Tilskudd til inkludering av barn og unge (Bufdir)

Ønsker du å bidra til at alle barn og unge skal ha mulighet til å delta i fritidsaktiviteter, kunne dra på ferie, være sammen med andre eller komme videre med utdanningen uten at lommeboka skal bestemme? Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) åpner for søknader om tilskudd for en periode inntil tre år til blant annet fritids- og ferieprosjekter, åpne møteplasser og aktivitetsguide.

Mål og målgruppe for tilskuddsordningen

Målet med tilskuddsordningen er å legge til rette for at alle barn og unge skal ha mulighet til mestring og samfunnsdeltakelse. Tilskuddsordningen skal bidra til utvikling av åpne møteplasser, deltakelse på ferie- og fritidsaktiviteter og fullføring av utdanningsløp. Med samfunnsdeltakelse menes tilknytning til fritidsaktiviteter, kulturliv, utdanning, organisasjonsliv og arbeidsliv, samt demokratisk deltakelse.

Målgruppen er barn og unge fra 0 til og med 24 år som av ulike grunner står i fare for å havne i utenforskap. For aktivitetstypene "ungdomslos" og "åpne møteplasser" er målgruppa barn og unge mellom 10 og 24 år.

Utenforskap handler om å stå utenfor ulike arenaer eller fellesskap i samfunnet.

Risikofaktorer for utenforskap kan være:

• å vokse opp i familier med lavinntekt
  • manglende sosialt nettverk
  • manglende tilknytning til skole/arbeid
  • manglende deltakelse i fritidsaktiviteter

Hvem kan søke?

• Offentlige instanser
  • Frivillige organisasjoner
  • Private aktører

Virksomheter som søker om tilskudd, må være registrert i Enhetsregisteret. Enkeltpersonforetak eller privatpersoner kan ikke søke. Se flere kriterier på Bufdir`s nettside

Søknadsfrist: 1. november 2024

Tilskudd til 12 ulike aktivitetstyper

Det er mulig å søke om tilskudd til 12 ulike aktivitetstyper. Hver aktivitetstype har kriterier som må oppfylles. I alle søknadsskjemaene er det mulig å legge inn flere delprosjekter under hver aktivitetstype.

• 4.1 Kultur-, fritids- og ferieaktivitet
  • 4.2 Jobbtilbud og veiledning
  • 4.3 Utstyrssentral
  • 4.4 Lokal fritidskasse
  • 4.5 Kultur- og aktivitetskort
  • 4.6 Aktivitetsguide
  • 4.7 Ungdomslos
  • 4.8 Åpen møteplass
  • 4.9 Utprøving av arbeidsmodell
  • 4.10 Koordinering av lokalt arbeid
  • 4.11 Annen lokal aktivitet
  • 4.12 Sentralledd frivillige organisasjoner – aktivitet i minst fem kommuner

Slik søker du

På nettsiden til Bufdir finner du detaljert informasjon om tilskuddsordningen, veileder og lenke til søknadsportalen.

Bufdir: Tilskudd til inkludering av barn og unge

Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet

Send e-post til tilskudd@bufdir.no

Ring Tilskuddsavdelingen på telefon 46 61 55 80