Østersdugnaden - en viktig innsats for folk og fauna

Østersdugnaden er en folkedugnad du kan delta i, for å redusere utbredelsen av stillehavsøsters på strender og i viktige naturområder.

Viktig innsats for folk og fauna

Stillehavsøsters er en uønsket og fremmed art som har hatt en eksplosiv vekst langs kysten. For å avgrense veksten til arten inviterer Vestfold og Telemark fylkeskommune og Statsforvalteren i Vestfold og Telemark til "Østersdugnaden". Prosjektet blir gjennomført i samarbeid med Oslofjordens friluftsråd og Grenland friluftsråd.

• Folk oppfordres til å bistå i bekjempelse av stillehavsøsters på lokale strender og badeområder.
  • Prosjektet omfatter veiledning og utlån av nødvendig utstyr.
  • Østersdugnaden bidrar til å frakte vekk plukket østers.
  • Hovedkanalen til Østersdugnaden er Facebook og på www.østersdugnaden.no

Artikkel om årets dugnad på "Østersdugnaden"

Hvis du har lyst til å bidra:

Alle som vil kan bli med på dugnaden. Vi kan tipse om at vestsiden av Kommersøya (et belte midt på øya) er et sted hvor det er mye stillehavsøsters i kommunen. Hvis du har lyst til å bidra, kan du kontakte post@ostersdugnaden.no eller tlf: 47769128 for å få utlevert nett, hansker, samt henting av østersene du har plukket.