Legevakta Drammensregionen

Det er mange som oppsøker legevakta, og det kan bli lenge å vente før man får snakket med lege. 

Legevakta oppfordrer innbyggere til å ringe 116 117 før de møter opp, slik at riktig oppfølging kan avklares. Telefonsykepleier har høy kompetanse og kan gi god veiledning og kvalifiserte råd.

Ring 113 når det er akutt og det står om liv.

Kontaktinformasjon

Fra utlandet eller fra satellitt-telefon ringer du +47 32 25 41 70.

E-post: post@legevaktadrammen.no

Nettside: Legevakta i Drammensregionen

Beliggenhet

Legevakta i Drammensregionen IKS,  Rosenkrantzgt. 17, 3018 Drammen. Beliggenheten er vis à vis Fylkeshuset i Drammen. Avstand fra sykehuset er ca. 700 meter.

Hvordan kontakte legevakta?

På dagtid er det din fastlege som har ansvaret for øyeblikkelig hjelp. Det er fastlegen som kjenner deg best, og du oppfordres til å oppsøke din fastlege så langt det er mulig, i fastlegens åpningstid.

Når du kommer til legevakta, trekker du en kølapp for registrering. Finn frem ID med ditt personnummer mens du venter.

Har du pustebesvær, brystsmerter, allergisjokk – henvend deg direkte i luken.

Åpningstider

Døgnåpent alle dager.

Journalutskrift

Dette kan fås ved henvendelse til Legevakta - enten skriftlig eller ved personlig fremmøte. Samtykkeerklæring må underskrives, og det må fremvises legitimasjon.

Barn under 16 år

Begge foreldre må samtykke ved oppmøte, fremlegg av ID og fødselsattest. Det vil bli dokumentert i journal at kopi av deler/hele journal er utlevert. Utskrift koster 85 kr. Legevakta sender også alle epikriser til fastlegen.

Klager

Dersom du mener at du ikke har fått den helsehjelpen du har krav på, har du rett til å klage.

Ved å sende inn en tilbakemelding via dette skjemaet, går den til Drammen kommune, og behandles som en del av legevaktens forbedringsarbeid. Det betyr at ledelsen ved legevakten gjennomgår saken for å se om det er noe de kan lære – og eventuelt endre – for å bli bedre. Ved behov gjør de det i samarbeid med helsepersonell som har vært involvert.

Tilbakemeldinger til Drammen legevakt

Dersom du ønsker å klage på helsepersonells yrkesutøvelse, kan du også sende klage direkte til Statsforvalteren. Du kan også kontakte Pasient- og brukerombudet for råd og veiledning om rettighetene dine.

All informasjon du gir i skjemaet behandles konfidensielt.

Om du har blitt påført skade etter behandling ved legevakten, kan du ta kontakt med norsk pasientskadeerstatning for mer informasjon eller for å fremme erstatningskrav.