Hvem kan få individuell plan/koordinator?
Koordinator er en person som legger til rette for at tjenesteyterne samarbeider godt slik at du får en god og koordinert oppfølging. Ofte vil det være en av de du mottar tjenester fra som blir utnevnt som koordinator. Du kan komme med ønske om hvem du vil ha som koordinator.
Som innbygger i kommunen kan du ha rett til individuell plan og koordinator hvis du har behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester
- Med langvarige menes normalt lengre enn to år.
- Koordinerte tjenester betyr to eller flere helse- og omsorgstjenester som det kan være behov for å koordinere.
Koordinatoren skal være din faste kontaktperson for alle tjenestene dine, og sørge for å følge deg opp, og sikre framdrift i arbeidet med individuell plan.
Selv om du ikke ønsker å ha en individuell plan, kan du søke om å få oppnevnt en koordinator.
Retten til koordinator finner du i pasient- og brukerrettighetsloven § 2-5b.
Individuell plan
En individuell plan beskriver hvordan tjenestene skal samarbeide slik at du får en helhetlig oppfølging. Planen lages i samarbeid mellom deg og tjenesteyterne dine og oppdateres fortløpende. Planen er basert på behovene dine og det som er viktig for deg. Planen skal gi en oversikt over dine mål, hva som skal gjøres til hvilken tid og hvem som har ansvaret. Det er koordinator eller barnekoordinator som skal sikre fremdrift i arbeidet med den individuelle planen.
Retten til individuell plan finner du i pasient- og brukerrettighetsloven § 2-5.
Barnekoordinator
Familier som har eller venter barn med alvorlig sykdom, skade eller nedsatt funksjonsevne, og som vil ha behov for langvarige og sammensatte eller koordinerte helse- og omsorgstjenester og andre velferdstjenester, har rett til barnekoordinator etter pasient- og brukerrettighetsloven § 2-5 c.
Søk individuell plan og koordinator
Hvis du ønsker en individuell plan og koordinator, må du søke ved å fylle ut søknadsskjemaet du finner under. Gjør dette gjerne i samarbeid med fastlege, NAV, spesialisthelsetjenesten eller andre du tenker kan bistå deg.
Tjenestekontoret ønsker helst å motta elektronisk søknad. Søknad skal fortrinnsvis fylles ut av den som søker, men om dette ikke er mulig kan pårørende/verge fylle ut. Fullmakt må da legges ved.
Digital søknad om koordinator og individuell plan finner du her
Om du ikke har mulighet til å søke digitalt kan man skrive ut søknadsskjema og sende til tjenestekontoret pr. post (ikke e-post). Adressen finner du i skjemaet. Gjør dette gjerne i samarbeid med fastlege, NAV, spesialisthelsetjenesten eller andre du tenker kan bistå deg.
Trenger du hjelp med utfylling av skjemaet, kan du kontakte Tjenestekontoret.
Her er skjema for koordinator og individuell plan for utskrift (PDF, 158 kB)
Koordinator og Individuell plan
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering har ansvaret for at du som har behov for langvarige og koordinerte tjenester, opplever en helhet og sammenheng i tjenestene. Dette kan være kommunale helse- og omsorgstjenester, spesialisthelsetjenester og tjenester fra psykisk helsevern.
Det er etablert to koordinerende enheter i kommunen for best å kunne ivareta alle innbyggernes behov; en koordinerende enhet for barn og unge og en koordinerende enhet for voksne.
Koordinerende enhet er organisert i helse og velferd, seksjon forvaltning.
KE leder er Lise Firing.
Koordinerende enhet har som ansvar:
- koordinerende enhet har det overordnede ansvaret for individuell plan og koordinator i kommunen.
- sørge for gode rutiner og sikre at ansatte får opplæring i individuell plan og koordinatorrollen.
- sørge for at individuelle planer blir laget og at de som blir innvilget en slik plan får oppnevnt en koordinator.
Individuell plan utløser ikke rettigheter eller tjenester i seg selv, men er en samordning av dine eksisterende tjenester og vedtak.
Målene dine skal være utgangspunktet for den individuelle planen. Det er derfor viktig at du deltar aktivt når vi skal lage planen. Hvis du ønsker det kan også dine pårørende delta.
Ingen skal utarbeide en individuell plan for deg uten at du samtykker til det. Koordinatoren går gjennom samtykket med deg tidlig i planarbeidet.
Holmestrand kommune benytter et digitalt verktøy som kalles Visma Samspill til digital individuell plan. Dette er noe som din koordinator kan opprette for deg.
Visma samspill:
- kan tilby et elektronisk møtested for alle involverte på tvers av faggrenser og forvaltningsnivå.
- kan brukes som et generelt samarbeidsverktøy der mange personer og instanser er involvert.
- er utviklet av Visma unique i samarbeid med flere fagmiljøer og brukergrupper.
Logg deg på Samspill her
Here you will find information on individual plan in four other languages; Vietnamese, Turkish, Urdu and Arabic.
Andre informasjonsfilmer om koordinator og individuell plan:
Kontakt oss
Det er kommunens tjenestekontor som etablerer og koordinerer kontakt mellom publikum og de koordinerende enhetene:
Åpningstid mandag - fredag fra kl. 8.30-11.30.
Prestegårdsalleen 35, 3070 Sande i Vestfold.
Telefon: 91 31 11 73