Forsterket avdeling i Holmestrandskolen

Forsterket avdeling – ungdomstrinn

Opplysninger om tilbudet og om hvordan man søker plass.

Hvem er tilbudet til for?

Ved den forsterkede enheten på ungdomstrinnet gis det tilbud til en begrenset gruppe barn med store og sammensatte behov. Avdelingen kan ha inntil 12 elever på 8. – 10. klassetrinn.

Fra og med skoleåret 2026-27 er det mulig å søke plass i denne avdelingen uavhengig av hvilken av kommunens ungdomsskoler eleven sokner til. I avdelingen gis det tilbud om personlig assistanse, fysisk tilrettelegging/tekniske hjelpemidler og individuelt tilrettelagt opplæring (opplæringsloven §§ 11-4, 11-5 og 11-6). Elevens behov for spesifikke omsorgstiltak i skoletiden ivaretas etter individuell vurdering.

Målgruppen er begrenset til barn som etter grunnskolen vil ha behov for arbeids- og hverdagslivstrening (AHT). Dette gjelder elever med omfattende lærevansker, der målet i den videregående opplæringen vil være å forberede dem på fremtidig arbeid eller aktivitetstilbud, bolig og fritid. Opplæringen er individualisert med en Individuell opplæringsplan (IOP) og inneholder både arbeidslivstrening og hverdagslivstrening. Som voksne vil mange av elevene ha mulighet til- og behov for varig tilrettelagt arbeid (VTA).
Tilbudet kan omfatte elever med større fysiske behov for tilrettelegging. Mange av elevene vil også ha rett til individuell plan (IP) etter helse- og omsorgstjenesteloven § 7-1.

Hvem er tilbudet ikke til for?

Andre barn med generelle- eller spesifikke lærevansker og/eller atferdsutfordringer er ikke i målgruppen for dette tilbudet. Disse skal få nødvendig tilrettelegging og oppfølging i sin nærskole.

Tilbudet er heller ikke rettet mot barn som helt eller delvis har behov for en alternativ læringsarena; f.eks. praktisk opplæring i andre virksomheter enn i skoler (bedrift, gård etc.).

Hvor gis tilbudet?

Forsterket avdeling har base i tilrettelagte lokaler ved Gjøklep ungdomsskole

Hva vil opplæringen ha fokus på?

Det satses spesielt på å gi elevene opplæring i samsvar med funksjonsnivå og kapasitet. Målet er læring og utvikling for at barnet skal nå sitt potensial så langt som mulig.

Det vil (med individuelle tilpasninger) være fokus på disse tre ferdighetsområdene:

  • Grunnleggende ferdigheter: Arbeid med lesing, skriving, regning og muntlige og digitale ferdigheter. Fokuset er på å forstå og å gjøre seg forstått.
  • Sosiale ferdigheter: Elevene skal sammen oppleve vennskap, gruppefølelse, lære om sosiale spilleregler, konfliktløsning og få felles erfaringer. Elevene skal bli motiverte, ha det trygt og oppleve tilhørighet, mestring og humor. Et inkluderende fellesskap skal bidra til at elevene ivaretar og utvikler egen identitet.
  • Livsmestrende ferdigheter: Oppøving av ferdigheter som kreves i hverdagslivet som for eksempel svømming, matlaging, personlig hygiene, orientering i nærmiljøet og så videre.

Hva med skyss?

Elever som er bosatt i Holmestrand kommune har normalt rett til fri skyss til og fra skole internt i kommunen jf. opplæringslovens § 4-1. Elever med særskilte behov kan få innvilget tilrettelagt skyss der blant annet avstandsreglene fravikes.
Noen elever kan, etter særskilt vedtak, også ha rett til reisefølge/ledsager. Rettighetene vil gjelde uavkortet for elever i forsterket avdeling og uavhengig av hvor i kommunen de bor.

Det er skoleskyssavdelingen i Vestfold kollektivtrafikk (VKT) - Vestfold fylkeskommune som vedtar og organiserer rettighetsbasert reise til- og fra skolen.

