KOMP - for hjemmeboende seniorer

Har du en senior i familien som er 65 år eller eldre, hjemmeboende og med liten eller ingen teknologisk kompetanse? Du kan låne KOMP gratis på Holmestrandbibliotekene!

Karoline Skaara - Klikk for stort bildeLeve hele livet-koordinator Karoline Skaara håper mange vil benytte seg av tilbudet Privat

- Gjennom samarbeidsprosjektet «Vær nær», mellom Holmestrand kommune og No Isolation, tilbyr bibliotekene gratis utlån av KOMP-skjermer til hjemmeboende eldre med liten eller ingen digital erfaring, sier Karoline Skaara, Leve hele livet-koordinator i Holmestrand kommune.

KOMP - et kommunikasjonsverktøy

KOMP er et kommunikasjonsverktøy som kobler analoge seniorer sammen med sine mer digitale familie og venner. Gjennom en app på telefonen kan familie og venner sende meldinger, bilder og videoanrop til brukerens skjerm. KOMP lånes på samme måte som bøker, med et lånekort. I tillegg fyller man ut en utlånsavtale. Har du ikke lånekort, hjelper biblioteket deg med å opprette et. Lånekortet er helt gratis. Familie og venner kan hente ut skjerm til «sin» senior, og står da oppført som ansvarlig lånetaker. Med skjermen følger en oppstartsbrosjyre som hjelper dere i gang. Lån skjermen så lenge dere vil, men står den ubrukt ønsker vi å få den tilbake slik at andre kan få glede av den.

Et bidrag til å motvirke ensomhet

Målet er å benytte teknologien til å motvirke ensomhet og bidra til en «varmere» hverdag for hjemmeboende seniorer.

Alle bibliotekene har KOMP utstilt med tilgjengelige brosjyrer. Ta gjerne turen innom ditt lokale bibliotek for å bli bedre kjent med skjermen og få mer informasjon om lånetilbudet.

Les mer på bibliotekets nettside om KOMP