Slik gjør du det

Nedenfor har vi samlet en oversikt over hva du må forholde deg til i en byggeprosess. 

OBS!
Fra 1. mai 2025 tar Holmestrand kommune kun imot digitale byggesøknader gjennom søknadsplattformer som er godkjent av Direktoratet for Byggkvalitet. Du kan finne søknadsløsninger og lese mer om dette her

 

Slik gjør du det i byggesaker

Hvis du ikke finner svar på denne siden, kan du kontakte byggesak. 

Trenger du godkjente/historiske tegninger? Les mer her om selvbetjeningsløsninger i kommunens arkiver og hvordan du kan bestille tidligere saksdokumenter.
 

Kart, kartdata og planstatus

Kommunens kartside inneholder blant annet lenker til de to kartløsningene til kommunen og kart over varslet arbeid på kommunalt VA-nett, veianlegg og annet. Kartløsningene gir deg tilgang til basiskart, ulike temakart og digitalt plankart. Gjennom det digitale plankartet får du innsyn i kommunens planregister, som gir oversikt over planprosess, planstatus, plandokumenter og annet. Her kan du blant annet finne ut om det er kommuneplanens arealdel eller en reguleringsplan som gjelder for din eiendom, samt få informasjon om gjeldende arealformål og bestemmelser. Kartsiden inneholder også veiledning om hvordan du kan lage og skrive ut situasjonskart.

Gå til kommunens kartsider

 

Kontakt byggesak

Kontakt byggesak i Holmestrand kommune om du har spørsmål om byggesaker.

Ha alltid gårds- og bruksnummer, saksnummer eller adresse klart når du kontakter oss.

Alle henvendelser om byggesaker skal skje mandag eller torsdag kl. 12–15 og rettes til byggesakstelefon på telefon 481 86 044

Byggesøknader og nye dokumenter i pågående byggesaker skal sendes til postmottak@holmestrand.kommune.no

Har du generelle spørsmål eller trenger veiledning knyttet til byggesak, kan dette sendes direkte til byggesaksveileder@holmestrand.kommune.no