkant/kvadrat) 

Begreper knyttet til ulike situasjoner:

  • Spise frokost/lunsj (eks; skje, glass, brød, melk)
  • Påkledning når det er varmt/kaldt/regner (eks; sandaler, votter, støvler)
  • I lek ute (eks; sand, ballspill, huske, gjemsel, regn)
  • I trafikken (eks; trafikklys, refleks, gangfelt)
  • I butikken (eks; handlekurv, handleliste, bankkort)
  • På badestranda (eks; håndkle, solbriller, tang, krabbe)
  • På bondegården (eks; kalv, korn, fuglerede)
  • Tur i skogen (eks; matpakke, termos, rev, bål, grankongle)

De yngste barna eller barn med lavt norskspråklig nivå

Ta utgangspunkt i lekeaktivitet og/eller tema, eks; butikklek, lek i sandkassen o.l. Ordlistene må lages ut fra hvilke begreper barnet har behov for å kunne for å være delaktig og mestre den aktuelle leken/aktiviteten. Her vil det være forskjell fra måten det jobbes med de eldre barna. Det skal fremdeles lages ordlister, men disse skal kun bestå av 10 -15 begreper for å jobbe med konkretiseringsmateriell gjennom lek. I starten skal det være fokus på at barnet mestrer å kjenne igjen, peke ut eller hente de aktuelle konkretene, eks; “Pek på….”, “Vis meg….”, “Hent/løft opp….”osv., Etter hvert kan fokus rettes mot at barnet mestrer å benevne gjenstand/konkret og bruke begrepet aktivt. 

Begrepsinnlæring gjennom lek gjennomføres i små grupper (2 -4 barn) gjennom flere daglige økter på avdelingen. Arbeid med hver ordliste bør foregå over en periode på 4 -6 uker. I etterkant av perioden er det viktig å ha en pause på to uker før barnet observeres i selvstendig lek for å kartlegge om det bruker fokusbegrepene i aktiviteten. 

Barn med god språkforståelse

Det kan jobbes videre med abstrakte begreper som

  • Været (eks; regn, vind, snø sol)
  • Tall/mengde (eks; 1,2,3)
  • Plassering/Retning (eks; opp, ned, til siden, ved siden av, høyre/venstre)
  • Tid (eks; i går/dag/morgen, om kvelden/morgenen, ukedager, årstider) 
  • Følelser (eks; glad, sint, lei seg) 

Arbeid med setningsoppbygging er ikke en del av modellen, men er et sentralt område å jobbe med for utvikling av et godt ordforråd

  1. Substantiv; ei jente, en gutt, et fjell. Jobbe med bøyning (eks: en gutt –flere gutter)
  2. Verb: handlingsord (eks; å stå, gå, sitte, gråte) 
  3. Preposisjoner: forteller noe om plassering (eks; i, over, under) 
  4. Pronomen: personlig (eks; jeg, de, mine) og spørrepronomen hva og hvem 
  5. Adjektiv: beskriver egenskap til substantiv og pronomen (eks; en vakker fugl, den sjette jenta, snille deg) 
  6. Negasjoner: nektelsesord (eks; ikke, ingen)
  7. Konjunksjoner: bindeord (men, og) 
  8. Adverb: beskrive verb, adjektiv eller andre adverb (eks; sang vakkert/nest lengste, ikke, ned, der, kanskje, hvor) 
  9. Synonymer; det samme som (eks; glad –blid, mørk – sort) 
  10. Antonymer: det motsatte av (eks; kald –varm, lang –kort)
Bilde av en katt med beskrivende ord - Klikk for stort bilde Holmestrand kommune