Oppretting og endring av eiendomSkal du opprette eller endre eiendom, finner du nyttig informasjon her med søknadsskjema nederst på siden. Eiendom og tomt Deling av eiendom Deling av eiendom Ønsker du å dele eiendommen din (skille ut tomt), må du søke om oppretting av ny matrikkelenhet. Ved oppretting av ny matrikkelenhet blir det etablert en ny selvstendig eiendom med eget gårds- og bruksnummer. Opprettelse av ny grunneiendom innebærer to tjenester/prosesser: Tillatelse til oppretting av ny matrikkelenhet (deling) Oppmålingsforretning (grensepunktene blir merket, det skrives og signeres en avtale/protokoll, nye grenser registreres i eiendomsregisteret og nytt bruksnummer tinglyses) Hvis ikke annet blir opplyst om eller ønsket i søknaden, blir oppmålingsforretning automatisk rekvirert når tillatelsen blir gitt. Dersom søknaden avviker fra planstatus må du også søke om planendring, eventuelt dispensasjon. Slik søker du om opprettelse av ny grunneiendom Bestill naboliste og opplysninger om planstatus fra kommunen. Fyll ut søknadsskjema om opprettelse av ny grunneiendom. Søknadsskjema finner du nederst på siden. Send ut nabovarsel basert på listen fra kommunen. Du kan bruke papirskjemaet for nabovarsel til Direktoratet for Byggkvalitet (DiBK). Naboene skal ha kopi av de samme vedleggene du sender til kommunen. Send søknad til kommunen etter at nabovarslingen på 2 uker er utløpt. Vedlegg: Kart som viser ønsket grense. Gjenpart m/kvittering for nabovarsel. Saksbehandlingstid Saksbehandlingsfrist for delingssaker er generelt 12 uker fra søknaden er komplett. Dette forutsetter at søknaden er i samsvar med gjeldende planstatus. Behandlingsfrist for oppmålingsforretning er inntil 16 uker. Sammenslåing av eiendom Eiendommer som ligger i samme kommune og har samme eier kan slås sammen. Det er ikke gebyr for denne tjenesten. Slik søker du om sammenslåing Send søknadsskjema til kommunen. Søknadsskjema finner du nederst på siden. Legg ved: Kart over de eiendommer saken gjelder Bekreftelse på at eventuell hjemmelshaver til bruksrett er varslet Dokumenter som er nødvendige for å få tinglyst sammenslåingen Viktige begrensninger Eiendommer som slås sammen skal i utgangspunktet utgjøre et sammenhengende areal. Sammenslåing kan ikke gjennomføres hvis den vil føre til prioritetskollisjon mellom panthavere. Saksbehandlingstid Krav om sammenslåing skal behandles innen 6 uker. Grenser og grensejustering Informasjon om hvordan du klarlegger eksisterende grense eller søker om grensejustering. Klarlegging av eksisterende grense Dersom det er uklart hvor en eksisterende grense mellom to eiendommer går, kan grensen klarlegges ved en oppmålingsforretning. Slik får du klarlagt eksisterende grense Send søknadsskjema du finner nederst på siden til kommunen Legg ved kart som viser hvilken grense som ønskes klarlagt Grensejustering Grensejustering er justering av en eksisterende grense mellom to naboeiendommer. Slik søker du om grensejustering Send søknadsskjema du finner nederst på siden til kommunen Husk at alle eiere av berørte eiendommer må signere søknadsskjemaet. Legg ved kart som viser ønsket justering av grensen. Viktige begrensninger ved grensejustering Arealet mellom to eiendommer kan økes eller reduseres med inntil 5 prosent, men maksimalt 500 m2. Ønsker du større endringer må du søke om arealoverføring. Eiendommenes verdi kan ikke reduseres eller økes med mer enn folketrygdens grunnbeløp. Vilkårene om areal og verdi gjelder ikke eiendom som i sin helhet er regulert til samferdselsformål, når justeringen er i samsvar med vedtatt reguleringsplan. Saksbehandlingstid Klarlegging av eksisterende grense og grensejustering skal utføres innen 16 uker. Arealoverføring Arealoverføring er overføring av areal mellom naboeiendommer, uten at arealet blir opprettet som en egen eiendom. Arealoverføring innebærer to tjenester/prosesser: Tillatelse til arealoverføringen. Oppmåling av ny grense (grensepunktene blir merket, det skrives og signeres en avtale/protokoll, nye grenser registreres i eiendomsregisteret og overføringen blir tinglyst). Hvis ikke annet blir opplyst om eller ønsket i søknaden, blir oppmålingsforretning automatisk rekvirert når tillatelsen blir gitt. Dersom søknaden avviker fra planstatus må du også søke om planendring, evt dispensasjon. Slik søker du om arealoverføring Bestill naboliste og opplysninger om planstatus fra kommunen. Send søknadsskjema du finner nederst på siden til kommunen. Send ut nabovarsel basert på listen fra kommunen. Du kan bruke papirskjemaet for nabovarsel til Direktoratet for Byggkvalitet (DiBK). Naboene skal ha kopi av de samme vedleggene du sender til kommunen. Husk at alle eiere av berørte eiendommer må signere søknadsskjemaet. Vedlegg: Kart som viser ønsket grense Gjenpart m/kvittering for nabovarsel Ved evt pant på avgivereiendommen må den slettes eller det må tinglyses erklæring om pantefrafall. Saksbehandlingstid Saksbehandlingsfrist for arealoverføring er generelt 12 uker fra søknaden er komplett. Dette forutsetter at søknaden er i samsvar med gjeldende planstatus. Behandlingsfrist for oppmålingsforretning er inntil 16 uker. Priser Se kommunens priser/gebyrregulativ Søknadsskjema Søknadsskjema for oppretting og endring av eiendom finner du her (PDF, 36 kB)