Møt to digitalpedagoger i Holmestrandsskolen

Line Juliane Krohn Jensen og Anne Guri Horn Alver Suzy Haugan

 – Kan du lære meg Microbits? Kan jeg bestille en time hos deg? Dette er spørsmål en digitalpedagog i Holmestrandsskolen kan få av en lærer. Med digitalpedagoger på alle skolene er det en grundig digital satsing i Holmestrandsskolen.

– I skolen skal elevene lære å bli digitale produsenter, og det er de som skal skape. Men de må også lære å være kritiske konsumenter, forteller Anne Guri.

Hva er en digitalpedagog?

En digitalpedagog er med på å utvikle lærerenes digitale kompetanse, og er en støttespiller for de andre lærere. Anne Guri Horne Alver jobber andre året som digitalpedagog, holder til på Botne skole, og bor i Holmestrand. Line Juliane Krohn Jensen ble digitalpedagog i høst, holder til på Kjeldås skole, og bor i Sande. Antall digitalpedagoger i nye Holmestrandsskolen er 23 stykker, og det er digitalpedagoger på alle skolene. Anne Guri og Line er to av dem, og de forteller om en interessant hverdag.

Lærere i kontinuerlig digital utvikling

De skal bidra til at lærerne er i kontinuerlig utvikling når det kommer til digitale måter å jobbe på i skolen. Digitalpedagogene jobber med kompetanseheving blant alle lærerene slik at de skal være best rustet og kontinuerlig oppdatert på måter å ta det digitale i bruk for elevene. En digitalpedagog jobber ikke med det tekniske, men hvordan man kan bruke det digitale for å få pedagogisk merverdi.

For å få til det jobber pedagogene med utviklingstid og oppgaver, rettet inn i hverdagen til lærerene. Anne Guri og Line er opptatt av at man skal ha med alle og at lærere skal lære sammen.

Forent gjennom digital satsing

Å arbeide på tvers av skoler og eksisterende kommuner er positivt mener Anne Guri og Line. Man kan nesten si at skolene på tvers av grensene i Hof, Sande og Holmestrand har blitt forent gjennom den digitale satsinga. – Kjempeflott at politikerene ønsker å satse på det digitale, sier Anne Guri. Anne Guri og Line er veldig fornøyde med at pedagogisk IKT­rådgiver i kommunen jobber for at alle skal være med, at utstyr og kompetanse prioriteres, og at fagarbeidere som er på skolen tar den digitale vaktmesterjobben. Da kan digitalpedagogene bruke tiden sin på det pedagogiske.

Begge synes det er postivit at det er digitalpedagoger på alle skolene. Slik har alle pedagogene god kunnskap om akkurat sin skole, miljøet, personalet og utstyret.

Digital utvikling av lærerne

I tidligere Holmestrand kommune har den digitale satsingen vart noen år, og mye har skjedd. I tidligere Sande kommune startet arbeidet høsten 2019 med å rulle ut nødvendig digitale enheter, ipader til elevene på 1.–4. trinn. Nå er skolene i gang med kompetanseheving og digitalt utvikling av lærerne. 5.–10. trinn har PC’er. Alle lærere skal ha digitale ferdigheter i sin undervisning, og alle lærere skal bruke det digitale. – Vi skal drive en kompetanseheving blant lærerne på egen skole, forteller Anne Guri. Digitalpedagogene kan gi oppgaver til lærerne, som må testes ut i klasserommet. De reflekterer over hva som lykkes, og etterpå kan man dele erfaringene sine med andre.

Mindre synlige forskjeller

– Som fremtidige deltagende samfunnsborgere bør man beherske digitale verktøy, sier Line. En annen fordel for elevene i en digital skole, er at det er lettere for læreren å differansiere i samme klasserom. Det blir ikke så synlige forskjeller mellom elevene, mener Anne Guri. Hvis du strever med skriving, så kan man få til et fint resultat med digitale hjelpemidler, nevner hun som et eksempel. Hvis man har dysleksi kunne det tidligere ta tid å få nødvendige hjelpemidler, men nå ligger alt tilgjengelig for alle i eksisterende verktøy, og det er bare å ta det i bruk.

Digitalisering i dybdelæring

Digitalpedagogene har jobbet mye med digitalisering i dybdelæring. I fremtiden skal elevene fordype seg mer i emner. Dybdelæring handler nettopp om dette – å fordype seg innen et emne, jobbe intenst med noe i en periode, jobbe tverrfaglig, bruke mer tid, bruke sin egen stemme, og ta i bruk det digitale i dette arbeidet. – Fordelen med dybdelæring, er at man får en rød tråd mellom flere fag, og setter ting sammen i et større perspektiv, forteller Line. Minecraft­prosjektet Botne skole hadde i høst er et eksempel på dette. – Det digitale kan gi en merverdi som vi ikke hadde fått til ellers, mener Anne Guri.