Ryddestasjoner for marint avfall

Som innbygger i kommunen kan du bidra til å minske forsøplingen langs kysten året rundt.

Skjærgårdstjenesten jobber kontinuerlig for å rydde, og mange innbyggere er flinke til å plukke opp etter seg. Men mye avfall kommer via sjøen og er til sjenanse for det sårbare dyrelivet som er nær, og i, sjøen. Vi trenger derfor alle til å hjelpe oss og naturen vår.

Holmestrand kommune har i samarbeid med Oslofjordens Friluftsråd plassert ut ryddestasjoner langs kysten.

Ta en sekk og plukk søppel

Ryddestasjonene består av et stativ påmontert en gjennomsiktig postkasse fylt med små søppelsekker, et informasjonsskilt om marin forsøpling og nedbrytningstid, samt veiledning for bruk av ryddestasjonen. Prinsippet er enkelt;

Ta en sekk. Plukk søppel. Varsle kommunen.

Hvor er ryddestasjonene?

Ryddestasjonene plasseres i utfartsområder og innfallsporter til turområder langs kysten. Dette er et tiltak for å begrense mengden av søppel, samt effektivisere ryddingen av avfall på avveie, særlig rettet mot enkeltpersoner og spontan, uorganisert rydding gjennom året.

• Kyststien Holmestrand: rasteplass Tvillingbru, rasteplass Bogen og Mulvika
  • Kyststien Sande: Bekkestranda og Bjerkøymoloen

Prosjektet tar mål av seg å holde Oslofjordens kystlinje fri for marint avfall ved å engasjere flest mulig i arbeidet mot marin forsøpling. Skjærgårdstjenesten og kommunen er viktige støttespillere.

Husk at ta forhåndsregler i forhold til smittevern. Se eventuell mer på www.holdnorgerent.no.

Skjærgårdstjenesten henter søppel

Husk at dere alltid kan ta kontakt til Skjærgårdstjenesten eller servicekontoret i kommunen hvis dere finner avfall som er for stort til å dra med dere, dette gjelder også hvis dere kommer over farlig avfall eller lignende.

Bli med på å rydde kyst og øyer i Vestfold for søppel! Skjærgårdstjenesten henter søppel som du melder inn.

Meld inn plukket søppel for henting

Levering hos Vesar sine gjenvinningsstasjoner

Du kan levere avfall etter strandrydding og rydding i nærmiljøet på en av Vesar gjenvinningsstasjoner gjennom hele året.
Leveringen er gratis, men for å benytte deg av tilbudet må du blant annet registrere ryddeaksjonen på Rydde Norge.
Les mer på Vesar sine sider

Les mer på Oslofjordens friluftsråd sin nettside om marin forsøpling

Denne artikkelen kan du også lese i årets innbyggermagasin