Er du bekymret for helsen til noen?

En bekymringsmelding kan være aktuelt hvis du som pårørende, bekjent eller offentlig tjenesteperson er bekymret for helsetilstanden til en person som er 18 år eller mer.

Det er viktig å være klar over at bekymringsmeldingen ofte videresendes fra tjenestekontoret til fastlegen eller til tjenestested hvis personen har tjenester i kommunen. Dette innebærer også at den lagres i pasientens journal. Pasienten får da tilgang til bekymringsmeldingen.

Er du bekymret for barn / ungdom under 18 år? Meld fra til barnevernet her

Hva kan du melde bekymring om?

  • Helsetilstanden i hverdagen
  • Boforhold som utgjør en fare for personens eller andres liv og helse
  • Mistanke om at personen utsettes for vold og/eller overgrep

Slik sender du bekymringsmelding

  • Du sender bekymringsmeldingen til tjenestekontoret i kommunen via digitalt skjema
  • Hvis personen har tjenester i kommunen, vil bekymringsmeldingen bli sendt til tjenestestedet
  • Det gjøres oppmerksom på at alle henvendelser som går til tjenestested blir journalført 

Send bekymringsmelding til tjenestekontoret her 

På grunn av personvernhensyn, skal du ikke sende bekymringsmeldinger på e-post. 

Vi anbefaler at du bruker det digitale skjemaet for sikker og effektiv innsendelse av bekymringsmelding til tjenestekontoret. 

Dersom du har behov for hjelp, kan du ringe Tjenestekontoret på:
 tlf: 91 31 11 73,  telefontid mandag – fredag kl. 08.30-11.30.

Hvis du ikke bruker det digitale skjemaet, bør bekymringsmeldingen som du sender inneholde:

  • Navnet på den du er bekymret for 
  • Fødselsdato og adresse
  • Kontaktinformasjon til avsender
  • Beskrivelse av det som er årsaken til bekymring, gjerne med konkrete eksempler

Bekymringsmeldingen sendes til: Holmestrand kommune v/tjenestekontor, Pb. 312, 3081 Holmestrand. På grunn av personvernhensyn, skal du ikke sende bekymringsmeldinger på e-post. 

Er det saksbehandlingstid på håndtering av bekymringsmeldinger?

Du må påregne noe saksbehandlingstid ved tjenestekontoret, da det ikke er noen akuttjeneste. Dersom du vurderer at det ikke kan vente, må du kontakte akuttjenester. Avhengig av hva bekymringen handler om, kan det være:

Hva kan du forvente når bekymringsmeldingen er sendt?

Tilbakemeldingen til deg som sender bekymringsmelding til tjenestekontoret i Holmestrand kommune, er at kommunen vil sørge for at bekymringsmeldingen blir behandlet på en forsvarlig måte i henhold til gjeldende lovverk og retningslinjer. På grunn av taushetsplikten får du som melder ikke vite hva som blir resultatet av bekymringsmeldingen.

Ansatte i helsevesenet, politi og tjenestekontoret har taushetsplikt og opplysningene du sender blir unntatt offentligheten. Du må likevel vite at bekymringsmeldingen kan havne i journalen til den det gjelder, og vil kunne bli lest av personen den handler om.

Helsevesen, kommune eller politi plikter å ta imot bekymringsmeldinger og sørge for at de blir forsvarlig håndtert. Hvis du opplever at dette ikke blir gjort, kan du kontakte pasient- og brukerombudet:

  • Pasient- og brukerombudet i Vestfold, kontor Tønsberg, tlf: 33 34 77 90
  • Pasient- og brukerombudet i Buskerud, kontor Drammen, tlf: 32 23 52 00