Hva ser vi - signaler hos barn og ungeBarn og unges uttrykk for utrygghet eller tegn på at de lever i en vanskelig omsorgssituasjon skal alltid tas på alvor. Hvordan barn og unge kommuniserer at de har det vanskelig vil variere. En sjekkliste over barn og unges signaler vil derfor aldri være helt utfyllende. Signalene må også sees i forhold til barnets alder og situasjon.Det er viktig at du ikke trekker konklusjoner du ikke har grunnlag for, også i familier der det ikke er omsorgssvikt kan mange av tegnene og signalene vises. Det er viktig å være oppmerksom på at noen barn som lever i familier med psykisk vansker, vold eller rus, ofte kompenserer for manglende omsorg ved å være overdrevent ansvarlige og tilpasningsdyktige. Det er derfor ikke alle barn som viser tydelige symptomer.Barn som har opplevd omsorgssvikt forteller at det viktigste var at noen så, og viste at de brydde seg. Signaler Signaler hos 0-2 åringer Anspent, passiv, eller uten mimikk Vanskelig for å regulere søvn, mat, oppmerksomhet og stimuli Utforsker omverden uten å søke støtte og anerkjennelse fra voksne Vanskelig å trøste, klengete, sutrete Gir uttrykk for utrygghet Hodedunking Vansker i overgangssituasjoner over tid Hyppig bleieutslett, leveres stadig med våte bleier Signaler hos de små barna Kan være urolig og anspent i kroppen og vanskelig å trøste Virker passiv – tilbaketrukket Viser lite glede og initiativ ift. voksenkontakt – kan være vanskelig å oppnå kontakt med Redd for å utforske omgivelsene Utforsker omgivelsene uten å se på, søke støtte eller anerkjennelse fra voksne Er utrygg og kan være klengete og oppmerksomhetssøkende Viser uvanlige reaksjoner på atskillelse og gjenforening med omsorgsperson Sover lite og urolig eller unormalt mye Har lite lyder og forsinket språk Er unormalt sent motorisk utviklet har en klosset grov- eller finmotorikk Hyppige eller mange blåmerker og andre hudskader Signaler hos de større barna Virker redd eller skremt Voldsomt og brått sinne Fungerer dårlig sammen med andre barn Greier ikke å etablere vennskap eller holde på venner Er stadig i konflikter med andre Klenger seg tett inn på eller holder stor avstand til voksne Overdrevent fortrolig eller kjærlig med ukjente voksne Er veldig oppmerksom på det voksne gjør og hvordan de føler Overdrevent høflig og ansvarlig Er ustelt, skitten, lukter vondt Virker alltid trøtt, slapp, sulten Klager stadig over vondt i magen, i kroppen Vanskelig for å huske beskjeder, konsentrere seg om en aktivitet Blir lett avsporet fra aktiviteter Forandrer atferd over kort tid uten at det er noen åpenbar grunn Forteller om berusede eller syke omsorgspersoner Forteller om krangling i hjemmet Har stadige blåmerker eller andre skader Trekker seg inn i seg selv og er lite interessert i omgivelsene Isolerer seg eller blir holdt utenfor av andre Overdrevent seksualisert atferd Andre signaler hos barn Typisk tegn kan være at barnet endrer væremåte. For eksempel fra aktiv til passiv, fra selvhjulpen til å trenge mye hjelp, fra å være aktiv i lek til å ville stå sammen med en voksen Barnet kan få problemer med å mestre det som en egentlig kan. For eksempel fra å gå på potte til å trenge bleie, eller å kunne smøre brødskiva selv til å trenge hjelp Problemer med vannlatning og avføring, dårlig tannhelse, klær og skotøy som ikke passer til årstidene eller aktiviteter, mangelfull matpakke Signaler hos ungdom Trekker seg inn i seg selv og er lite interessert i omgivelsene Isolerer seg eller blir holdt utenfor av andre Greier ikke å etablere vennskap eller holde på venner Er stadig i konflikter med andre Forandrer atferd over kort tid uten noen åpenbar grunn Er ofte trøtt, slapp eller sulten Har stadige blåmerker eller andre skader Selvskading og selvmordstanker Klager stadig over vondt i magen og andre «vondter» Virker redd eller skremt Passiv – sover, mye skjermtid Unormalt forhold til mat; bare pirker, overspiser eller går alltid på do etter måltid Mye fravær fra skolen Oppleves grenseløs Signaler hos foreldre Stiller sjelden opp på arrangementer for barna Snakker ikke med andre foreldre eller personale i barnehage og skole Familien har lite kontakt med andre Oppleves påvirket – er sløve, snakker uklart Blir lett irriterte og har brå sinneutbrudd overfor familien Skiftende stemningsleie Kjefter og er straffende på barna Tar lite initiativ til positiv oppmerksomhet eller skryt Selvopptatt, opptatt av egne konflikter, manglende fokus på barna Mye bråk og uro i hjemmet, belastende familierelasjoner Urealistiske forventninger til barnets kompetanse og behov Opptrer truende Problemer med å beskrive barnet Tegn ved samspillet mellom foresatte, barn og unge Konfliktfylt samspill Foresatte er uoppmerksomme og mangler medfølelse Barnet søker ikke trøst hos foreldrene hvor det ellers er naturlig Barnet eller foresatte fremstår avvisende eller er ikke interessert i hverandre Nedsettende omtale av barnet Problemer med å beskrive barnet Foreldre som sykeliggjør barnet Foresatte er uoppmerksomme og mangler medfølelse Foresatte er mer opptatt av egne behov enn barnets Mye irritasjon og sinne mot barnet Barnet er ekstremt opptatt av foresatte Urealistiske forventninger til barnets kompetanse og behov Opptrer truende Publisert 21.06.2023 14:43 Sist endret 15.01.2024 11:03