- Hvis jeg var sjefen i Hof barnehage, ville alle fått is og godteri hver dag!

Det var Viktor på fem år som kom med denne rause uttalelsen. Hans idé viser at han har omtanke for alle de andre i barnehagen. Han ønsker å bidra inn i fellesskapet ved å tilby det aller beste han vet om.

I barnehagen får barna daglig erfaringer om demokratiske prosesser, og det å være deltaker i et demokratisk samfunn. Gjennom lek og samspill med andre barn, får de tidlig erfaringer med å ta initiativ, og til å tåle at de andre også bestemmer.

Det å oppleve motstand, forstyrrelser og avbrytelser gir gode erfaringer i utviklingen for å forstå hvordan vi fungerer sammen i et demokratisk samfunn.

To barn leker med store bamse-dinosaurer - Klikk for stort bildeDa noen av barna var opptatt av dinosaurer, lagde vi et lekemiljø for dinosaurlek Holmestrand kommune

Andres stemme like viktig som sin egen

Ved at barna opplever å bli lyttet til, og at personalet tolker kroppsspråket deres for å forstå, vil de oppleve at deres stemme blir hørt og verdsatt. Barna får erfaringer med at deres bidrag inn i barnehagefellesskapet er verdifulle, men også at andres stemme er like viktig som deres egen.

I Hof barnehage opplever barna at personalet heier på mangfold. Det å vise respekt for hverandre, og at vi ser på hverandres ulikheter som en berikelse, er helt nødvendig for at alle skal føle seg inkludert i fellesskapet. Arbeidet med utvikling av gode holdninger starter allerede på småbarnsavdelingen.

Hva er barna opptatt av

Medbestemmelse handler om at vi tilrettelegger for barnas deltakelse ut fra deres interesser og forutsetninger, og at de får anledning til å påvirke det som skal skje i løpet av dagen. Dette krever at personalet må finne ut hva barna tenker og hva de er opptatt av. Med utgangspunkt i deres innspill tilrettelegger vi for eksempel ulike lekemiljø. Da noen av barna var opptatt av dinosaurer, lagde vi et lekemiljø for dinosaurlek sammen med dem. Barna malte et stort bakgrunnsbilde, tegnet ulike blomster og dyr, før gress, planter og alle dinosaurene var på plass.

Når barna tar initiativ til å leke butikk lages det penger, emballasje innhentes, og personalet ordner butikken i rommet slik barna ønsker det. På denne måten opplever barna påvirkningskraften de har.

De blir sett, hørt og tatt på alvor. Dette er verdifulle erfaringer når det gjelder opplevelse av egenverdi både i barnehagen og i et demokratisk samfunn.

Styreleder i Hof barnehage Ellinor Rose med Viktor og Erlend - Klikk for stort bildeStyreleder i Hof barnehage Ellinor Rose med Viktor og Erlend Holmestrand kommune

Men, det betyr ikke at barna kan bestemme alt. Leder Ellinor Rose Berg spurte likevel Viktor og Erlend om de bestemmer noe i barnehagen, og de bekreftet heldigvis det. De fortalte at de kan bestemme hva de skal ha på maten, om de skal drikke noe eller ikke, hva de skal leke, hvem de skal leke med, hvilken sykkel de skal sykle på og om noen skal få sitte oppi sykkelhengeren.

Til slutt forteller guttene at de noen ganger også kan bestemme hvilke leker som skal kjøpes inn til barnehagen. Guttene har helt rett, men is og godteri hver dag blir det ikke så lenge Ellinor er sjefen!

Barnehager i Holmestrand kommune
Et godt sted å vokse opp - Plassen vår sin nettside

Hånd som holder Magasin 2023 - Klikk for stort bildeMagasin 2023 Holmestrand kommune

Årets innbyggermagasin