Badevannsprøver i juni

Miljørettet helsevern i Vestfold har i uke 24 tatt badevannsprøver i Holmestrand kommune.  En av prøvene viser “Ikke akseptabel” kvalitet. Det gjelder Vikevannet. Alle de andre prøvene er kategorisert i klasse ”God kvalitet”, så det er bare å hoppe i havet!

Her er oversikt over badevannsprøvene.

Fraråder bading i Vikevannet og Hillestadvannet

Under prøvetagningen ble der observerte oppblomstring av blågrønnalger (cyanobakterier) i Vikevannet og Hillestadvannet. Dette kan man se ved at vannet er farget eller som farget film, flak, klumper eller skum på vannet.

Råd ved synlig oppblomstring av blågrønnalger (cyanobakterier):

• bading frarådes. Du bør uansett ikke bade dersom siktedypet er mindre enn 1 meter
  • unngå å svelge vann
  • unngå kontakt med vannet da det kan gi kløe og utslett
  • hunder og husdyr bør ikke bade eller drikke av vannet

Mer informasjon om badevannskvalitet se Folkehelseinstituttets nettsider om badevann

Kan jeg bade etter kraftig regnvær?

Ved store mengder nedbør, kan det noen steder bli dårlig kvalitet på badevannet. Dette skyldes at avløpssystemet (kloakksystemet) ikke klarer å ta unna godt nok, og kloakk renner ubehandlet ut i vannet. Du kan se på vannet at det er brunt og grumsete, og innbyr ikke til bading. Vent med å bade etter store mengder nedbør. To til tre dager etter at det kraftigste regnet har gitt seg, kan du regne med at kvaliteten på badevannet er godt igjen.

Badeplasser

Her kan du bade i Holmestrand kommune.