Hvordan søkes det, og hva er søknadsfristen?

Det søkes digitalt via kommunens søknadsportal. Vedlegg kan sendes som e-dialog eller i brevpost til kommunens postmottak. Det skal ikke benyttes vanlig e-post.

Søknadsfristen er 1. november for plass fra og med august påfølgende år. NB! For skoleåret 2026-27 er søknadsfristen 1. desember 2025.

Skjema - Søknad - forsterket avdeling - ungdomstrinn

Hvordan behandles søknaden?

Søknadene blir behandlet av et eget inntaksutvalg bestående av:

-          skoleeier (kommunalt nivå)

-          leder av PP-tjenesten

-          rektor ved Gjøklep ungdomsskole

-          daglig leder av forsterket avdeling

Søknadene blir gjennomgått og eventuelle tilleggsopplysninger innhentes før man vurderer dem. Inntaksutvalget må i tillegg til individuell vurdering, også ta stilling til elevgruppens sammensetning og avdelingens kapasitet og mulighet til å gi alle elever et tilfredsstillende tilbud.

Søkere vil få svar senest 1. februar. Det er tre ukers svarfrist på om man tar imot tilbudet.

Unntaksvis kan det opprettes venteliste der søkere som tidligere har fått avslag eller barn som flytter til kommunen, kan få tilbud dersom det blir ledige elevplasser i løpet av skoleåret. Dette må i så fall vurderes opp mot nye søknader for påfølgende skoleår.

Hva om man får avslag på søknaden?

Dersom søknaden avslås, kan avgjørelse påklages til kommunens klageutvalg innen tre uker. Klageutvalget fatter endelig vedtak. Plass i en forsterket avdeling er å regne som organisering av opplæringstilbudet og ikke en rettighet etter opplæringsloven. Det er følgelig ikke hjemmel for videre klagebehandling hos Statsforvalter.

Endelig inntak etter klagebehandling skal være gjennomført innen 1. april.

Generelt rettslig grunnlag

Elever har rett til individuelt tilrettelagt opplæring dersom de trenger det for å få tilfredsstillende utbytte av opplæringen

 I vurderingen av hvilket opplæringstilbud skolen skal gi, skal det særlig legges vekt på utviklingsmulighetene til eleven. Opplæringstilbudet skal utformes slik at det samlet kan gi eleven tilfredsstillende utbytte av opplæringen sammenlignet med andre elever og i tråd med de opplæringsmålene som er realistiske for eleven. Dette følger av opplæringsloven § 11-6.

Før skolen fatter vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring, skal det foreligge en sakkyndig vurdering fra PP- tjenesten. Både før kommunen henter inn sakkyndig vurdering og før det fattes vedtak, må foresatte samtykke. Dette er i henhold til opplæringsloven § 11-7.

Elever, tidligere elever og privatister har rett til fritak fra vurdering med karakter i det skriftspråket de har som sidemål, dersom ett av disse vilkårene er oppfylt:

  1. De har vansker med å lære både bokmål og nynorsk på grunn av dokumentert sykdom, skade eller dysfunksjon.
  2. De har ikke gått i norsk grunnskole på 8. til 10. trinn.
  3. De har eller har hatt særskilt språkopplæring i løpet av 8. til 10. trinn eller i videregående opplæring.
  4. De har i løpet av 8. til 10. trinn eller i den videregående opplæringen gått på en internasjonal eller utenlandsk skole i Norge som er godkjent for ikke å gi vurdering med karakter i sidemål.

Elever i grunnskolen som får individuelt tilrettelagt opplæring i ett eller flere fag, kan få fritak fra vurdering med karakter i faget eller fagene dersom elevene eller foreldrene ber om det.

Eleven har rett til å medvirke og bli hørt, og hva som er elevens beste skal være et grunnleggende hensyn. Dette beskrives i Grunnloven § 104, barnekonvensjonen artikkel 3 og 12, og opplæringsloven §§ 10-1 og 10-2.