Reglement for klageutvalg

Vedtatt av kommunestyret 30. oktober 2019 i sak 027/19.

Klageutvalget - valg og sammensetning 

Klageutvalget er opprettet med hjemmel i kommuneloven § 5-7.

Utvalget opprettes for fire år. 

Klageutvalget skal ha 5 medlemmer, med 5 varamedlemmer i numerisk rekkefølge. 

Kommunestyret velger medlemmene og varamedlemmene fra formannskapet til utvalget, og blant medlemmene leder og nestleder.
 

Klageutvalget - ansvar og myndighet 

Klageutvalget er kommunens særskilte klagenemnd i henhold til forvaltningsloven § 28 andre ledd.

Klageutvalget behandler og avgjør klagesaker hvor det er truffet enkeltvedtak av kommunalt forvaltningsorgan, hvis ikke:

  • særlov fastsetter en annen klageinstans
  • departementet er klageinstans etter forvaltningsloven § 28 andre ledd
  • statlig organ er klageinstans for vedtak truffet i henhold til myndighet delegert fra et statlig forvaltningsorgan, jf. forvaltningsloven § 28 andre ledd  

Klageutvalget prøver alle sider ved det påklagede vedtaket, og kan ta hensyn til nye omstendigheter og opplysninger som foreligger på vedtakstidspunktet. Utvalget kan avvise saken, oppheve, endre eller stadfeste det påklagede vedtaket, jf. forvaltningsloven § 34.   

Saksbehandling 

For saksbehandlingen i utvalget gjelder kommuneloven kapittel 11, forvaltningslovens kapitler IV - VI og reglement for Vedtatt av kommunestyret 
Kommunedirektør/rådmann sørger for sekretariatsbistand til utvalget. 
Utvalget skal hvert år utarbeide årsmelding om sin virksomhet som legges fram for kommunestyret.
 

Ikrafttreden 

Dette reglementet trer i kraft 30. oktober 2019. 
Reglementet kan endres av kommunestyret selv.