Klage på helse- og omsorgstjenester

Slik klager du på kommunens vedtak om og utførelse av helse- og omsorgstjenester.

Hva kan du klage på?

  • Du har ikke fått tjenesten du mener du har krav på
  • Du er misfornøyd med tjenesten du mottar
  • Du mener at det skjer eller har skjedd kritikkverdige forhold
  • Vår saksbehandling

Klage på vedtaket og rett til innsyn

Du kan klage på et vedtak eller en avgjørelse hvis du har fått avslag på noe du mener du har rett på, eller hvis du er uenig i omfanget av tjenestene du har fått. Fristen for å klage er tre uker fra du mottar vedtaket. 

Hva skjer når du klager?

Hvis du klager vil vi gå gjennom vedtaket på nytt. 

  • Hvis vi ikke endrer vedtaket, sender vi klagen videre til Statsforvalteren i Vestfold og Telemark for endelig avgjørelse
  • Statsforvalteren kan oppheve vårt vedtak og sende saken tilbake til ny behandling, endre vedtaket eller stadfeste vedtaket
     

Hvis du klager på vedtaket, kan du også be oss om utsatt iverksettelse av vedtaket inntil klagen er avgjort. Det vil si at det vi har fattet vedtak om, ikke gjelder før klagen er avgjort. Vi må ikke gi utsatt iverksettelse, men vi kan beslutte det hvis vi finner grunn for det.

Innsyn i dine saksdokumenter

Du har rett til å be om innsyn i de saksdokumentene som ligger til grunn for vår vurdering og vedtak. Du kan ta kontakt med saksbehandler per brev eller telefon hvis du ønsker innsyn.

Hvordan klager du?

Skriv et brev og send klagen til Holmestrand kommune v/ tjenestekontoret, postboks 312, 3081 Holmestrand.

Hvem kan klage?

  • Du kan klage
  • Pårørende kan klage på vegne av seg selv eller andre på grunn av manglende samtykkekompetanse, men må ha fullmakt eller være verge.
  • Andre kan klage på vegne av deg. Hvis du klager på vegne av andre, må du legge ved fullmakt fra personen som vedtaket gjelder.

Klage på tjenesten

Hvis du er misfornøyd med en helse- og omsorgstjeneste, kan du ta kontakt med de som leverer tjenesten. Hvis det for eksempel gjelder et sykehjem, kontakt ledelsen på sykehjemmet. Beskriv hva du er misfornøyd med og hva du ønsker endret.

Når de som leverer tjenesten får klagen din, må de undersøke saken og endre tilbudet hvis det ikke er forsvarlig.

Hvis klagen ikke fører frem, kan du kontakte Statsforvalteren i Vestfold og Telemark for en vurdering. Statsforvalteren kan opprette en tilsynssak. Statsforvalteren fører tilsyn med helse- og omsorgstjenester i fylket og med alt helsepersonell og annet personell i fylket som yter helse- og omsorgstjenester. Tilsynssaker gjelder forhold tilbake i tid hvor klager mener det kan ha skjedd en svikt i helse- og omsorgstjenesten.

Hjelp til å klage

Trenger du hjelp til å klage, kan vi hjelpe deg. 

Du kan også få råd og hjelp fra Pasient- og brukerombudet i Vestfold. Se mer om hva og hvordan du kan få hjelp på pasientogbrukerombudet.no

Nyttige lenker